Genel Bilgi
Kod | BT0120 |
Ad | Bitki Virüs Hastalıklarının Yönetiminde Biyoteknoloji |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi GÖKMEN KOÇ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitki viral patojenlerine karşı biyoteknolojinin kullanımı ile dayanıklı bitkiler geliştirilerek bir yandan ürün kayıplarının önüne geçilmesi bir yandan da çevrenin korunması amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Biyoteknoloji, bitki ve patojenler arasında moleküler ilişkinin keşfini ve açıklanmasını gerçekleştirir. Bitki dayanıklılık genlerinin harekete geçirilmesini sağlar. Bitki Virüs hastalıklarına karşı dayanıklılık reaksiyonlarında, bitkinin dayanıklılık genleri tanımlanarak hastalıklara karşı korumak için bitkilere uyarlanmıştır. Bitki Virüs hastalıklarına karşı dayanıklı bitki geliştirmede kullanılan biyoteknolojinin uygulama yollarını aktarır.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Dersin içeriğiyle ilişkili çeşitli bilimsel makaleler ve internet kaynakları https://www.mdpi.com/1999-4915/13/9/1697
Notlar
https://www.researchgate.net/publication/343017924_Biotechnological_Methods_for_Management_of_Plant_Virus_Diseases
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımını tanımlar. |
ÖÇ02 | Genler ile Bitki Dayanıklılığının Arttırılması sistemleri değerlendirebilecektir. |
ÖÇ03 | Hipersensetif reaksiyonu (Hypersensitive Response, HR) açıklar. |
ÖÇ04 | Sistemik kazanılmış dayanıklılık (Systemic Acquired Resistance, SAR) gibi savunma mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ05 | Patojen’den Türetilen Dayanıklılık yollarını sıralar. |
ÖÇ06 | Antiviral Proteinlerin Kullanımı ile Konukçu Bitki Dayanıklılığının Arttırılması Hedeflendirme mekanizmalarını açıklar. |
ÖÇ07 | Yapısal ve biyokimyasal savunma stratejilerini tanımlar. |
ÖÇ08 | Plantibody’ler hedeflendirilmesindeki temel yaklaşımları sıralar. |
ÖÇ09 | Gen Susturulması sistemlerin ideal özelliklerini sıralar. |
ÖÇ10 | RNAi ile bitkilerde doğal RNA susturma mekanizmaları antiviral strateji karakterizasyon yöntemlerini sıralar. |
ÖÇ11 | Rekombinant DNA teknolojisinin en önemli yaklaşımları sistemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar |
ÖÇ12 | Patojenin kendisinden türetilen transgenler ile hastalıklardan korunabilmenin yollarını tanımlar ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ13 | CRISPR/cas sistemi, tarım ürünlerinde gerek kalite gerekse verimin iyileştirilmesi üzerine sistemleri tanımlar ve özelliklerini açıklar. CRISPR/Cas İle Virüslere Dayanıklı Bitki Oluşturma özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 5 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımını | Genel giriş,ders notları ve genel konulardan bahsedilmesi, sonraki hafta ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Genler ile Bitki Dayanıklılığının Arttırılması sistemleri | Biyoteknolojinin Bitki Viral Hastalıkları Alanında Kullanımı konulsarının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Hipersensetif reaksiyon | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Sistemik kazanılmış dayanıklılık | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Patojen’den Türetilen Dayanıklılık | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Antiviral Proteinlerin Kullanımı | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Yapısal ve biyokimyasal savunma stratejileri | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınav Düzeni, sonraki hafta derskonusunun bildirilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Plantibody’ler hedeflendirilmesindeki temelller | Ara sınav öncesindeki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Gen Susturulması sistemleri | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Bitkilerde doğal RNA susturma mekanizmaları antiviral strateji | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Rekombinant DNA teknolojisi | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Patojenin kendisinden türetilen transgenler ile hastalıklardan korunabilme | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | CRISPR/cas sistemi | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | CRISPR/Cas İle Virüslere Dayanıklılık ve Öğrenci sunumları | Önceki hafta ders konularının tekrarı ve sonraki haftanın ders konusunun bildirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FinalSınav Düzeni | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | FinalSınav Düzeni | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |