Genel Bilgi
Kod | BAG531 |
Ad | Bağımlılık ve Etik |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 5 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SERAP TORUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı öğrencinin bilimin ve felsefenin tarihi gelişimini ortak sorunları açısından ortaya koyması ve bilimsel çalışmalarına bu verilerden yararlanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste düşünürlerce ortaya konmuş olan bilimsel önermelerin incelenir. Bilime ve bilimsel bilgiye bakışın süreç içindeki dönüşümleri incelenerek günümüze yansımaları değerlendirilir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1.Buken NÖ. Tıp Etiği Terimleri Sözlüğü, Nisan 2009, Altın Örümcek. 2.Buken NO., Arapkirlioglu K. Bioethics Committees and Examining 3.Consent within The Patient-Physician Relationship in Turkey, Medicine and Law, 2010; 29(3): 403- 418. 4.Veatch RM. Bioetiğin Temelleri, Mega Basım 2010. 5. Beauchamp TL., Childress JF. Principles of Biomedical Ethics 2001. 6. Weinberg M. Medical Ethics 2001. 7. Arras JD, Stenbock B. Ethical Issues in Modern medicine, 1999. 8.The Ethics of Research Biobanking, Jan Helge Solbakk, Soren Holm. 9.İnsan Kökenli Biyolojik Maddelere İlişkin Hukuki İşlemler, Arif Barış Özbilen. Vedat Yayıncılık, Istanbul,2011. 10.Özgüç M, Yüzbaşıoğlu A. Biyobankalar ve etik. İKU Dergisi 2009; 22: 12-16.
Notlar
Çağdaş Tıp Etiği, Ayşegül Demirhan Erdemir, Öztan Öncel, Şahin Aksoy. 2003. İstanbul. Nobel Tıp Kitapevleri. Etik Konulardan Seçmeler. Gülşen Terakye. Ayşe Ferda Ocakçı. 2013. İstanbul Tıp Kitabevi. Çağdaş Hemşirelikte Etik. Şule Ecevit Alpar. Nefise Bahçecik. Ükke Karabacak.2013. 3. baskı. İstanbul Medikal Yayıncılık. Hemşirelik Tarihi Deontoloji Etik. Ayla Ünsal. Akademi Basın Yayıncılık. 2021. İstanbul. Türk Tıp Etiği ve Tıp Hukuku Araştırmaları Yıllığı. Arın Amal, Hanzade Doğan, Fatih Selami Mahmutoğlu. 2011-2012-2013. Nobel Tıp Kitabevi. İstanbul
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci Bağımlılıkta ortaya çıkan etik sorunları tanımlar ve çözüm yolları geliştirir |
ÖÇ02 | Etik ilkelere uygun davranışlar geliştirir |
ÖÇ03 | Biyoetik, etik, tıp etiğinin temel kavramlarını tanımlayabilir. |
ÖÇ04 | Biyomedikal etiğin temel prensiplerini ve teorilerini bilebilir. |
ÖÇ05 | Etik ikilem, etik analiz, etik hakli çıkarma, tıbbi paternalizm, İnsan kökenli biyolojik örnekler ve buna benzer kişisel madde ve verilerin adli bilimler alanında kullanımı ve depolanarak saklanmasında onamın alınması / izin verilmesi ve tıbbi bilginin gizliliğinin korunması ile ilgili durumları bilir. |
ÖÇ06 | Bilimsel çalışmalarında Etik kurallara uyar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında uzmanlık düzeyinde güncel bilgileri kavrar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında disiplinler arası etkileşimi kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini açıklar. | 1 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk, ergen ve yetişkinde bağımlılıkla ilişkili olabilecek psikopatolojileri tanımlar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanında yapılan bilimsel makaleleri inceler. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında bilimsel araştırma yöntemlerini uygular | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı disiplin alanlarından gelen bilgileri bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanında sıklıkla kullanılan istatistik yazılımlarını kullanır. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 1 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında karşılaşılabilecek karmaşık sorunların çözülmesinde çözüm önerileri geliştirerek katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanına yönelik uygulamalarda yerel ve ulusal düzeyde yaşanan sorunların çözümünde sorumluluk alır | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili bilimsel çalışmaları ulusal ve uluslararası düzeyde takip eder. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanındaki bilgilerini, güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, aynı alandaki veya farklı alanlardaki gruplarla yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde tartışır ve paylaşır | 2 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılık alanı kapsamındaki kuramsal bilgiyi uygulama alanı ile bütünleştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bağımlılıkla mücadelede koruyucu, önleyici çalışmaları yapar. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanla ilgili kazanılan bilgiyi, becerileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Madde bağımlılığı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Madde bağımlılığı, neden olduğu ahlaki sorunlar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Etik ilkeler, bağımlılıkta ortaya çıkan etik sorunlar, | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Kişinin mahremiyeti, hasta sırrının saklanması, tıp etiğinde mahremiyet kavramı ve uygulanışı | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Bağımlılıkta karşılaşılan etik ikilemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Bağımlılığa ilişkin vaka analizleri ile etik sorun çözümleme yöntemi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, Problem Çözme |
7 | Kişisel verilerin gizliliğinin korunması | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sağlık çalışanlarının etik ve deontolojik yükümlülükleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | İnsan kaynaklı biyolojik materyalin elde edilmesi, saklanması ve adli/adli olmayan amaçlı kullanımı konusunda ülkemizdeki durum | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Araştırma ve yayın etiği | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
12 | Bağımlılık karşılaşılan sorunlar ve bildirim yükümlülüğünün etik açıdan değerlendirmesi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Bağımlılık ve Adli bilim çalışanlarının sorumluluğu kavramı, ilgili yasal düzenlemeler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Biyoetik Kurullar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
15 | Olgu sunumu | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,56 | ||
AKTS | 5 AKTS |