Genel Bilgi
Kod | CKZ304 |
Ad | Ayırma İşlemleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1. Kütle aktarımı uygulamaları olan ayırma proseslerinin önemini buharlaştırıcı, distilasyon ve ekstraksiyon operasyonu ve tasarımı ile kavratılması. 2.Kimya mühendisliğinde denge-durumundaki prosesler, proses basamakları ve kütle transfer işlemlerinin önemini öğretmek 3.İkili sistemler için McCabe- Thiele diyagramı, Ponchon-Savarit diyagramı ve üçgen diyagramların kullanımına dayalı grafiksel hesaplama tekniklerini öğretmek.
Dersin İçeriği
Buharlaştırma ve Buharlaştırıcı Tasarımı/ Kesikli Destilasyon, Sürekli Destilasyon/ İki Bileşenli Sistemlerde Distilasyon/ Çok Bileşenli Sistemlerde Distilasyon/ Ekstraktif Distilasyon, Azeotropik Distilasyon/ Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu ve Katı-Sıvı Ekstraksiyonu.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Taşınma Süreçleri ve Ayırma Süreci İlkeleri, Geankopolis, C.J. Unit Operations of Chemical Engineering, McCabe, W.L., Smith, J.C., Harriott, P.
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ayırma işlemlerinin kimya mühendisliğinde önemini kavrayabilir |
ÖÇ02 | Buharlaştırma, distilasyon, sıvı-sıvı ekstraksiyon ve katı-sıvı ekstraksiyon gibi farklı ayırma proseslerini kavrar |
ÖÇ03 | İkili sistemler için grafiksel hesaplama yöntemlerinden McCabe- Thiele diyagramı, Ponchon-Savarit diyagramı ve üçgensel diyagramını tanır |
ÖÇ04 | Evaporatör, distilasyon ve ekstraksiyon tasarımı sırasında kütle ve enerji denkliklerinin kurabilme becerisine sahip olur |
ÖÇ05 | Bağımsız veya bir takımın parçası olarak çalışabilme becerisini edinir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Evaporatör çeşitleri ve yardımcı elemanları | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Tek tesirli evaporatör tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Çok tesirli evaporatör tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Buhar sıkıştırmalı evaporatörler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Kesikli ve flash distilasyon | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Sürekli distilasyon, McCabe-Thiele Yöntemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Tüm riflaks, minimum riflaks ve raf verimliliği | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İki bileşenli distilasyonda Ponchon-Savarit Yöntemi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Çok bileşenli distilasyonda denge bağıntıları, kabarcık ve çiğ noktası hesabı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Çok bileşenli tasarımda kestirim yöntemleri | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Ekstraktif distilasyon, Azeotropik Distilasyon, Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sıvı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Katı-Sıvı Ekstraksiyonu | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Katı-Sıvı Ekstraksiyonu-devam | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 3 | 3 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 121 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,84 | ||
AKTS | 5 AKTS |