Genel Bilgi
Kod | EEE330 |
Ad | Signals and Systems |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 6. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SAMİ ARICA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi NİSA NACAR ÇIKAN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
İşaretler ve sistemler mühendisliğin en temel iki bileşenidir. Bu derste sürekli-zaman (analog) işaret ve sistemlerin analizi ve temsiline ait metotları öğretilmektedir.
Dersin İçeriği
Giriş: işaret ve sistemlerin tanımı. Bağımsız değişkenin dönüşümü. İşaret ve sistemlerin özellikleri. Doğrusal, zamanla değişmeyen sistemler. Konvolüsyon. Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemlerin özellikleri. Diferansiyel denklemlerle temsil edilen sistemler. Diferansiyel denklemlerle teanımlanan LTI-causal sistemlerin durum uzayı analizi. Fourier serileri. Fourier dönüşümü. Fourier serileri ve Fourier dönüşümünün özellikleri. Süzgeçleme. Sürekli-zaman modülasyonu. Genlik modülasyonun tanıtımı. Laplace dönüşümü. Sistemlerin, Fouırier ve Laplace dönüşümü ile analizi. İkinci dereceden sürekli zaman sistemleri. Butterworth süzgeçleri. Geri besleme. Örnekleme. İnterpolasyon.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Linear Systems and Signals. B. P. Lathi. 2005. Oxford University Press. Signals and Systems. Alan V. Oppenheim. 1997. Prentice Hall.
Notlar
Ek kaynak önerisi yoktur.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İşaret ve sistemleri tanır ve özelliklerine göre sınıflar. |
ÖÇ02 | Doğrusal sistemleri bilir ve analizini yapabilir. |
ÖÇ03 | Fourier dönüşümünü kullanarak ile frekans düzleminde işaret ve sistemlerin analizini yapar. |
ÖÇ04 | Laplace dönüşünü kullanarak işaret ve sistemlerin analizini yapar. Süzgeçleri tanır ve bilir. |
ÖÇ05 | Geri beslemeli sistemleri bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini ve programlama bilgilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Elektrik-Elektronik mühendisliği bilgilerini mesleğe özgü alet ve cihazlar üzerinde uygulayabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İçinde yaşadığı toplumun, dünyanın ve çağın, bilimsel, sosyal, tarihi, ekonomik ve politik olguları hakkında farkındalık |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş: İşaret ve sistemlerin tanımı. Bağımsız değişkenin dönüşümü. İşaret ve sistemlerin özellikleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doğrusal zamanla değişmeyen sistemler. Konvolüsyon integrali. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Doğrusal zamanla değişmeyen (LTI) sistemlerin özellikleri. Diferansiyel denklemlerle tanımlanan sistemler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Diferansiyel denklemlerle ifade edilen LTI-causal sistemlerin durum uzayı analizi. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Fourier serileri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Fourier dönüşümü ve Fourier dönüşüm özellikleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Süzgeçleme. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sürekli zaman modülasyonu. Genlik modülasyonunun tanıtımı. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Laplace dönüşümü. Laplace dönüşüm özellikleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Sistemlerin Fourier ve Laplace dönüşümü ile analizi. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | II. arasınav. Sürekli zamanda ikinci dereceden sistemler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Butterworth süzgeçleri. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Geri beslemeli sistemler. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Örnekleme. Enterpolasyon. | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders kitabı okuma/Problem çözme. | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |