Genel Bilgi
Kod | TBP318 |
Ad | Tarla Ürünleri Muh. Tek.ve Stand. |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. LEYLA SEZEN TANSI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ÖZGÜL GÖRMÜŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencinin tarla bitkileri ürünlerinde kalite için standardizasyonu belirleyen özellikler ve tayin yöntemleri ile ürün muhafaza koşullarını kavrar
Dersin İçeriği
Tarla bitkileri standardizasyonunda değerlendirilen ürün ve tanımı, ürünün kalite özellikleri ve etkileyen unsurlar, kalitede standardizasyonun özellikleri ve standardizasyonu belirlemede kullanılan analiz yöntemleri, ambalajlama, etiketleme, depolama, , depo tipleri ve depolama süresi. Tarla bitkileri ürünlerinde TSE, Türk standartları, HACCP, standardizasyonun iyileştirilmesi için yapılması gerekenler
Dersin Ön Koşulu
ön koşul yok
Kaynaklar
-Annual Book of ASTM Standards - Part 11 - Page 365books.google.com.tr › books American Society for Testing and Materials · 1989 · S
Notlar
Quality Breeding in Field Crops - Page viibooks.google.com.tr › books Asif M. Iqbal Qureshi, Zahoor Ahmad Dar, Shabir Hussain Wani · 2019
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Standard, standardizasyon, Akreditasyon ve kalitenin tanımı, sınıflandırması, önemi ve Türkiye'de uygulanan standartlar |
ÖÇ02 | Ulusal ve uluslararası standartlar hakkında bilgi sahibi olmak |
ÖÇ03 | Tarla bitkileri ürünlerinde kalite standardizasyonunu belirleyen, numune alma,ambalajlama ve etiketleme özelliklerini bilmek |
ÖÇ04 | Tarla bitkileri ürünlerinde kalite standardizasyonunu belirleyen, ürünün muhafazası depo şekilleri, depolama süresi ve depo özelliklerini öğrenir |
ÖÇ05 | Bazı tarla bitkileri ürünlerinde fiziksel ve kimyasal özelliklerin standardizasyonu. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Ziraat Mühendisliği Alanlarında yeterli kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri temel alanı ve ayrıca tahıllar, yemeklik tane baklagiller, endüstri bitkileri, çayır mera yem bitkileri ve enerji bitkilerini tanır, bu bitkilerin fizyolojisi, yetiştirilmesi, biyoteknolojik çalışmaları, organik tarımı, ıslahı ve yeni çeşit geliştirme konularındaki sorunlar ve çözüm yolları üzerinde bilgi sahibi olur. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkileri ile ilgili arazi çalışmasını yapar, Tarla ekim ve dikim planı tasarlar, kurar, uygular ve işletir. Araştırma sonuçlarını, değerlendirir ve yorumlar. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri tarımında istenen düzeyde verim ve kalitenin elde edilmesini olumsuz etkileyebilecek çevresel, biyolojik, teknik, üretim sistemi ve ekonomik sorunların kaynağını bulur, bitki ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir, bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanıyla ilgili konularda Tarla Bitkilerinin tohumluk üretimi ve sorunları, kaliteli tohumluğun geliştirilmesi ve ürün depolanması hakkında deneyim kazanır, meslekte kullanılan standartlar hakkında bilgi edinir. Sorunların çözümüne yönelik olarak disipline özgü takım çalışması yapabilir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tarla bitkilerinde genetik kaynakların tespiti ve korunması ve çoğaltma yöntemleri konularında deneyim kazanır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi edinir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tarla Bitkileri alanındaki yeni bilgileri elde etme, araştırma, değerlendirme, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme ve uygulayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tarla Bitkilerinin sulanması, gübrelenmesi, hastalık ve zararlılarının tanımlaması, mekanizasyonu, hasat sonrası depolama, vb. gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahiptir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tarla Bitkileri ve Ziraat Mühendisliği alanlarında etik ilkelere uygun davranır, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında farkındalık sahibidir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği ile ilgili uygulamalarda proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ziraat Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibidir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | TSE kapsamında işlem gören tarla bitkilerinde ürünün tarifi ve kapsamı, kullanım şekli ve kalite özelliklerine göre sınıflandırmanın standardizasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
2 | standart ve standardizasyonun tanımı ve tarımsal ürünler için standardizasyonun gereklliği | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | uluslararası standartlar ve bunların kullanım alanları | Soru Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
4 | Akreditasyon ve TÜRKAK'ın görevleri | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
5 | Standardizasyonun üreticiye tüketiciye ve ekonomiye faydaları | Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
6 | Tarla bitkilerinde muhafaza yöntemleri, depo özellikleri, depolama koşulları | Soru cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
7 | Tarla bitkilerinde tohumluk ve ürün ışınlamanın standardizasyonu ve ürüne etkileri | Ara sınav hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınav | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tarla bitkilerinde hasat sonrası üründen numune alma ve etiketleme özelliklerinin standardizasyonu | soru cevap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
10 | Tarla bitkilerinde hasat sonrası üründen numune alma ve ambalaj büyüklüğü ve etiketleme özelliklerinin standardizasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
11 | Tarla bitkilerinde ambalajlanmış ürünün taşıma özelliklerinin standardizasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Tarla bitkilerinde ambalajlanmış ürünün, depo özellikleri ve muhafaza şekli ve süresinin standardizasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Gelişmekte olan ülkelerde tarla bitkileri standardizasyonunda ürün kalitesinin korunması için yapılması gerekenler | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
14 | Tarla bitkilerinde standardizasyonu iyileştirmek için gelecekteki araştırma gereksinimleri | Soru Cevap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
15 | pamuk lifi kalite özellikleri standardizasyonu | Ders ile ilgili bilgilerin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 78 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,12 | ||
AKTS | 3 AKTS |