Genel Bilgi
Kod | EBL206 |
Ad | Beslenme |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SERKAN SELLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ebru MELEKOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencileri yeterli ve dengeli beslenme özel durumlarda beslenme (gebelik ve emzirme dönemi), yenidoğan, bebeklik,çocukluk ve ergenlik dönemlerinde beslenme, düzenli ve dengeli beslenme ile hastalıklardan korunma ilişkisi, beslenme ve sağlık arasındaki ilişkiler, çeşitli hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisinin önemi ve uygulamaları konularında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Beslenmeye Giriş, Beslenme ve sağlık, Fonksiyonel Gıdalar, Hızlı Hazır Yemek (Fast-Food) Sistemi, Organik Besin Öğeleri, İnorganik Besin Öğeleri, Toplum Beslenmesi, Toplumda Enerji Ve Besin Elementleri, Gebe ve emziklilerde beslenme, Yenidoğan beslenmesi, Özel Durumlarda ( Risk Grupları) Beslenme, Yaşam Stili Ve Beslenme
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
1. Baysal, A. (2011) Beslenme (13. baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayıncılık. 2. McGuire, M., Beerman, KA. (2011). Nutritional Sciences (2nd Edition). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning. 3. Türkiye Beslenme Rehberi. (2016). Sağlık Bakanlığı, Ankara. 4. Mahan, L.K.,Escott-Stump, S., Raymond, J. (2011) Krause'sFood&theNutritionCareProcess (13.baskı). Washington: Elseiver. 5. Brown, AC. (2011). Understanding food: Principles and prepation (4th). Belmont:Wasdsworth Cengage Learning.
Notlar
Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenme ve sağlık kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ02 | Beslenmenin ekonomik durum,yaş,cinsiyet,aktivite,çevre, sosyal yaşam,genetik ve fiziksel özelliklerle ilişkisini açıklar. |
ÖÇ03 | Yeterli ve dengeli beslenme kavramlarını tanımlar. |
ÖÇ04 | Yetersiz ve dengesiz beslenmenin getirdiği sağlık sorunlarını açıklar. |
ÖÇ05 | Toplumda görülen beslenme sorunları nedenlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Toplumda görülen beslenme sorunlarını bilir. |
ÖÇ07 | Toplumda görülen beslenme sorunlarına yönelik çözüm önerileri getirir. |
ÖÇ08 | Makro ve mikro besin ögelerini (karbonhidrat,lipit,protein,vitamin ve mineraller,posa,su) tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 2 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 5 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Beslenmeye Giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Besin ögeleri | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Enerji metabolizması,enzimler ve hormonlar | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Besin grupları | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Özel durumlarda beslenme-gebelik ve emziklilik döneminde beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Yenidoğan beslenmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Çocukların beslenmesi-1-5 yaş çocuk beslenmesi ve okul çağı çocuklarının beslenmesi | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, araştırma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Hastalıklarda beslenmeye giriş | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sindirim sistemi hastalıklarında beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Karaciğer-böbrek-safra kesesi-pankreas hastalıklarında beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Diabette beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Kardiyovasküler-aterosklerotik hastalıklarda beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kanserlerde beslenme, enteral- parenteral beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Enfeksiyon ve sinir sistemi hastalıklarında beslenme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma,tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, araştırma,tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |