Genel Bilgi
Kod | EBL224 |
Ad | Bulaşıcı Hastalıklar ve Epidemiyoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. FERİT KUŞCU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. FERİT KUŞCU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Epidemiyolojinin temel stratejilerini ve epidemiyolojik araştırma tipleri ile kullanım alanlarını değerlendirmek, bulaşıcı hastalıkların tanımı, epidemiyolojik ve klinik özellikleri, tedavi ve kontrolü ile ebelik bakım ilkelerine ilişkin konularında genel bilgileri geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Temel epidemiyoloji, bulaşıcı hastalıklar, bulaşıcı hastalıkların bulaşma yolları-tanı ve tedavisi. bulaşıcı hastalıklarda ebelik bakımı.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur.
Kaynaklar
Görak G, Savaşer S, Yıldız S. Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği, İstanbul Tıp Kitabevi, 2011 Sabahat Tezcan; Epidemiyoloji. Tıbbi Araştırmaların Yöntem Bilimi Turhan Akbulut, H. Hilmi Sabuncu; Epidemiyoloji. Prensip ve Uygulamalar Aydın Avcı, İ. Enfeksiyon Hastalıkları, 2. Baskı, Zenmat matbaacılık, Ankara, 2010.
Notlar
R. Bonita, R Beaglehole, T Kjellström; Temel Epidemiyoloji
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Epidemiyolojik temel kavramları ve tanımları bilir |
ÖÇ02 | Epidemiyolojik incelemelerde önemli değişkenleri bilir |
ÖÇ03 | Epidemiyolojik hızları kavrar |
ÖÇ04 | Epidemiyolojinin kullanım alanlarını kavrar |
ÖÇ05 | Bulaşıcı hastalıkların genel özelliklerini bilir |
ÖÇ06 | Bulaşıcı hastalıkların bildirimi ve izolasyon yöntemlerini kavrar |
ÖÇ07 | Bağışıklık ve aşıları bilir |
ÖÇ08 | Solunum Yolu ile Bulaşan Hastalıkları kavrar. |
ÖÇ09 | Sindirim sistemi ile bulaşan hastalıkları kavrar |
ÖÇ10 | Deri ve mukoza yolu ile bulaşan hastalıkları bilir |
ÖÇ11 | Cinsel yol ile bulaşan hastalıkları bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyolojiye giriş | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Epidemiyolojide kullanılan temel kavramlar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Epidemiyolojik incelemelerde önemli değişkenler | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Epidemiyolojik hızlar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Epidemiyolojinin kullanım alanları | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Bulaşıcı Hastalıkların Genel Özellikleri | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Bulaşıcı Hastalıklarda Görülen Genel Belirtiler ve Bakım | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bulaşıcı Hastalıkların Bildirimi ve İzolasyon Yöntemleri | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Bağışıklık | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Solunum Yolu ile Bulaşan Hastalıklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sindirim Sistemi ile Bulaşan Hastalıklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Deri ve Mukoza Yolu ile Bulaşan Hastalıklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıklar | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Gözden geçirme ve bazı konuların tekrarlama | Okuma, tekrar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |