Genel Bilgi
Kod | CKZ402 |
Ad | Kimya Mühendisliği Tasarımı 2 |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ERSAN EYİLER
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
1. Önceki derslerde kazanılmış olan temel bilimler, kimya mühendisliği ve mühendislik bilgilerinin kimyasal proses/ürün tasarımında kullanılması konusunda deneyim kazandırmak 2. Kimyasal proseslerin teknik analizi, sentezi, tasarımı ve mühendislik ekonomisi bilgilerini vererek proses/ürün tasarımında kullanabilme becerilerini geliştirilmek 3. Kimyasal proseslerin tasarımında ve geliştirilmesinde bir simulasyon programını (ChemCAD) kullanma deneyimi kazandırmak 4. Etik, profesyonellik, girişimcilik, kimyasal proseslerde güvenlik ve çevresel etkiler ilgili bilgileri vererek, bu bilgileri proses/ürün tasarımında uygulama becerilerini geliştirilmek 5. Sözlü/ yazılı iletişim ve takım çalışması becerilerini geliştirmek
Dersin İçeriği
Tasarım projelerine giriş. Sabit yatırım ve işletme maliyetlerinin öngörülmesi. Mühendislik ekonomik analizi. Sistem performansının analizi. Proses optimizasyonu. Proseslerde problem ve darboğazların giderilmesi. Yazılı ve Sözlü İletişim. Rapor Yazma. Girişimcilik. Etik ve profesyonellik. Sürdürülebilirlik
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Kimya Mühendisliği Tasarımı, Towler G., Sinnot, R. Kimya Mühendisleri İçin Tesis Tasarımı ve Ekonomisi, Max S. Peters, Klaus D. Timmerhaus, Ronald E. West
Notlar
Ders notları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Proses tasarımındaki gerekli bileşenleri anlayarak, bunları kimyasal bir proses ya da ürünün tasarımında uygulayabilecekler |
ÖÇ02 | Kimyasal proselerin sabit yatırım ve işletme masraflarını öngörebilecek ve proseslerin ekonomik analizini gerçekleştirebilecekler |
ÖÇ03 | Ekipman özellikleri ve temel proses koşulları ile tasarımın hedefleri arasındaki ilişkileri anlayarak bir prosesin hem belirli bölümlerinin, hem de tümünün teknik analizini gerçekleştirebilecekler |
ÖÇ04 | Proseslerin tasarımında ve analizinde deneyimlere dayanan kurallardan yararlanmayı öğrenecek ve uygulayabilecekler |
ÖÇ05 | Proses güvenliği ve çevresel etkilerinin kimya mühendisliği uygulamalarındaki rolünü analiz edebilecek, çevre-sağlık ve güvenlik açısından kabul edilebilir proseslerin tasarımını gerçekleştirebilecekler |
ÖÇ06 | Etik ve profesyonelliğin kimya mühendisliği uygulamalarındaki önemini anlayacaklar |
ÖÇ07 | Bir proses simulasyon programının (ChemCAD) proses tasarım problemlerinde doğru bir şekilde kullanılmasını öğrenecek, bu tür programlardaki sınırlamaların da farkında olacaklar |
ÖÇ08 | İngilizce teknik rapor yazma ve sözlü sunum yapma; takım çalışması yapma becerilerini geliştirecekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve kimya ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kimya mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, cevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi is hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalılık | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal ürün tasarımı | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Proses performansı değerlendirilmesinde kullanılan yöntemler | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Çoklu temel işlemlerden oluşan sistemlerde performans değerlendirmeleri-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çoklu temel işlemlerden oluşan sistemlerde performans değerlendirmeleri-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kimyasal proseslerde kontrol | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Proses sabit yatırım giderlerinin belirlenmesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Proses işletme giderlerinin belirlenmesi | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Proses optimizasyonu-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Proses optimizasyonu-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Etik ve profesyonellik | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Sağlık, güvenlik ve çevre | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Yeşil mühendislik | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Proje sözlü sunumları-I | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Proje sözlü sunumları-II | Ders Notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Notları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 6 | 84 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 186 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,44 | ||
AKTS | 7 AKTS |