Genel Bilgi
Kod | BK048 |
Ad | Bitkilerde Dayanıklılık Mekanizması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MUKADDES KAYIM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bitkilerin patojenlerle ekolojik, fizyolojik ve genetik açıdan nasıl bir ilişki içerisinde olduğunu anlamaya çalışmak ve dayanıklı bitki geliştirme yöntemlerini incelemek
Dersin İçeriği
Bitkilerin patojenlerle ilişkilerinin ekolojik, fizyolojik ve genetiksel olarak incelenmesini içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Bitki Patolojisi (George N. Agrios 4. Baskı 1997 ve 5. Baskı 2004), Temel Bitki Patolojisi (Gail L. Schumann ve Cleora J. D'Arcy, 2010 2. Baskı, Amerikan Fitopatoloji Derneği Yayınları)
Notlar
Makaleler ve araştırma sonuçları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Konukçu bitkilerin yokluğunda patojenlerin çok yıllık bitkilerde ve tohumlarda canlı kalma stratejilerini öğrenir. |
ÖÇ02 | Patojenlerin toprakta ve epifit olarak canlı kalma stratejilerini öğrenir |
ÖÇ03 | Patojenlerin enzim, toksin, büyüme regülatörleri ve polisakkaritlerle bitkilerde nasıl infeksiyon kurduklarını öğrenir |
ÖÇ04 | Bitkilerin patojenlere karşı kendilerini savunma mekanizmalarını öğrenir. Bu amaçla bitkilerde aktif ve pasif savunma mekanizmalarını öğrenir. |
ÖÇ05 | Bitkilerde teşvik edilmiş dayanıklılık mekanizmasını, gene karşı gen teorisini, öğrenirler. |
ÖÇ06 | Hastalık etmenlerine dayanıklı bitki geliştirmek için biyoteknoloji ve genetik mühendisliği tekniğini öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur. | 1 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır. | 5 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı veya projeyi bağımsız olarak yürütebilme, pratikte karşılaşılan sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanıyla ilgili problemleri belirleme ve bunların çözümünde üst düzey bilimsel araştırma yöntemlerini kurgulama ve kullanma becerisi kazanır | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Genelde bitki koruma, özelde uzmanlık alanındaki bilgileri geliştirebilir, derinleştirebilir, bilime yenilik getirecek ve özgün sonuçlara ulaşacak çalışmalar yapma ve yaptırma yetisi kazanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Özgün buluş, görüş, yaklaşım ve önerilerini uzmanlardan oluşan topluluklar önünde savunabilir, etkili iletişim kurarak tartışabilir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki Koruma ile ilgili konuları diğer bilim alanları ile ilişkilendirebilir, yeni ve karmaşık fikir, olay ve olguların değerlendirmesinde uzmanlık gerektiren bilgileri etkin biçimde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal ve kültürel ilerlemelerin; bilgi toplumu oluşturma, bilimsel yöntemlerle sorun çözme ve karar aşamalarında etkin görevler üstlenebilir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitki Koruma alanında edindiği bilgi ve deneyimlerini, üretim alanında karşılaştığı problemlerin çözümünde kullanır, kamu ve özel kuruluşlarda görev alır veya danışmanlık hizmeti verir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Elde ettiği araştırma ve proje sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilme ve bunları uluslararası toplantılarda ve dergilerde sunabilme ve yayınlayabilme becerisi kazanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Konukçu bitkilerin yokluğunda patojenler nasıl canlı kalır. | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
2 | Patojenler bitkileri nasıl bulurlar | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
3 | Patojenler bitkilere nasıl giriş yapar | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
4 | Patojenler bitkilerde nasıl infeksiyon oluştururlar | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
5 | Bitkiler patojenlere karşı nasıl savunma mekanizması geliştirirler | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
6 | Bitki ve patojenler arasındaki genetik ilişkiler | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
7 | Gene karşı gen teorisi | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Study the textbook and presentations for written exam. | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Patojenler karşı dayanıklı bitkiler geliştirmede klasik yöntemler | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Patojenler karşı dayanıklı bitkiler geliştirmede Biyoteknolojik yöntemler | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
11 | Patojenlerde Dayanıklılık (R) Genleri | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bitkilerde patojenler karşı avirulent genler | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Hastalığa dayanıklılıkta genetik mühendisliğinin kullanımı | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
14 | Böceklere dayanıklılıkta genetik mühendisliği uygulamaları | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
15 | Herbisitlere dayanıklılıkta genetik mühendisliği uygulamaları | Ders notlarından ve sunulardan çalışılacak. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Güncel makalelerden power point sunu ödev hazırlamak | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı sınav için ders notlarından ve sunulardan çalışmak. | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |