GM503 Gıdalarda Renk ve Renk Maddeleri

6 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM503
Ad Gıdalarda Renk ve Renk Maddeleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SERKAN SELLİ
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Görünüş ve renk gıdalarda kaliteyi ve tüketici tercihini etkileyen önemli kalite parametrelerindendir. Bu derste, gıdalara renklerini veren bileşiklerin oluşumlarının öğretilmesi, analizler ile belirlenmelerinin anlatılması ve gıdada yol açtıkları değişikliklerin öğretilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Pigmentlerin Oluşumu ve İnsan tarafından algılanması, Klorofiller, Karotenoidler, Betalainler ve Fenolik Pigmentler, Gıdaların depolanması ve işlenmesi sırasında pigmentlerde meydana gelen değişmeler, Renk Maddelerinin Elde Edilme Teknikleri, Renk Maddeleri Analizleri, Analiz Sonuçlarının Değerlendirilmesi, Renk Maddelerinin Sınıflandırılması, Renk Maddelerinin Kalite ve Güvenliği

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Reinhold Carle, Ralf Schweiggert, Handbook on Natural Pigments in Food and Beverages, 2016.

Notlar

Ders notu ve sunuları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gıdalarda bulunan ve gıdaların rengini oluşturan bileşiklerin kimyasal yapıları ve karakteristiksel özellikleri ile ilgili bilgi sahibi olur.
ÖÇ02 Gıdaların depolanması ve işlenmesi sırasında pigmentlerde meydana gelen değişmeleri bilir ve buna göre önlem alabilir.
ÖÇ03 Renk maddelerinin elde edilme teknikleri ve analizlerini ayrıntılı olarak öğrenir ve uygulayabilir.
ÖÇ04 Renk maddelerini sınıflandırabilir, kalite ve güvenliği ile ilgili bilgi sahibi olur.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. 5
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Pigmentlerin Oluşumu ve İnsan tarafından algılanması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
2 Klorofiller, Karotenoidler, Betalainler (özellikleri, stabilitesi, biyosentezi ve parçalanması) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
3 Fenolik Pigmentler (özellikleri, stabilitesi biyosentezi ve parçalanması) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
4 Gıdaların depolanması ve işlenmesi sırasında pigmentlerde meydana gelen değişmeler Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
5 Renk maddelerinin elde edilme teknikleri (Biyoteknolojik, Kimyasal) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
6 Renk maddelerinin elde edilme teknikleri (Mikroorganizmalar ve Mikroalgler) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
7 Renk Maddeleri Analizleri (Örnek hazırlama) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Renk Maddeleri Analizleri (Ekstraksiyon, Saflaştırma) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
10 Renk Maddeleri Analizleri (Renk Ölçer) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
11 Renk Maddeleri Analizleri (UV-Vis Spektrofotometre) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
12 Renk Maddeleri Analizleri (HPLC) Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
13 Analiz Sonuçlarını Değerlendirilmesi Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
14 Renk Maddelerinin Sınıflandırılması Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
15 Renk Maddelerinin Kalite ve Güvenliği Ders notu Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 12 12
Toplam İş Yükü (Saat) 142
Toplam İş Yükü / 25 (s) 5,68
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 08.05.2023 03:41