Genel Bilgi
Kod | TL537 |
Ad | İleri Dokuma Konstrüksiyonu |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİHAT ÇELİK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kumaş yüzeyi genel kavram, yapısı ve üretim prensiplerin tanıtılması, Dokuma tasarım tekniği ve teknik gösterimlerin anlaşılması, Karmaşık dokuma yöntemlerinin ve üretim tekniklerin öğrenilmesi, Basit yapılı dokuma kumaşlarda temel ve türev doku tasarım yöntemlerinin öğrenilmesi, Renkli doku tasarım yöntemlerinin öğrenilmesi
Dersin İçeriği
Temel Dokuma Tekniği. Basit ve Türev Dokular. Normal Kumaşlar. Renkli Dokumalar. Karmaşık Yapılı Dokumalar; Ekstra Atkılı, Ekstra Çözgülü ve Ekstra Atkılı ve Çözgülü Yapılar. Takviyeli Kumaşlar; Atkı Takviyeli, Çözgü Takviyeli Yapılar. Çok Katlı Yapılar. Özel Tezgahlarda Oluşturulan Karmaşık Yapılar; Jakarlı Dokumalar, Döner Gücü Sistemli Dokumalar, İlme Yapılı Kumaşlar. Halı Dokumacılığı, Üç Eksenli Dokuma. Dar Dokuma. Üç Boyutlu Dokuma. Dokuma İçin Gerekli Plan ve Hazırlıklar.
Dersin Ön Koşulu
Ders öncesi ders notu ve çeşitli kaynaklardan ve/veya internet yoluyla ön bilgi veya fikir sahibi olunmasında yarar görülmektedir.
Kaynaklar
1. ÇELİK N., İlgili Ders Notları, Çukurova Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Tekstil Mühendisliği Bölümü, Adana. 2. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 3. BAŞER G., 2004. Dokuma Tekniği ve Sanatı - Cilt 1: Temel Dokuma Tekniği ve Kumaş Yapıları - 2.Baskı. Punto Yayıncılık, Çankaya / İzmir. 4. EBERLE, H., HERMELING, H., HORNBERGER, M., MENZER, D., RING, W., 1996. Clothing Technology from fiber to fashion. Verlag Europa-Lehrmittel. 5.EREN R., 2009, Dokuma Hazırlık Teknolojisi, MKM Yayıncılık, Bursa. 6. ACUNER A., 2001, Tasarımda Konstrüksiyon Esasları, Mart Matbaacılık Sanatları, İstanbul. 7. TAYLOR M.A. (ÇEVİREN ALİ DEMİR VE MELİH GÜNAY), 1999, Tekstil Teknolojisi, Forbes Publications, London (UK). 8. GÜRCÜM H.B., 2010, Tekstil Malzeme Bilgisi, Güncel Yayıncılık, İstanbul. 9. GOERNER D., 1986, Woven Structure and Design - Part 1: Single Cloth Construction, Wira Technology Group, Leeds (UK). 10. GOERNER D., 1989, Woven Structure and Design - Part 2: Compound Structures, British Textile Technology Group, Leeds (UK). 11. ROBINSON A.T.C. and MARKS R., 1973, Woven Cloth Construction, The Textile Institute, Manchester (UK). 12. MARKS R. and ROBINSON A.T.C., 1976, Principles of Weaving, The Textile Institute, Manchester (UK). 13. LORD P.R. and MOHAMED M.H., 1973, Weaving Conversion of Yarn to Fabric, Merrow Publishing, Watford (UK). 14. ORMEROD A. And SONDHELM W.S., 1995, Weaving - Technology and Operation, The Textile Institute, Manchester (UK). 15. TALASAVEK O. And STAVY V.,1981, Shuttlelless weaving Machines,Elsevier Scientific Publishing. 16. TALUKDAR M.K. SRIRAMULU P.K. and AJGAONKAR D.B., 1998, Weaving - Machines, Mechanisms, Management, Mahajan Publishers, India.
Notlar
Dokuma makine, mekanizma, sistem, dokuma tasarım yazılımları vs. üreticilerine ait resmi internet sayfaları - Picanol, Dornier, Sultex, Sulzer, Staubli, Van de Wilele, Panter, Vamatex, Tsaudakoma, Toyoda … vs. - Tekstil teknolojisi ve Bilimine yönelik Populer ve bilimsel konuları ele alan basılı ve on-line dergiler.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Basit ve Türev Kumaş yapıları hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Karmaşık Dokuma üretim teknikleri ve ürün özelliklerini kavrar |
ÖÇ03 | Takviyeli kumaşlar hakkında bilgi edinir |
ÖÇ04 | Özel Tezgahlarda Oluşturulan Karmaşık Yapılar hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ05 | Üç eksenli ve üç boyutlu dokuma kumaş yapıları hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 2 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 3 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Temel Dokuma Tekniği, Basit ve Türev Dokular | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Normal Kumaşlar ve Renkli Dokumalar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Karmaşık Yapılı Dokumalar; Ekstra Atkılı, Ekstra Çözgülü Yapılar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Karmaşık Yapılı Dokumalar; Ekstra Atkılı ve Çözgülü Yapılar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Takviyeli Kumaşlar; Atkı Takviyeli | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Takviyeli Kumaşlar; Çözgü Takviyeli Yapılar. | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çok Katlı Yapılar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
9 | Özel Tezgahlarda Oluşturulan Karmaşık Yapılar; Jakarlı Dokumalar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Özel Tezgahlarda Oluşturulan Karmaşık Yapılar; Jakarlı Dokumalar, Döner Gücü Sistemli Dokumalar, İlme Yapılı Kumaşlar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Halı Dokumacılığı | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Üç Eksenli Dokuma | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Dar Dokuma | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Üç Boyutlu Dokuma | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Dokuma İçin Gerekli Plan ve Hazırlıklar | Ders öncesi ve/veya sonrasında çeşitli kaynaklardan ders konusu üzerinde araştırma ve çalışma yapmakta fayda görülmektedir. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |