TDE1865 Tatarca

5 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TDE1865
Ad Tatarca
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MUNA YÜCEOL ÖZEZEN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Tatarca üzerinden Türk soylu halkların dilleri ile ilgili bir birikim yaratmak ve böylelikle Türkiye Türkçesi ile akraba dil ve lehçeler arasındaki ilişkiyi değerlendirebilmek

Dersin İçeriği

Tatarca, Tatarlar ve Tatar edebiyatı hakkında genel bilgiler edinir. Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini kavrar. Tatar Türkçesinin genel ses ve biçim bilgisi özelliklerini kavrar. Kiril harfli basma metinleri okur.

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Türkçe-Tatarca sözlük / [hazırlayanlar] Rifkat Ehmetyanov, Rafael Möhemmetdinov, Fenüze Nurieva, Fuat Ganiev ; aktaran Mustafa Öner.

Notlar

Tatar Sözlük Yazarlığı ve Tatarca Söz Varlığı, Mustafa Öner.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların dil ve lehçelerini genel olarak sınıflama.
ÖÇ02 Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri genel olarak tanıma.
ÖÇ03 Tatarcayı merkeze alarak bugün dünya yüzeyindeki Türk soylu halkların yaşadığı bölgeleri genel olarak anlatma.
ÖÇ04 Tataristan hakkında genel bilgiler verme.
ÖÇ05 Tatarlar hakkında genel bilgiler verme.
ÖÇ06 Tataristan edebiyatı hakkında genel bilgiler verme.
ÖÇ07 Tatar Türkçesinin Türk dili tarihi içindeki yerini anlatma.
ÖÇ08 Tatar Türkçesinin genel ses bilgisi özelliklerini sıralama.
ÖÇ09 Tatar Türkçesinin genel biçim bilgisi özelliklerini sıralama.
ÖÇ10 Tatar Türkçesi ile Türkiye Türkçesini genel hatlarıyla karşılaştırma.
ÖÇ11 Kiril harfli basma metinleri okuma.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihi ve güncel malzemesini bilimsel yöntem ve kuramsal bilgiler yardımıyla kavrar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin temel kavramlarının önemini sıralar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Dil ve edebiyat malzemelerini karşılaştırmalı yöntemlerle analiz eder. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bağımsız veya grupla birlikte edebi metinler üzerinde çalışma yapar. 5
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili başvuru kaynaklarına ulaşır. 5
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişim sürecini kavrar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebiyat, dil ve kültür ilişkisinin kuramsal temellerini sıralar. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eski ve yeni metinleri değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili entelektüel birikim kazanır. 4
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkolojinin gelişimini destekler. 5
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili ve Edebiyatının dünya dilleri ve edebiyatları arasındaki yerini kavrar. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Filolojik ve dil bilimsel bir bakış kazanır. 5
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Edebi metin çözümlemede bilimsel yöntemleri ve filolojik bilgileri etkin olarak kullanır. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkoloji ile ilgili sorunları değerlendirir. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkoloji ile ilgili meselelerde iletişim yetisi kazanır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dil, kültür, edebiyat ilişkisini çözümleyici çalışmalar yapar. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Edindiği bilgi ve birikimi aktarma becerisi kazanır. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili bilimsel analizler yapar. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Türk soylu halklar ve dilleriyle ilgili giriş bilgileri kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Türk soylu halklar ve dillerinin yayılma alanları, harita üzerinden çalışmalar kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Kiril harfleri, Tatarlar ve Tatar Edebiyatı kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Tatar genel ses bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Tatarca genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınavlar kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Tatarcanın genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Tatarcanın genel biçim bilgisi özellikleri, Türkiye Türkçesiyle karşılaştırma (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (III). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
12 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (IV). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
13 metin okuma ve karşılaştırma çalışmaları (V). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
14 genel tekrar (I). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 genel tekrar (II). kaynak okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
16 Yarıyıl Sonu Sınavları (I). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları (II). kaynak okuma Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 114
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,56
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.06.2023 10:22