Genel Bilgi
Kod | BT0096 |
Ad | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR), Optimizasyonu ve Sonuçlarının Görüntülenmesi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. ARMAĞAN ERDEM ÜTÜK |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı mezun olan öğrencilerin Polimeraz Zincir Reaksiyonu konusunda bilgi sahibi olmalarını, testi uygulayabilmeleri ve uygulamalar sırasında karşılaşabilecekleri problemleri çözmeleri konusunda bilgi ve beceri kazanmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders moleküler tanı ve tiplendirme tekniklerinin temeli olan Polimeraz Zincir Reaksiyonu, standardizasyonu ve sonuçların değerlendirilmesi konularını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
YOKTUR
Kaynaklar
Öğretim üyesi tarafından hazırlana ders notları kullanılacaktır
Notlar
Freeman S, Herron JC, Evrimsel Analiz, Palme Yayıncılık, Ankara, 2009. Lemey P, Salemi M, Vandamme AM, The Phylogenetic Handbook, A Practical Approach to Phylogenetic Analysis and Hypothesis Testing, Cambridge University Press, 2009. Pevsner J, Bioinformatics and Functional Genomics, Wiley-Blackwell, 2009. Xıong J, Essential Bioinformatics, Cambridge University Press, 2006.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci PZR ürünlerinin elektroforez ve görüntüleme işlemelerini yapabilir |
ÖÇ02 | Öğrenci PZR uygulaması esnasında ortaya çıkan sorunları çözer ve testi optimize eder |
ÖÇ03 | Öğrenci PZR ve PZR temelli moleküler teknikler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Öğrenci dokulardan DNA eldesini öğrenir |
ÖÇ05 | Öğrenci hücrenin moleküler yapısını öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hücrenin yapısı | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | DNA'nın yapısı ve replikasyonu | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Transkripsiyon ve Translasyon | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Gen, genom ve DNA regülasyonu | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Mutasyonlar (Genom, Gen, DNA mutasyonları) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | DNA ekstraksiyon yöntemleri | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Polimeraz Zincir Reaksiyonu (PZR)'na giriş | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | PZR modifikasyonları (Semi-Nested PCR, Nested PCR, Multiplex-PCR, RAPD-PCR, Real Time-PCR) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | PZR'de optimizasyon (enzim, tampon, magnezyum klorür, potasyum klorür, dNTP mix, primerler) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | PZR'de optimizasyon (Sikluslardaki parametrelerin optimizasyon) | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Amplifikasyon ürünlerinin elektroforezinde kullanılan jellerin (agaroz, PAGE) hazırlanması | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Elekroforez, jellerin boyanması ve sonuçların görüntülenmesi | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Elektroforez, jel hazırlama ve görüntüleme aşamalarında optimizasyon | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | PZR de meydana gelen sorunlar ve çözüm önerileri | Ders notu, Slayt gösterimi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |