Genel Bilgi
Kod | RTS723 |
Ad | Yeni Sinema Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. AYDIN ÇAM |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, geçmişe Yeni Sinema Tarihi yaklaşımından hareketle sinema mekânları, sinema hatıraları, sinemaya gitme eylemi ve seyir deneyimleri aracılığıyla -yeniden- bakmaktır. Yeni Sinema Tarihi yaklaşımı, film merkezli anaakım tarih yazımının sorunlarını aşmak amacıyla 2000’li yıllarda yaygınlaşan bir önermeler ve yöntemler bütünüdür. Bu yaklaşım, sinemayı, seyircinin sinema perdesi karşısında yaşadığı deneyimle tartışma amacını taşımaktadır. Bu nedenle yaklaşım, gösterim pratiklerini, sinema mekânlarını, sinemaya gitme deneyimini ve seyri merkezine alır. Sinema endüstrisini önceleyen geleneksel iletişim ya da sinema sosyolojisi içinde benzer yaklaşımlar mevcutsa da, Yeni Sinema Tarihi insan ve toplum bilimleri alanından kuramları, kavramları ve yöntemleriyle sinemaya gitme deneyimini hem tarihi hem de güncel çalışmalar için merkezine alır. Yeni Sinema Tarihi yaklaşımı, farklı bağlamları olan bu araştırmalar için gösterim programları, sinema bültenleri, yerel arşivler, sinema dergileri ya da edebi metinler gibi yeni kaynakları incelemeyi; gösterim mekânlarına ve sinemaya gitme deneyimine dair sözlü tarih ve mikrotarih çalışmalarını; bilgisayımsal analiz, veritabanları ve Coğrafi Bilgi Sistemi gibi geleneksel tarihyazımı araçlarından çok farklı, haritalama ve rotalama gibi yenilikçi yaklaşımları ve yöntemleri önermektedir. Bu yaklaşımdan hareketle bu dersin amacı sinema tarih(ler)ine seyir, sinemaya gitme deneyimi, sinema mekânları, film gösterim ve dağıtım etkinliklerini merkezine alarak bakmak ve bu bağlamda kuramsal ve yöntemsel tartışmalar geliştirmektir.
Dersin İçeriği
Bir kavram olarak dünya sineması, yerel, ulusal ve uluslararası sinemalar ve sinema salonları, sinemada dönemler ve akımlar, film manifestoları, film festivalleri ve etkileşimler, dünya sinemasında son dönem tartışmalar ve yeni eğilimler.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Allen, R. C. (1990). From exhibition to reception: reflections on the audience in film history. Screen, 31(4), 347-356. Biltereyst, D., Maltby, R., & Meers, P. (Eds.). (2013). Cinema, audiences and modernity: New perspectives on European cinema history. Routledge. Biltereyst, D., Maltby, R., & Meers, P. (Eds.). (2019). The Routledge companion to new cinema history. Routledge. Biltereyst, D., & Meers, P. (2011). The political economy of audiences. The handbook of political economy of communications, 415-435. Biltereyst, D., & Meers, P. (2016). New cinema history and the comparative mode: Reflections on comparing historical cinema cultures. Alphaville: Journal of Film and Screen Media, (11), 13-32. Biltereyst, D., & Meers, P. (2018). Film, cinema and reception studies. Reception studies and audiovisual translation, 21-41. Biltereyst, D., & Van de Vijver, L. (Eds.). (2020). Mapping Movie Magazines: Digitization, Periodicals and Cinema History. Springer Nature. Bowles, K. (2011). Lost horizon: the social history of the cinema audience. History Compass, 9(11), 854-863. Casetti, F. (2009). Filmic experience. Screen, 50(1), 56-66. Ercole, P., Treveri Gennari, D., & O’Rawe, C. (2017). Mapping cinema memories: Emotional geographies of cinemagoing in Rome in the 1950s. Memory Studies, 10(1), 63-77. Fuller-Seeley, K. (Ed.). (2008). Hollywood in the neighborhood: Historical case studies of local moviegoing. Univ of California Press. Gennari, D. T., O’Rawe, C., Hipkins, D., Dibeltulo, S., & Culhane, S. (2020). Italian Cinema Audiences: Histories and Memories of Cinema-going in Post-war Italy. Bloomsbury Publishing USA. Gennari, D. T., & Sedgwick, J. (2015). Memories in context: the social and economic function of cinema in 1950s Rome. Film history: An international journal, 27(2), 76-104. Kuhn, A., Biltereyst, D., & Meers, P. (2017). Memories of cinemagoing and film experience: An introduction. Memory Studies, 10(1), 3-16. Maltby, R., Biltereyst, D., & Meers, P. (Eds.). (2011). Explorations in new cinema history: Approaches and case studies. John Wiley & Sons. Meers, P., Biltereyst, D., & Van De Vijver, L. (2010). Metropolitan vs rural cinemagoing in Flanders, 1925–75. Screen, 51(3), 272-280. Stokes, M., & Maltby, R. (Eds.). (2019). Hollywood spectatorship: Changing perceptions of cinema audiences. Bloomsbury Publishing. Stokes, M., & Maltby, R. (Eds.). (1999). American movie audiences: From the turn of the century to the early sound era. London: British Film Institute. Thissen, J., & Zimmermann, C. (2017). Cinema beyond the City. Bloomsbury Publishing. Treveri-Gennari, D., O’Rawe, C., & Hipkins, D. (2011). In Search of Italian Cinema Audiences in the 1940s and 1950s: Gender, genre and national identity. Participations: Journal of Audience & Reception Studies, 8(2), 539-553. Van de Vijver, L., & Biltereyst, D. (2013). Cinemagoing as a Conditional Part of Everyday Life: Memories of Cinemagoing in Ghent from the 1930s to the 1970s. Cultural Studies, 27(4), 561-584.
Notlar
Bordwell, D. (2016). Hollywood’un Film Dili. Z. Atam vd. (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Bordwell, D. ve K. Thompson. (2012). Film Sanatı. E. Yılmaz & E. S. Onat (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım. Büker, S. & Topçu, Y. G. (Ed.) (2010). Sinema: Tarih–Kuram–Eleştiri. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi. Elsaesser, T. & Hagener, M. (2014). Film Kuramı – Duyular Yoluyla Bir Giriş. B. Soner & B. Yıldırım (çev.), Ankara: Dipnot Yayınları. Frampton, D. (2013). Filmozofi – Sinemayı Yepyeni Bir Tarzda Anlamak İçin Manifesto. C. Soydemir (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Kracauer, S. (2015). Film Teorisi – Fiziksel Gerçekliğin Kurtuluşu. Ö. Çelik (çev.), İstanbul: Metis Yayınları. Mulvey, L. (2012). Saniyede 24 Kare Ölüm – Durağanlık ve Hareketli Görüntü. S. Dingiloğlu (çev.), İstanbul: Doruk Yayınları. Ryan, M. ve D. Kellner. (1997). Politik Kamera. E. Özsayar (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Stam, R. (2014). Sinema Teorisine Giriş. S. Salman & Ç. Asatekin (çev.), İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Thomson, D. (2015). Filmler Hayatımızı Nasıl Etkiler? A. Ay (çev.), İstanbul: Alfa. Wayne, M. (2009). Politik Film: Üçüncü Sinema’nın Diyalektiği. E. Yılmaz. (çev.), İstanbul: Yordam Kitap. Wayne, M. (Ed.) (2011). Sinemayı Anlamak – Marksist Perspektifler. E. Yılmaz (çev.), Ankara: De Ki Basım Yayım.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler sinema tarihi ve sinemanın gelişimi ile ilgili süreçleri; temel dönemleri, akımları, yönetmenleri ve filmleri bilir; temel dönemlere ve akımlara göre sinema sanatını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. |
ÖÇ02 | Sinema tarihini coğrafi bağlamda tartışır ve film kuramlarının temel araştırma alanlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Film kuramlarında sinema ve gerçek ilişkisinin nasıl kavramsallaştırıldığını değerlendirir. |
ÖÇ04 | Teknolojik gelişmelerin film kuramlarında ortaya çıkardığı değişimleri tarihsel bağlamda tartışır. |
ÖÇ05 | Öğrenciler sinema filmlerinin medya, iletişim ve kültür endüstrilerinde kullanımını tüketim, gündelik yaşam, kimlik, aidiyet, hafıza, söylem ve toplumsal cinsiyet gibi farklı kavramlarla ilişkilendirir ve çözümler. |
ÖÇ06 | Klasik sinemasal anlatı ile çağdaş sinemasal anlatı arasındaki farkları karşılaştırır. |
ÖÇ07 | Seyircinin filmi anlamlandırmasını etkileyen dinamikleri çözümler. |
ÖÇ08 | Film çözümlemesinde kullanılan psikanalitik, yapısalcı, göstergebilimsel, feminist, Marksist ve benzeri yaklaşımları tanımlar. |
ÖÇ09 | Bir filmi, film kuramlarındaki temel yaklaşımlar doğrultusunda yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerin farklı alanlarında düşünme ve kendi uzmanlık uygulamaları içine uyarlama ve araştırma yapabilme bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema alanında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisine sahip olur. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinemanın toplum ve kültür ile bağlantılarını kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Radyo, televizyon ve sinema ile teknoloji ve toplum arasındaki ilişkiselliği sorgulayıp, alanın değişen bilimsel dinamiklerini kavrayabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Disiplinlerarası çalışma süreçleri gerçekleştirerek alanıyla ilgili araştırmalar yürütür, yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına ilişkin sanat, estetik, hukuk ve genel kültür bilgisi arasında bağlantılar geliştirebilir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Radyo, televizyon ve sinema alanında eleştirel düşünme ve yorumlama becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız yürütür. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanıyla ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar; kişisel, kurumsal ve ekip çalışmalarını organize eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği kuramsal bilgiyi ve beceriyi eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sorumluluğu altındaki kişi ve grupların öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri uygun iletişim araçlarıyla aktarır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sanatsal, toplumsal, ekonomik ve siyasal gelişmelerle radyo, televizyon, sinema alanı arasında ilişki kurar. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık bilgisini ve problem çözme becerisini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Etik değerleri gözeterek alanı ile ilgili makale, bildiri gibi bilimsel yayın yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yeni Sinema Tarihi Dersine Giriş; Ders İçeriği, Dersin İşleyişi, Ders Kapsamındaki Yükümlülükler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Geleneksel/Konvansiyonel Tarihyazımının Sorunları ve Yeni Sinema Tarihi Yaklaşımı – Sinema Tarihi, Kültürel Bellek ve Sinema Deneyimi | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Film Yapım, Dağıtım ve Gösterim Pratiklerinin Oluşması ve Erken Dönem Sinema Seyircisi I | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Film Yapım, Dağıtım ve Gösterim Pratiklerinin Oluşması ve Erken Dönem Sinema Seyircisi II | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
5 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Ölçeklerde Sinema Mekânları, Programlama ve Film Gösterim Pratikleri I | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Ölçeklerde Sinema Mekânları, Programlama ve Film Gösterim Pratikleri II | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Metropoller ve Şehir Merkezleri Dışında Sinema | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ARA SINAV | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Ölçeklerde Film Dağıtımı – Film Akışlarında Seyircinin Konumu I | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Yerel, Ulusal ve Uluslararası Ölçeklerde Film Dağıtımı – Film Akışlarında Seyircinin Konumu II | Okuma ve İzleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem I – Tarihi Bağlamda Seyirciyi ve Sinema Kültürlerini Karşılaştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem II – Tarihi Bağlamda Sinema Mekânlarını Araştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem III – Tarihi Bağlamda Film Gösterim Pratiklerini ve Programlarını Araştırmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem IV – Tarihi Bağlamda Film Dağıtımını ve Akışını Tartışmak | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yeni Sinema Tarihi Araştırmalarında Yöntem V – Belgelerle Çalışmak ve Karma Yöntemler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | YILSONU SINAVI | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | BÜTÜNLEME SINAVI | Okuma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |