Genel Bilgi
Kod | BAG002 |
Ad | Bağımlılık Tanısında Kullanılan Ölçekler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisansüstü Ortak Havuzu |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. LUT TAMAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Alkol ve madde kullanım bozuklukları ve davranışsal bağımlılıklarda tanı koymak için geliştirilmiş, geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış güncel ölçme araçlarının öğretilmesi
Dersin İçeriği
Psikolojik testlere ilişkin temel kavramlar, temel ilkeler, tarihçe, psikolojik testlerin tanımı, psikolojik testlerin geliştirilmesi, psikolojik testlerin kullanımı, psikolojik testlerin kullanımında etik ilkeler, psikolojik testlerin değerlendirilmesi, psikolojik testlerin değerlendirilmesine ilişkin etik kurallar, ülkemizde geliştirilmiş veya Türkçe uyarlaması yapılmış olan alkol ve madde kullanım bozukluğu ve davranışsal bağımlılıklarda kullanılan psikometrik ölçme araçları
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ögel. K. (2017). Bağımlılık Tedavisi ve Temel Kitabı. IQ Kültür Sanat Yayıncılık. Evren, C. (2019). Alkol ve Madde Kullanım Bozuklukları Temel Başvuru Kitabı. Türk Psikiyatri Derneği Yayınları. Evren, C. (2020). Davranışsal Bağımlılıklar Temel Başvuru Kitabı. Türk Psikiyatri Derneği Yayınları.
Notlar
Cohen, R.J., & Swerdlik, M.E. (2013). Psikolojik Test ve Değerleme: Testlere ve Ölçmeye Giriş.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Psikolojik testlere ilişkin temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Psikolojik testlere ilişkin temel ilkeleri açıklar. |
ÖÇ03 | Psikolojik testlerin geliştirilmesini inceler. |
ÖÇ04 | Psikolojik testlerin kullanımını değerlendirir. |
ÖÇ05 | Psikolojik testlerin kullanımında etik ilkeleri açıklar. |
ÖÇ06 | Psikolojik testlerin değerlendirilmesine ilişkin etik kuralları açıklar. |
ÖÇ07 | Bağımlılıkta kullanılan psikometrik ölçme araçlarını açıklar. |
ÖÇ08 | Bağımlılıkta kullanılan psikometrik ölçme araçlarını uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılık alanındaki etik ilkelerin birey ve toplum için önemini kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılığın biyolojik, psikolojik ve sosyal temellerini kavrar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bağımlılıkla ilgili yasaları ve yasal süreci kavrar. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlılık alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlar | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar | 2 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bağımlı olgulara yönelik görüşme tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bağımlılık alanında çalışan uzmanlara ve topluma eğitim verir ve bu eğitimin etkinliğini değerlendirir. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırma verilerini değerlendirme ve bilimsel makale yazma becerisi kazanır. | 2 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek Bağımlılık alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bağımlılık alanlarıyla ilgili çalışmalarda kullanılan araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bağımlılık alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunabilir ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumla, bilimsel camiayla ve meslektaşları ile Bağımlılık alanına giren konularda iletişim kurar, bilgi aktarır ve alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak alıştırmalar yapar. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Psikolojik testlere ilişkin temel kavramlar, temel ilkeler, psikolojik testlerin tarihçesi | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Psikolojik testlerin tanımı, psikolojik testlerin geliştirilmesi, psikolojik testlerin kullanımı | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Psikolojik testlerin kullanımında etik ilkeler, psikolojik testlerin değerlendirilmesi, psikolojik testlerin değerlendirilmesine ilişkin etik kurallar | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Bağımlılıktan Korunma Öz-Yeterlik Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Madde Kullanım Bozuklukları Genel Değerlendirme Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Alkol Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tütün Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Önceki bilgilerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Kumar Oynama Bozukluğu Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İnternet Bağımlılığı ve Oyun Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Akıllı Telefon Bağımlılığı ve Sosyal Ağ Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Seks ve Pornografi Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Kompulsif Satın Alma Bozukluğu Ölçekleri, Egzersiz-Spor Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yeme Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Aşk ve Kişilerarası ilişkiler Bağımlılığı ve Çalışma Bağımlılığı Ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ön okuma yapılması, internet ve diğer ortamlardan ek kaynak araştırılması ve okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğrenilenlerin gözden geçirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,68 | ||
AKTS | 6 AKTS |