GM0022 Gıdaların Tekstürel ve Reolojik Özellikleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM0022
Ad Gıdaların Tekstürel ve Reolojik Özellikleri
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi SÜLEYMAN POLAT


Dersin Amacı

Gıdalarda kullanılan reoloji aletlerini ve reometri uygulamaları hakkında bilgilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Tekstür, viskozite ve reoloji kavramları, katı gıdalar için kullanılan tekstür cihazları, tekstür ölçümlerinde karşılaşılan sorunlar ve çözüm yolları, sıvı gıdalar için kullanılan reoloji aletleri ve reometri uygulamaları hakkındaki bilgiler

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Bourne, M. 2002. Food texture and viscosity concept and measurement. Elsevier. Applied Rheology With Joe Flow on Rheology Road

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenci tekstür, reoloji kavramlarını bilir.
ÖÇ02 Katı gıdalar için kullanılan tekstür cihazlarını öğrenir.
ÖÇ03 Sıvı gıdalar için kullanılan reoloji aletlerini ve reometri uygulamalarını bilir.
ÖÇ04 Tekstür ve reoloji ölçümlerinde örnek hazılrma aşamasının önemini bilir.
ÖÇ05 Gıdaya uygun analiz yöntemini seçebilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. 4
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tektstür kavramı Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Tekstür ölçümünde kullanılan cihazlar ve çalışma prensibi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tekstür ölçümünde kullanıulan analiz yöntemleri Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Örnekleme sırasında dikkat edilmesi gereken hussuslar ve prob seçimi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Tekstür profil analizi ve uygulamaları Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tekstür cihazında ölçüm ve yazılımının gösterilmesi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınavlar - Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Viskozite kavramı Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Akışkan tipleri ve vizkozite ölçümü Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Viskozimetreler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 Reoloji kavramı Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 Reometreler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 Reoloji ölçümünde kullanıulan yöntemler Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Tekstür ve reoloji üzerine yapılan güncel yayınların incelenmesi Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Öğrenci sunumları Ders Notları ve Kitaplar, Power Point Sunusu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları - Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS