GM0025 Metot Validasyonu, Ölçüm Belirsizliği ve Kalite Kontrol

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM0025
Ad Metot Validasyonu, Ölçüm Belirsizliği ve Kalite Kontrol
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi MERVE DARICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bir Metodun, Validasyonun/Verifikasyon çalışmasını gerçekleştirmeyi ve Ölçüm Belirsiğini belirlemeyi öğrenmek ve bunu bir rapor halinde sunarak, metodun performansını kalite kontrol kartları ile izleyebilmeyi öğrenmektir.

Dersin İçeriği

Metot Validasyonunu/Verifikasyonu, Metot Validasyonun Önemi, Analiz Sonuçlarının Güvenilirliği, Metot Performans Parametreleri ve Seçimi, Doğruluk, Gerçeklik (Geri Kazanım), Kesinlik (Tekrarlanabilirlik ve Tekrarüretilebilirlik), Tanımlama Limiti (LOD) ve Ölçüm Limiti (LOQ), Gıda Analizlerinde Kullanılan Validasyon Parametreleri, Validasyon Verilerinin Uygunluk Değerlendirilmesi, Kullanılan İstatistiksel Yöntemler, Ölçüm Belirsiliği ve Kalite Kontrol Kartları

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Metodun Geçerli Kılınması ve Doğrulanması İçin Bilgilendirme Klavuzu, Türk Akreditasyon Kurumu, 2019

Notlar

Ders Slaytları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Metot Validasyonu yada Verifikasyonu için plan hazırlar
ÖÇ02 Kullandığı Analiz Metodu için gerekli performans parametrelerini belirler
ÖÇ03 Kullandığı Analiz Metodu için validasyon yada verifikasyon çalışmasını gerçekleştirir
ÖÇ04 Validasyon Verilerinin Uygunluk değerlendirmesini yapar
ÖÇ05 Kullanacağı metot için ölçüm belirsizliğini hesaplar
ÖÇ06 Validasyon/Verifikasyon ve Ölçüm Belirsizliği Raporu düzenler
ÖÇ07 Kalite Kontrol Kartlarını Kullanır


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. 5
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 3
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Validasyon Nedir, Metot Validasyonu Nedir ve Niçin Kullanılır, Önemi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Metodun Geçerli Kılınması ve Doğrulanması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Metot Validasyon Performans Parametreleri Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Tekrarlanabilirlik Çalışması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Tekrarüretilebilirlik Çalışması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
6 Geri Kazanım Çalışması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Tanımlama Limiti ve Ölçüm Limiti Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Metoda göre performans parametrelerinin seçimi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
10 Nicel Metotlar için Performans Parametreleri ve Validasyon Çalıması planlaması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Nitel Metotlar için Performans Parametreleri ve Validasyon Çalıması planlaması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
12 Validasyon Verilerinin UYgunluk Değerlendirmesi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Ölçüm Belirsizliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Metot Performansının Kalite Kontrolu Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Kalite Kontrol Kartları Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notu Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 03:44