TYP307 Toprak Bitki Su İlişkileri

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 5. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TYP307
Ad Toprak Bitki Su İlişkileri
Yarıyıl 5. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BURÇAK KAPUR


Dersin Amacı

Bu dersin amacı ,toprak, bitki, su ilişkileri hakkında öğrencilere bilgi kazandırmaktır. Bitki kökleri ile onu çevreleyen toprak, su ve atmosfer arasındaki ilişkilerin incelenmesi sonucu kök ortamında optimum koşulların yaratılması ve daha iyi bitki gelişmesi ve ürün eldesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Çevresel faktörler, toprak nem içeriği,su potansiyelleri,bitki çevre ilişkileri, bitkiler tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları tarafından suyun alınımı ve bitkide taşınma mekanizmaları, bitki su tüketimleri, bitkilerde fizyolojik ölçümler.

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Yeşilsoy, M.Ş. 1994. Toprak, Bitki, Su İlişkileri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi,Genel Yayın No :89, Ders Kitapları Yayın No:21, Adana.

Notlar

Ders notları


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Suyun Doğada Bulunuşu, Önemi ve Yapısı bilgisine sahip olur.
ÖÇ02 Toprakta Suyun Tutulması ve Toprak Neminin Enerji İlişkileri bilgisine sahip olur.
ÖÇ03 Toprağın Nem Tutma Enerjisi İle Toprak Özellikleri Arasındaki İlişkileri hakkında bilgiye sahip olur.
ÖÇ04 Toprak Nemini Belirleme Yöntemleri hakkında bilgiye sahip olur.
ÖÇ05 Bitki su tüketimlerini hesaplamasını öğrenir.
ÖÇ06 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulamayı öğrenir.
ÖÇ07 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygulamayı öğrenir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel Bilim ve Temel Mühendislik Alanı ile Bitki Koruma Alanında yeterli kuramsal bilgilere ve alt yapıya sahip olur. 3
PÖÇ02 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Kültür Bitkisi yetiştiriciliğinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği, mücadele yöntemleri gibi Bitki Koruma’ nın temel konularını uygulamalı bir şekilde öğrenerek bilgi sahibi olur.
PÖÇ03 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma disiplini içerisinde yer alan, savaş yöntemlerini, hem teorikte hem de pratikte öğrenerek, doğru bir şekilde uygulanmasını sağlar. Bitki koruma sorunlarının çözümü için sahip olduğu bilgileri kullanarak, arazi çalışmaları yapar, veri toplar, değerlendirir, raporlar ve doğal kaynakların korunması ve sürdürülebilirliğini ön planda tutarak en uygun mücadele yöntemini modern tasarıma modelleyerek kullanma becerisine sahip olur.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki Koruma Alanında, bitki yetiştiriciliği sırasında verim kaybına neden olan herhangi bir etmeni ya da bitki yetiştiriciliğini sınırlayan herhangi bir çevresel faktörü literatür bilgilerine dayalı olarak tespit eder, ve Bitki Koruma alanına uygun her türlü teknolojik alet ve ekipmanı kullanarak çözüm önerileri geliştirebilir. 3
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma Alanında, karşılaşılan bir sorun için, tek başına arazi denemesi kurabilir, laboratuvar kullanabilir, laboratuvarda hastalık, zararlı ve yabancı otların teşhisini yapabilir. Araştırma amaçlı üretim, analiz yapma, sonuçları değerlendirme, yorumlama, raporlama ve yazılı ve sözlü olarak sunma becerisi kazanır.
PÖÇ06 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bitki Koruma ile ilgili konularda bireysel çalışmalar yapmakla beraber, disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması da yapabilir ve bu sayede mesleki etik sorumluluğu kazanır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki Koruma alanındaki eski ve yeni bilgileri gerekli teknolojileri kullanarak, araştırarak bulma, değerlendirme, anlama ve aktarma, rapor yazma, danışmanlık ve bilirkişilik yapabilme, hastalık, zararlı ve yabancı otların mücadelesinde kullanılan bitki koruma ürünleri için reçete yazabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat alma ve verme becerisine sahip olur.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bitki Koruma içerisinde yer alan hastalık, zararlı ve yabancı otların tespit ve teşhis edilmesi, mücadele yönteminin tespit edilmesi, eradikasyonu, kullanılacak bitki koruma ürününün seçimi, uygulama şekli ve zamanı gibi disipline özgü konularda yaşam boyu öğrenme, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki Koruma ile disiplinler arası konularda etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan yasa ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma alanıyla ilgili proje yazma ve yönetme, risk analizi yapma ve mücadele şekline karar verme gibi, meslek hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık, sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi sahibi olur.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki Koruma uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın Bitki Koruma alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi, Bitki Koruma çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık sahibi olur.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Suyun canlılar için önemi, suyun kimyasal özellikleri, dünyada ve Türkiyede su kaynaklarına ilişkin istatistiki bilgiler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Problem Çözme
2 Toprağın bileşimi, toprak bünyesi, toprak yapısı, toprakların kimyasal ve fiziksel özellikleri ve tanımları (toprak sıcaklığı, özgül ağırlık, hacim ağırlığı) Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
3 Toprak su içeriği ve ifade şekilleri, toprakta suyun hareketi, toprak suyu enerjisi ve ölçümü, toprak suyu karakteristik eğrisi Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
4 Bitki-çevre ilişkileri, iklim etmenleri ve bitki gelişimine etkileri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
5 Bitki içi suyu enerji ilişkileri; serbest enerji, toplam su potansiyeli, ögeleri ve ölçümleri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
6 Suyun topraktan alımı, bitki içinde hareketi, bitki-içi suyun yukarı hareketi ve kohezyon kuramı Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
7 Bitkilerde su eksikliği ve ölçümüne ilişkin yöntemler ve aletlerin tanıtımı; bitki doku ve organlarındaki suyun doğrudan ölçümü Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
8 Ara Sınav Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Lizimetrelerin çalışma prensipleri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
10 Transpirasyon ve fotosentez hızının ölçümüne ilişkin uygulamalar (porometre ve fotosentez ölçer aletleriyle uygulama) Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
11 Bitki su kullanımı ve gelişimi, su kullanma randımanı, su üretim randımanı, su kullanma randımanını artırmada uygulanan yöntemler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Su verim ilişkileri, bitki su tüketimi ve verim ilişkileri Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
13 Biyotik ve abiyotik stresler; bitki gelişimi ve bitkisel üretime etkileri. Abiyotik (çevresel) stresler; sıcaklık (düşük ve yüksek sıcaklıklar), kuraklık, tuzluluk, su baskını, ışık, bitki besin elementi eksikliği vd. Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bitkilerde kuraklık stresi ve etkileri, kurak ve yarı kurak alanlarda bitkisel üretim ve kuraklık toleransı ve mekanizması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Tarım alanlarında drenaj sorunu ve tuzluluk, tuz stresi ve bitki gelişimi ve verimine etkileri, bitkilerde tuz toleransı ve mekanizması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 26 26
Toplam İş Yükü (Saat) 100
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,00
AKTS 4 AKTS