Genel Bilgi
Kod | ABL581 |
Ad | Deneysel Biyokimya |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ÖZLEM ALPTEKİN |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyokimyada kullanılan özel analiz tekniklerinin kuramsal olarak etkin bir şekilde kavrar, adli alanda biyokimya ile ilgili konularda araştırma yetkinliğini kazanır.
Dersin İçeriği
Ders kapsamında biyokimya laboratuvarında kullanılan temel yöntemler hakkında bilgi verilir. Biyokimya araştırmalarında bilgisayar ve internet kullanımı, genel laboratuvar işlemleri, santrifüjleme teknikleri, biyomoleküllerin kromatografik yöntemlerle saflaştırılmaları ve analizleri, elektroforez ile proteinlerin ve nükleik asitlerin karakterizasyonu, Biyomoleküllerin spektroskopik analizleri, biyomoleküllerin etkileşimi, nükleik asitlerin yapıları ve analizleri, rekombinat DNA, moleküler klonlama ve enzimology, proteinlerin saflaştırılması ve karakterizasyonu ve güncel bilimsel yayınların tartışılmasını esas alan konular anlatılır.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Switzer, R. L; Garrity, L.F. Experimental biochemistry (theory and exercises in fundamental methods), 3. Ed. New York, NY Freeman, 1999.; Boyer, Rodney F. Biochemistry laboratory : modern theory and techniques. 2nd ed. Pearson Education, Inc. 2012
Notlar
www.sciencedirect.com; www.scopus.com; www.webofknowledge.com
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik materyallerle çalışırken nelere dikkat etmesi gerektiğini açıklar. |
ÖÇ02 | Laboratuvardaki cihazları tanır. |
ÖÇ03 | Analiz sonuçlarını bilimsel gösterimi dikkate alarak hesaplar. |
ÖÇ04 | Karar verme becerisini kullanır. |
ÖÇ05 | Araştırma becerisi kazanır. |
ÖÇ06 | Analiz yönteminde kullan materyal ve cihazı tanır. |
ÖÇ07 | Spektroskopik temele dayalı analiz yöntemlerini sayar. |
ÖÇ08 | Spektroskopik analizlerin temelini açıklar. |
ÖÇ09 | Biyolojik numunelerin elektroforetik alandaki davranışlarına etki eden faktörleri sayar. |
ÖÇ10 | Elektroforetik tekniklerin temelini açıklar. |
ÖÇ11 | Numunelerin analizinde kullanılan enstrümental analiz cihazlarının temel çalışma prensiplerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanında güncel kavramları tanır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanları arasındaki ilişkileri kavrar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilirkişilik kavramını ve Adli prosedürel yaklaşımı bilir | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Adli Bilimler alanına yönelik yapılan çalışmalarda sıklıkla kullanılan istatistiki yöntemleri tanır | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Olay yeri inceleme ve delil toplama prodedürlerini bilir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar. | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alana ilişkin olarak elde ettiği bilgileri ve araştırma yöntemlerini adli olguların çözümünde kullanır. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekip çalışmasına katılarak sorumluluk alır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Adli Bilimler alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alana özgü ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası yayınları, bilimsel toplantıları takip eder. | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel gelişmeleri ve çalışmaları farklı gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Adli Bilimler alanındaki güncel gelişmeleri, bilgileri ve uygulamaları toplum yararına kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Laboratuvar güvenliği, deney sonuçlarının kaydı ve saklanması, biyokimyasal reaktif ve çözeltilerin kullanımı, deney sonuçlarının istatistiksel analizi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Biyokimyada bilgisayar ve web sayfalarının kullanılmaları | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Tampon, pH, elektrod ve biyosensörler, çözeltilerde protein ve nükleik asit tayini, örnek hazırlama teknikleri ve biyokimyada radyoizotoplar | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Biyokimyada santrifüjleme teknikleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Kromatografi/ Kütle spektrometri tekniği | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | HPLC tekniği | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | İyon değişim kromatografisi | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ders dökümanlarının tekrarı. | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Elektroforez ile proteinlerin karakterizasyonu | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nükleik asitlerin elektroforetik teknikler ile saflaştırılması ve karakterizasyonu | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Biyomoleküllerin spektroskopik analizleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Biyomoleküller arası etkileşimler | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Moleküler biyolojide temel çalışmalar | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | DNA da tanı teknikleri | Ders kitabının ilgili bölümünün okunması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Adli Bilimlerde biyokimya alanında yapılan çalışmalar ile ilgili güncel literatür tartışması | Bilimsel veri tabanlarından güncel bilimsel çalışmaların incelenmesi. | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
16 | Biyokimyada hesaplamalar | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitaplarından örnek soru çözümü | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Final | Ders kapsamında anlatılan konuların ilgili ders kitapları ve ders notlarından tekrar çalışılması. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |