BK535 Entomolojide Denemelerin Kurulması ve Değerlendirilmesi I

6 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BK535
Ad Entomolojide Denemelerin Kurulması ve Değerlendirilmesi I
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. CENGİZ KAZAK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Entomolojide araştırmaların, laboratuvar ve tarla denemelerinin planlanması, araştırmalara ilişkin ön hazırlıklar, denemelerin kurulması ve denemeler için uygun desenlerinin seçimi, elde edilen verierln paket programlar aracılığı ile analizi, sonuçların rapor haline getirilmesinin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Entomolojide araştırmaların planlanması, denemelerin kurulması ve uygun deneme düzeninin seçilmesi. Veri eldesi için uygun örnekleme yöntemlerini seçilmesi dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Bu ders için ön koşul yoktur.

Kaynaklar

Karman. M. 1971. Bitki Koruma Araştırmalarında Genel Bilgiler - Denemelerin Kuruluşu ve Değerlendirme Esaslar. Tarım Bakanlığı Zirai Mücadele Zirai Karantina Yayınları No: 25 İzmir Sokal, R. R., and F. J. Rohlf. 1981. Biometry. 2d ed. W. 11. Freeman and Company, New York. 859 pp.

Notlar

Campbell, R. C. 1974. Statistics for biologists. 2nd ed. 385 pp. [London, New York] Cambridge University Press.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Entomolojide çalışma konusunun seçiminden, sonuçların eldesi ve rapor haline getirilmesi için gerekli aşamalarını öğrenir
ÖÇ02 Denemelerin nasıl ve hangi ölçütler aracılığı ile kurulacağını öğrenir
ÖÇ03 Denemelerden veri eldesini öğrenir
ÖÇ04 Elde edilen verilerin nasıl analiz edileceğini öğrenir
ÖÇ05 Elde edilen sonuçları kullanarak rapor (yayın) hazırlamayı öğrenir
ÖÇ06 Konuya ilişkin bilgisayar paket programlarını kullanabilir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur 5
PÖÇ02 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir 1
PÖÇ03 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir 1
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır 4
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar 1
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Tarımda Araştırmanın Gerekliliği Türkiyede Bitki Koruma ve Entomoloji Araştırmaları Genel tartışma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme
2 Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Denemelerinin Planlanması; Klasik Deneme Desenlerine Bağlı Olarak, Laboratuvar ve Tarla Denemelerinin Kurulmasında Dikkat edilmesi gereken özellikler Karman 1971; 32-42 s. - Karman 1971; 74-85 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
3 Böcek Zarar Oranı, Şiddeti ve Verilerin Özelliğine Göre Değerlerin Hesaplanması (Abbott, Henderson Tilton, Sun Shepard vb.) Karman 1971; 99-120 s Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
4 Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Koşullarında Tesadüf Parselleri Deneme Deseni, Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -1 Karman 1971; 42-72 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Entomolojide Laboratuvar ve Tarla Koşullarında Tesadüf Parselleri Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -2 Karman 1971; 42-72 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
6 Entomolojide Tesadüf Blokları Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -1 Karman 1971; 42-72 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
7 Entomolojide Tesadüf Blokları Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler -2 Karman 1971; 42-72 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Latin Kare Deneme Deseni ve Denemelerin Oluşturulması ve Örnekler Ödev sunu -1 Karman 1971; 42-72 s Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay
10 Entomolojide Tek Faktörlü Denemelerde İki Karakterin Karşılaştırılması (T-testi) ve Örnekler Karman 1971; 123-128 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
11 Entomolojide Karakterler Arasındaki İlişki Korelasyon, Regrasyon ve Örnekler Karman 1971; 130-145 s. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
12 Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) Tanımlayıcı İstatistik Paket program ile analiz Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Örnek Olay
13 Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) Tek Yönlü Varyans Analizleri Paket program ile veri analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay, Problem Çözme
14 Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (Excel, SPSS vb.) İki Yönlü Varyans Analizi Paket program ile veri analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
15 Verilerin İstatistiki Paket Programları Aracılığı ile Değerlendirilmesi (SPSS vb.) Faktöriyel Analiz Paket program ile veri analizi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Problem Çözme
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 152
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,08
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 02.06.2023 11:24