PM495 Ulaşım Planlaması

3 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM495
Ad Ulaşım Planlaması
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURİYE SAY


Dersin Amacı

Mekansal planlama çalışmaları kapsamında, farklı ulaşım tiplerine yönelik çevre dostu planlama çalışmaları yapmak.

Dersin İçeriği

Planlama, mekansal planlama, sektörel planlama ve ulaşım planlaması kavramlarının incelenmesi, Ulaşım planlamasında peyzaj mimarlığı disiplininden beklenenler, Ulaşım faaliyetlerine yönelik yer seçimi çalışmaları için ekolojik planlamanın temel aşamaları, Ulaşım faaliyetlerine uygulanacak ÇED çalışmalarının temel ilkeleri, Ulaşım sektöründen kaynaklanan çevresel sorunlar, Ulaşım planlama çalışmalarında peyzaj tasarım uygulamaları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.

Notlar

Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Ulaşım planlaması ile ilgili temel kavramları öğrenir.
ÖÇ02 Ulaşımın bir alan kullanım tipi ve sektör olarak, farklı ölçeklerde yürütülen planlama ve uygulama çalışmalarındaki önem ve yeri hakkında yorum getirir.
ÖÇ03 Türkiye'deki ulaşım planlaması gelişim sürecini tarihsel perspektifte neden-sonuç ilişkisi kapsamında yorumlar.
ÖÇ04 Ulaşım planlamasında ÇED konusunu bilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığında temel kavram ve ilkeleri tanımlar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurlarını, insan gereksinimlerini karşılamada sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanır. 5
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini öğrenir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusundaki bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek bilgileri edinir ve peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgisini kullanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bir sistemi ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve uygulma becerisi edinir. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi ile veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Güncel sorunlar hakkında bilgi sahibi olarak, peyzaj mimarlığı alanında girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olur.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi edinir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi edinir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanır.
PÖÇ18 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık kazanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin tanıtımı, amacı ve içeriği ile ilgili bilgiler, kaynak tanıtımı. Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Planlama, sektörel planlama ve ulaşım planlaması kavramlarının incelenmesi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Sektörel planlamanın sosyo-ekonomik ve fiziksel planlama boyutunun incelenmesi. Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Sektörel planlamada peyzaj mimarlarının yeri örneklerle açıklama. Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Türkiyede sektörel planlama süreci, ulaşım planlaması ile ilgili kurum ve kuruluşlar. Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Ulaşım planlamasında, Peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkılar örneklerle açıklama Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Ulaşım planlaması ve ekolojik planlama kavramlarının ilişkilendirilmesi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Karayollarında güzergah seçimi başta olmak üzere diğer kullanımlar için yer seçiminde izlenen yasal süreç ve peyzaj mimarları açısından dikkat edilecek hususlar. Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Karayollarında, hava alanlarında, limanlarda ve demiryollarında uygulanacak Çevresel Eki Değerlendirmesi (ÇED) süreci, yasal işleyiş. ÇED konusunda peyzaj mimarlarının sağlayacağı katkıların örnek ÇED raporları ile açıklanması Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Ulaşımdan kaynaklanan çevresel sorunlar ve bu sorunların giderilmesi ve azaltılması konusunda planlama ve tasarım uygulamalarının önemi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Karayollarında peyzaj uygulama alanları, şev ve refüjlerde fonksiyonel ve estetik amaçlı bitkilendirme teknikleri Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Örnek uygulamaların tanıtımı amaçlı Teknik gezi Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Öğrenci sunuşları Genel tartışma Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Öğrenci sunuşları Genel tartışma (2) Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav hazırlığı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS