Genel Bilgi
Kod | GM636 |
Ad | Gıdalarda Bozulmaya Neden Olan Mikroorganizmalar ve Gıda Kaynaklı Patojenler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, gıda güvenliğini tehdit eden patojenlerin, onların toksinlerinin ve enfeksiyonların gıda endüstrisindeki yeri ve önemi ve endüstride bunlarla baş etme yollarını incelemektir.
Dersin İçeriği
Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmalarla, gıda güvenliğini tehdit eden patojenler ve onların oluşturdukları toksin ve enfeksiyonların gıda endüstrisindeki yeri ve önemine değinilecektir. Daha sonra bu sorunların endüstri bazında nasıl çözülebileceği üzerinde durulacaktır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Songer, J. G., Anderson, M. A. (2006). Clostridium difficile: an important pathogen of food animals. Anaerobe, 12(1), 1-4.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörlerin analizi, Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmaların tanıtılması, |
ÖÇ02 | Gıda kaynaklı enfeksiyon ve intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi, |
ÖÇ03 | Bozulma etmeni mikroorganizmalar ve patojenlerin karşılaştırılması |
ÖÇ04 | Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar ve patojenlerin tartışılması |
ÖÇ05 | Gıda endüstrisinde uygulanan prosesler ve bunların mikroorganizmalar üzerine etkileri, bu konulardaki son gelişmeler (bakteryiyofaj preparatlarının kullanımı, nanoteknolojik ambalajlamalar , ileri teknoloji uygulamalarından örnekler |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Mikroorganizmalar hakkında genel bilgi, vejetatif hücre yapıları ve biyofilm formları hakkında bilgi | Genel mikrobiyoloji ve gıda mikrobiyolojisi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
2 | Gıdalarda bozulma yapan mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi | gıda mikrobiyolojisi kitapları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Gıda kaynaklı enfeksiyon ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi(1) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Gıda kaynaklı enfeksiyon ve etmeni mikroorganizmalar hakkında ayrıntılı bilgi(2) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Gıda kaynaklı intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar(1) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 | Gıda kaynaklı intoksikasyonlar ve etmeni mikroorganizmalar(2) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 | Mikroorganizma gelişmesini etkileyen faktörler | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Performans Değerlendirmesi |
|
9 | Mikroorganizma gelişmesini etkileyen faktörler 2 | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Örnek Olay |
10 | Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(1) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
11 | Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(2) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
12 | Endüstri bazında bozulma yapan mikroorganizmalar-patojenler ve muhafaza ilkeleri(3) | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Problem Çözme |
13 | Engeller teknolojisi | ders notları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
14 | Prediktif mikrobiyoloji | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
15 | Gıda endüstrisinde uygulanan prosesler ve bunların mikroorganizmalar üzerine etkileri, bu konulardaki son gelişmeler | gıda mikrobiyolojisi kitapları, ders notları, çeşitli makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |