Genel Bilgi
Kod | TIM401 |
Ad | Oyunculuk IV |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-5 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 11 AKTS |
Yerel Kredi | 7 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Konservatuar - Esas Meslek |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. İsmail DİKİLİTAŞ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencinin (oyuncu adayının), yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak, bir profesyonel aktörün edinmesi gereken alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, gerektiğinde yardımcı meslek derslerinden edindiği bilgi birikimini de kullanarak, profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olması, obrazlı düşünme sistemini geliştirerek bir karakter yaratması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Sahnelemesi kararlaştırılmış oyun içerisinde profesyonel tiyatro koşullarına yakın koşullarda 3 yıl boyunca aldıkları eğitimin bütünlüklü bir şekilde ortaya konulması üzerinde çalışılır.
Dersin Ön Koşulu
TIM301 Oyunculuk III
Kaynaklar
Seçilen Mezuniyet Oyununun metni ve yazar hakkında belgeler.
Notlar
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi ve eylemli analiz yöntemini iç içe kullanarak analizini yapar ve uygular. |
ÖÇ02 | Bir karakter yaratmanın disiplinini ve yöntemini, tam kapsamlı (oynayacağı karakterin düşünce biçimini ve yaşam alanını, kendi düşünce alanını ve yaşam alanını bilecek, inanacak ve hakim olacak kadar) profesyonel bir biçimde kavrar ve uygular. |
ÖÇ03 | Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniğini, tam kapsamlı profesyonel bir biçimde algılar ve uygular. |
ÖÇ04 | Yönetmenin yorumu çerçevesinde, üstün amaçtan sapmadan, rolünün kendine özgü sanatsal yorumunun partisyonunu oluşturarak karakterini icra eder. |
ÖÇ05 | Oynayacağı rolün, analiz edilmiş bütün bilgi, gözlem ve verileri, obrazlı düşünce yaklaşımı ile harmanlayarak, karakteri üzerinden icra edebilir. |
ÖÇ06 | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. |
ÖÇ07 | Oyun gösteriminde rolün sahnede uygulaması esnasında, yarattığı karakteri değerlendirip geliştirebilir. |
ÖÇ08 | Yarattığı karakteri aracılığıyla oyuncu - seyirci ilişkisini kurarak, oyunun üstün amacını seyircisine aktarabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası Tiyatro - Oyunculuk literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahiptir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını bilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Oyunculuk sanatının temel tekniklerini ve profesyonel alışkanlıklarını edinerek, sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Toplumun değişik kitlelerine Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki ve bireysel gelişim için; araştırma, keşfetme, alternatif çözüm yolları üretme, bilgiye ulaşma, eleştirel düşünme ve tartışma becerilerine sahiptir. | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş ve sahne üzerinde doğal mekanizmasına sahip olmuş bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan, solfej ve kulak eğitimi ile etkileşimini değerlendirerek uygular. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri yorumlama ve imgesel yansıtma becerisi kazanır. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini icra eder. | 5 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma bilincini kazanır ve sahne ve set üzerinde prova, temsil ve tüm çalışmalarda uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki profesyonel gelişiminin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçeyi doğru, güzel ve toplum için örnek olacak şekilde etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sahnelenecek eserin seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması ve analizin yapılması. | *Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
2 | *Ödev1 sunumu ve çalışma | Araştırma - Analiz | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
3 | Rol Dağılımı ve oyun kişileri üzerine tartışma. | *Ödev2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
4 | Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. | "Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
5 | *Ödev2 sunumu ve küçük çember üzerine tartışma. | *Ödev3: Oynanılacak rolün karakterinin etüt edilmesi ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
6 | Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
7 | *Ödev3 sunumu ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. | Rol defteri üzerine çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
8 | Eserin tam kapsamlı (yukarıda verilmiş bütün ödevleri içeren) okuma provaları | *Ödev4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
9 | Marke dekor içerisinde birinci perdenin sahnede kurulması . | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
10 | Taslak dekor içerisinde birinci perdenin provası. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
11 | *Ödev4 sunumu. Birinci perdenin ilk taslak provası. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
12 | Marke dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
13 | Taslak dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
14 | İkinci perdenin ilk provası. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
15 | Dönem analizi ve genel tekrar. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması |
16 | Ara Sınav | Birinci Perdenin Taslak Gösterimi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi |
17 | Birinci ve İkinci perdenin taslak akışı | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
18 | Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
19 | Akış Provaları.-1 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
20 | Akış Provaları.-2 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
21 | Akış Provaları.-3 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
22 | Akış Provaları.-4 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
23 | Genel prova. | *Ödev5: Öğrencinin oynadığı eserin yazarı hakkında geniş bilgiyi, eserin tam kapsamlı sosyo-politik ve sosyo-psikolojik dönem analizini, yarattığı karakterinin dört yıllık birikimi bazında profesyonel analizini ortaya koyacak bir savunma dosyası. | Öğretim Yöntemleri: Rol Oynama, Grup Çalışması, Gösteri |
24 | Oyunun prömiyeri | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Gösteri, Rol Oynama, Grup Çalışması |
25 | Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. -1 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
26 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-2 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
27 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-3 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
28 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-4 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
29 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-5 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
30 | Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi.-6 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Gösteri |
31 | Eserin tüm gösterimlerinin tümünün değerlendirilmesi. -7 | Bireysel çalışma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
32 | Final. *Ödev5 Sunumu ve savunma. | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi, Jüri Değerlendirmesi, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 28 | 10 | 280 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 28 | 0 | 0 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 4 | 1 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 286 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 11,44 | ||
AKTS | 11 AKTS |