TEP453 Tarımda Örgütlenme

3 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TEP453
Ad Tarımda Örgütlenme
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MÜGE DAVRAN


Dersin Amacı

Kırsal alanda yaşayan ve tarımsal faaliyetlerle ilgili nüfusun, özellikle üretim ve pazarlama aşamalarında yaşamış oldukları sorunların sosyo-ekonomik ve kültürel nedenlerini ortaya koymak; tarımsal örgütlenmenin önemini dünyadan ve Türkiyeden örneklerle vurgulamak; sorunlara örgütlenme ve kırsal kalkınma odaklı yaklaşarak çözüm üretmek ve altyapı hazırlamak

Dersin İçeriği

Tarım Sektörünün Özelliği, Türkiye Tarımında Örgütlenme Sorunları, Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiyede Tarımsal Örgütlenme Modelleri, Türkiyede Kamuya Dayalı Örgütler, Türkiyede Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme, AB ve Türkiyede Tarımsal Örgütlenmelerin Karşılaştırılması, Kalkınma Açısından Örgütlenme, Kooperatifler, Türkiyede Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Ders notu ve önerilen kaynaklar.

Notlar

Yüksek lisans ve doktora tezleri.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Örgütlenme ve tarımsal örgütlenme arasındaki farklılıkları tanımlayabilme.
ÖÇ02 Tarımsal örgütlenme ile ilgili kavramları tanımlayabilme.
ÖÇ03 Kırsal kesimde örgütlenmeyi engelleyen sosyal, ekonomik ve kültürel faktörleri tartışabilme.
ÖÇ04 Tarımsal örgütlenmenin tarihsel gelişimini tartışabilme.
ÖÇ05 Tarımsal örgütlenme modellerini tanımlayabilme, tartışabilme.
ÖÇ06 Tarımsal örgütlenme türlerini tanımlayabilme, analiz edebilme.
ÖÇ07 Kooperatifçiliğin tarımsal örgütlenmedeki önemini tartışabilme
ÖÇ08 Farklı ülkelerdeki örgütlenme modellerini tartışabilme, tanımlayabilme.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Örgütlenme ile İlgili Temel Kavramlar ve Tarımsal Örgütlenme Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
2 Türkiyede Tarım Sektörünün ve Kırsal Nüfusun Özellikleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
3 Tarım Sektöründe Örgütlenmenin Önemi ve Gerekliliği Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Kırsal Alanda/ Tarımda Örgütlenmeyi Etkileyen Faktörler Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Türkiyede Kamuya Dayalı Tarımsal Örgütler Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Türkiyede Tabana Dayalı Örgütler/Tarımda Sivil Örgütlenme/İnformel Örgütlenme Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Dünyada Tarımsal Örgütlenme Modelleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notu ve önerilen kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 AB Dışı Ülkelerde Tarımsal Örgütlenmeler Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Avrupa Birliğinde Tarımsal Örgütlenmeler Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tarımda ve Kırsal Alanda Kooperatif Örgütlenmesi Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Yeni Nesil Kooperatifler Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Kırsal Kalkınma Açısından Tarımsal Örgütlenmenin Önemi Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Rakamlarla Türkiye'de örgütlenme Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Türkiyede Başarılı Tarımsal Örgütlenme Örnekleri Ders notu ve önerilen kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders notları ve kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Tüm ders notları ve kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 86
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,44
AKTS 3 AKTS