Genel Bilgi
Kod | CKZ306 |
Ad | Modelleme ve Simülasyon |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi EBRU ERÜNAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere mühendislik problemlerinde karşılaşılan fiziksel durumlara en yakın matematik modelleri geliştirme ve bu modelleri uygun şekillerde çözümleyeilme becerisi kazandırabilmektir.
Dersin İçeriği
Bu derste modellemenin temel kavramları ve temel kanunlar, model eşitliklerin türetimi ve sınır şartları, kimya mühendisliğinde matematiksel modelleme örnekleri ve bu modellerin çözüm teknikleri anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Excel, MATLAB, Kütle ve Eenrji Denklikleri, Akışkanlar Mekaniği, Kütle ve Isı Aktarımı, Kimyasal Reaksiyon Mühendisliği
Kaynaklar
Numerical Methods Using MATLAB, G. Lindfield and J. Penny Ellishorwood, Prentice Hall, NY, 1995
Notlar
MATLAB uygulama notları (Websitesi)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Analitik düşünme becerisi kazanır |
ÖÇ02 | Matematik kavramlarının önemini açıklar |
ÖÇ03 | Bir problemi modelleyebilme becerisi kazanır |
ÖÇ04 | Matematiksel denklemler yardımıyla güncel mühendislik problemlerini analiz eder |
ÖÇ05 | Modellenmiş bir problemi analiz eder |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | 1 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Modelleme giriş, modellemenin temelleri, sınıflandırılması | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
2 | Temel kanunlar (kütle, enerji ve momentumun korunumu kanunları), model denklemlerin türetilmesi ve sınır şartları | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
3 | Temel kanunlar (kütle, enerji ve momentumun korunumu kanunları), model denklemlerin türetilmesi ve sınır şartları-devam | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
4 | Kinetik Hız İfadeleri ve Reaktörler | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
5 | Kinetik Hız İfadeleri ve Reaktörler-devam | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
6 | Birbirini etkileyen sistemler | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
7 | Faz Dengesi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders notu ve Ders Kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Moleküler Seviyedeki Genel Aktarım Eşitlikleri | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
10 | Laminar akımda hız dağılımı | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
11 | Bileşik duvarda ısı iletimi | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Polymath Kullanımı | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
13 | Polymath Kullanımı-devam | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
14 | Kısmi Diferansiyel Denklemlerin Çözümü | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Problem Çözme |
15 | Deneysel Modelleme | Ders notu ve Ders Kitabı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve Ders Kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notu ve Ders Kitabı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |