Genel Bilgi
Kod | EBL402 |
Ad | Klinik ve Sahada Entegre Eğitim |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-18 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 14 AKTS |
Yerel Kredi | 12 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BURCU AVCIBAY VURGEÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. ŞÜKRİYE DENİZ MUTLUAY
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrenciye antenatal, innatal, postnatal dönem, yenidoğan bakımı ve izlemi, aile planlaması ve jinekolojik hastalıklarda gerekli bilgi ve beceriyi kavramsal ve uygulamalı olarak kazandırmaktır. Öğrencinin üç yıl boyunca mezuniyet kriterleri doğrultusunda edindiği bilgi ve becerilerinden eksik ve yetersiz olduğu alanları geliştirmesi ve tamamlamasının sağlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Gebelik öncesi danışmanlık, doğum öncesi, doğum ve doğum sonu bakım, riskli gebelikler, doğum sonu riskli durumlar, jinekolojik hastalıklar, yenidoğan bakımı ve izlemi, üreme sağlığı ve danışmalığı.
Dersin Ön Koşulu
EBL302 Doğum Bilgisi IV dersini başarmış olmak.
Kaynaklar
Ders Notu
Notlar
Ebelik ve Kadın Sağlığı - Klinik Uygulama Rehberleri. Yazar(lar): Nell L. Tharpe, Cindy L. Farley, Robin G. Jordan Çeviri Editörü: Doç. Dr. Dilek Bilgiç, Prof. Dr. Şule Gökyıldız Sürücü, Prof. Dr. Nezihe Kızılkaya Beji, Akademisyen Kitabevi, Adana, 2022. Gabbe Obstetri: Normal ve Sorunlu Gebelikler. Steven G. Gabbe, MD (eds.).2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Mesleğe özgü bilgi ve becerileri klinik ve saha çalışmalarında uygular. |
ÖÇ02 | Klinik ve sahada antenatal değerlendirme yapar |
ÖÇ03 | Antenatal dönemde fetal sağlığı değerlendirir. |
ÖÇ04 | Riskli gebeliklerin klinik ve sahada izlemini yapar. |
ÖÇ05 | Antenatal dönemde karşılaşılabilecek dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım verir. |
ÖÇ06 | Normal doğumu izler ve doğumu yaptırır. |
ÖÇ07 | Postpartum süreci içerisinde kadını değerlendirir. |
ÖÇ08 | Müdahaleli doğumda ebelik girişimleri uygular. |
ÖÇ09 | Doğum sonrası riskli durumlarda ebelik girişimlerini yapar. |
ÖÇ10 | Laktasyon sürecinde anneyi ve yenidoğanı takip eder. |
ÖÇ11 | Üreme çağındaki kadınlara aile planlaması yöntem ve danışmanlığı yapar. |
ÖÇ12 | Yenidoğanın değerlendirerek gerekli bakımı verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Prekonsepsiyonel dönem, gebelik, doğum, doğum sonu, yenidoğan, kadının tüm yaşam dönemlerindeki ve üreme sağlığına ilişkin ihtiyaçları karşılayabilecek ve yaşanabilecek sorunları bütüncül ebelik yaklaşımıyla değerlendirebilecek bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. | 5 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik öncesi dönemden başlayarak kadının, yenidoğanın ve ailesinin fiziksel psikolojik ve sosyal sağlığının korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesine yönelik bakım gereksinimlerini ebelik bakımının kavram ve kurallarını temel alarak karşılar. | 4 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Normal doğumları kendi sorumluluğunda gerçekleştirir | 5 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Gebelik, doğum ve doğum sonu süreçlerde riskli durumları saptar ve bu süreçleri problem çözme, eleştirel düşünme, kritik/ bağımsız karar verme becerilerini kullanarak yönetir. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kadın sağlığı, yeni doğan ve ebelik bakımı ile ilgili sağlık bakım sonuçlarını değerlendirmek, iyileştirmek, analiz etmek ve yorumlamak için bilimsel araştırma faaliyetleri yürütür ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toplum sağlığını koruyucu bütüncül ve kültüre duyarlı sağlık uygulamalarını gerçekleştirmek için mesleki yetkinliğini, yaratıcılığını, yenilikçi bakış açısını, eğiticilik ve danışmanlık becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ebelik bakımını güçlendirmek ve kanıta dayalı bilgiyi geliştirmek için sağlık bakım uygulamalarının etkinliğini değerlendirir, bireysel ve/veya farklı disiplinler ile bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır ve sonuçlarını uygulama alanına yansıtır. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme bilinci ile ebelik hizmetlerinin kalitesini, güncelliğini ve güvenilirliğini arttırmak için bilgi sistemlerini, bilişim teknolojilerini ve diğer yenilikçi teknolojileri kullanır, ulusal/uluslararası literatürü ve bilimsel toplantıları yabancı dilini kullanarak takip eder. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilişsel, sosyal, kültürel ve entelektüel alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirler | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Etkili iletişim, farkındalık ve işbirliği becerilerini kullanarak ulusal ve uluslararası mesleki kuruluşlara/STK’lara aktif katılım, farklı disiplinlerle iletişim ve klinik öğretim konularında ebelik hizmetlerinde liderlik sağlar. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki görev, yetki ve sorumluluklarını kültürel özellikler, etik kurallar, kalite yönetimi ve yasaları önceleyerek gerçekleştirir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Üreme Sisteminin Anatomisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim |
2 | Üreme Sisteminin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Gebeliğin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Gebelikte Annenin Fizyolojisi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Doğum Öncesi Bakım | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Fetal Sağlığın Değerlendirilmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Riskli Gebelikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Vaka değerlendirme | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap |
10 | Doğum Eyleminde Riskli Durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
11 | Yenidoğan Fizyolojisi ve Bakımı, Özel Bakım Gerektiren Yenidoğan | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Vaka değerlendirme_ | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme |
13 | Vaka değerlendirme- | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
14 | Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Postpartum kanama | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma, tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 21 | 294 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 353 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 14,12 | ||
AKTS | 14 AKTS |