Genel Bilgi
Kod | EKMZ404 |
Ad | Uygulamalı Ekonometri II |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. MEHMET ÖZMEN (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, öğrencilerin Eviews ekonometrik yazılımını kullanarak finansal ve iktisadi verileri analiz etmelerini ve verilere uygun ekonometrik yöntemleri uygulamalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders DF ve ADF birim kök testleri, Engle-Granger ve Johansen eşbütünleşme testleri, VEC modelinin tahmini, ARIMA modellerinin tahmini, VAR modelinin tahmini konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gujarati, D. N. ve Porter, D. C. (2012). Temel Ekonometri. Beşinci Basımdan Çeviri (Çevirenler: Ümit Şenesen, Gülay Günlük Şenesen), Literatür Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Sevüktekin, M. ve Nargeleçekenler, M. (2010). Ekonometrik Zaman Serileri Analizi - Eviews Uygulamalı. Geliştirilmiş 3. Baskı, Nobel Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Eviews yazılımını kullanarak makro iktisadi modeller oluşturur. |
ÖÇ02 | Modellemelerde yer alan değişkenlere ilişkin zaman serisi özelliklerini ortaya koyar. |
ÖÇ03 | Ekonometrik tahmin sonuçlarını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Değişkenler arasındaki kısa ve uzun dönem ilişkileri analiz eder. |
ÖÇ05 | Türkiye verilerini kullanarak elde ettiği model tahmin sonuçlarını tartışır. |
ÖÇ06 | DF, ADF, KPSS ve PP birim kök testlerini uygular. |
ÖÇ07 | Eşbütünleşme ve hata düzeltme mekanizması kavramlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Değişkenler arasındaki dinamik ilişkileri tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem araştırması alanlarında temel kavramları ve teoremleri açıklar | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Matematik, İstatistik ve Yöneylem araştırması bilgilerini tanımlar | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşletme biliminin temel kavramlarını tanımlar | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İktisadi alt yapıya sahip olup iktisadi modeller oluşturur | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemleri matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi ile modeller | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapma/yorumlama becerisine sahiptir | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Veri toplar/analiz eder | 5 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Model ile analiz edilen sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan elde ettiği bilgileri birleştirir | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemlerine geliştirir | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket programı kullanır | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel iktisadi ve sosyal konulara ilişkin verileri yorumlar | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zaman Serisi Ekonometrisine Giriş | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Bazı Temel Kavramlar; Fark Denklemleri, Beyaz Gürültü Süreci; AR, MA, ARMA ve ARIMA Modelleri | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
3 | Box- Jenkins Öngörü Modelleri (Uygulama ) | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
4 | Tesadüfi Yürüyüş Hipotezi, Deterministik ve Stokastik Trend, Taklit Regresyon | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
5 | Durağan Olmayan Stokastik Süreçler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
6 | Zaman Serilerinde Trendin Ortadan Kaldırılması : Fark ve Trend Durağan Süreçler | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
7 | Durağanlığın Test Edilmesi, Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (ACF) Durağanlığın Test Edilmesi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
8 | Ara Sınav | Ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım |
9 | Kısmi Otokorelasyon Fonksiyonu Yardımıyla (PACF) Durağanlığın Test Edilmesi, Q İstatistiği | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
10 | Durağanlık İçin Birim Kök Testleri: DF, ADF, PP, KPSS, DF-GLS vb. ve Uygulamaları | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
11 | VAR Analizi ve Uygulamaları | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 22) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
12 | Eşbütünleşme Analizine Giriş, Eşbütünleşmenin Varlığının Test Edilmesi | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
13 | Engle-Granger Testi, Engle-Granger ve Yoo Yaklaşımı, Johansen İz test İstatistiği ve Maksimum Özdeğer İstatistiği | Sevüktekin ve Nargeleçekenler (2010) - Ekonometrik Zaman Serileri Analizi (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
14 | Hata Düzeltme Modelleri ve Uygulamaları | Sevüktekin ve Nargeleçekenler (2010) - Ekonometrik Zaman Serileri Analizi (Bölüm 8) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
15 | Nedensellik Analizleri, Varyans Ayrıştırması ve Etki Tepki Fonksiyonlarına İlişkin Uygulamalar | Gujarati ve Porter (2012) - Temel Ekonometri (Bölüm 17, Bölüm 21) | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Problem Çözme |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Tüm ders içeriğinin çalışılması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 7 | 7 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,36 | ||
AKTS | 4 AKTS |