TEP230 Tarım Tarihi ve Deontolojisi

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TEP230
Ad Tarım Tarihi ve Deontolojisi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. HAYDAR ŞENGÜL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Tarım devrimini sağlayan koşullar, tarımın uygarlık tarihi içindeki yeri ve önemi, tarımın bugünü ve geleceği hakkında asgari bilgileri vermek, Ziraat Mühendisliğinin özlük hakları, Ziraat mühendisliği ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında farkındalık yaratmak, mesleğin yürütülmesinde toplumsal sorumluluk, mesleki dayanışma ve meslek etiği bilinci kazandırmak

Dersin İçeriği

Tarım Tarihinin tanımı ve kapsamı; Tarım öncesi topluluklarda avcılık, toplayıcılık; Tarım Devrimi; Mezopotamya, Mısır ve Anadolu'da tarım; Sanayi devrimi ve tarıma etkileri; Cumhuriyet Döneminde tarım; Ziraat Mühendisliğinin tanımı ve kapsamı; Türkiye'de Ziraat Mühendisliği hakkındaki mevzuat; Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri; TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, amaç ve işlevleri; Tarımsal Etik Kavramı ve Teorileri; Güncel tarımsal etik sorunları

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Server Tanilli, Uygarlık Tarihi, Say Yayınları, Ankara. Charles K.Maisels, Uygarlığın Doğuşu, (çev. A.Şenel), İmge Kitapevi, Ankara, 1999. Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu, (çev. A.Şenel, M.Tunçay), Kırmızı Yay. İstanbul, 2006. Marcel Mazoyer ve Laurence Roudart, Dünya Tarım Tarihi, (Çeviren Şule Ünsaldı),Epos Yayınları -58, Ankara, 2009. 7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun; Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük

Notlar

Jared Diamond, Tüfek Mikrop ve Çelik, (Çeviri: Ülker İnce) TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları 174, Ankara, 1997.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tarımın uygarlık tarihi içindeki önemi ve rolünü değerlendirir 2) 3) 4) 5)
ÖÇ02 Tarımın gelişme eğilimlerini algılayabilir.
ÖÇ03 Ziraat Mühendisliği ile ilgi yasal düzenlemelerden genel olarak haberdardır.
ÖÇ04 Mesleki örgütlerin ve özlük haklarının neler olduğunu bilir.
ÖÇ05 Mesleğini yürütürken toplumsal sorumluluk, mesleki dayanışma ve meslek etiği bilincine sahiptir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme 1
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme 1
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme 2
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarım Tarihinin tanımı ve kapsamı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Tarım öncesi topluluklarda toplayıcılık ve avcılık, Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Tarım Devrimini doğuran koşullar Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Tarım Devrimi (Neolitik devrim) Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Mezopotamya, Mısır ve Anadolu'da tarım Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sanayi devrimi ve tarıma etkileri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Osmanlılar döneminde tarım ve toprak işleme rejimi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Cumhuriyet Döneminde tarım Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Ziraat Mühendisliğinin tanımı ve kapsamı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkiye'de Ziraat Mühendisliği hakkındaki mevzuat Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, amaç ve işlevler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Tarımsal Etik Kavramı ve Teorileri; Güncel tarımsal etik sorunları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Tekrar Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 78
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,12
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 11:31