Genel Bilgi
Kod | TL533 |
Ad | İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. OSMAN BABAARSLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Tekstil Mühendisliğinin yapı taşı olan ştapel ve filament iplik yapılarının nasıl oluşturulduğu konusunda teorik ve pratik bilgileri Yüksek Lisana ve/veya Doktora düzeyinde öğrencilere aktarabilmektir.
Dersin İçeriği
İPLİK EĞİRME SİSTEMLERİ; Ring Eğirme Sistemi, Açık-Uç Eğirme Prensibi, Açık-Uç Friksiyon Eğirme Prensibi, Yalancı-Büküm Eğirme Prensipleri, Bükümsüz Eğirme Prensipleri, Diğer Sistemler, İplik Yapı ve Özellikleri, İpliklerde Yapı-Özellik İlişkisi, Kalite Kriteri,
Dersin Ön Koşulu
Ön Koşul Yoktur
Kaynaklar
1. O. Babaarslan, İplik Oluşum Yapı ve Özellikleri Ders Notları, ÇÜ., Müh.Fak., Tekstil Müh. Bölümü, 2022.
Notlar
1. Lawrence C., Fundamentals of Spun Yarn Technology, CRC Press LLC, USA (2003) 2. Klein W., The Technology of Short Staple Spinning, The Textile Institute, UK (1990) 3. Lord Peter R.,Handbook of Yarn Prduction; Technology, Sciences and Economics, Woodhead Publishing Ltd., UK (2003)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tekstil Mühendisliğinin yapı taşı olan iplik yapılarının oluşumu ve özellikleri hakkında kazanımlar elde eder. |
ÖÇ02 | İplik eğirme sistemleri ve bunların çalışma prensiplerini kavrar. |
ÖÇ03 | Liflerin iplik formuna dönüştürülmesi ve kumaş üretiminde kullanılabilecek mukavemete sahip olabilmeleri için kullanılan teknikleri ileri düzeyde kavrar. |
ÖÇ04 | Farklı tekniklerle oluşan iplik yapıları ve özellikleri arasındaki ilişkiyi tesis eder. |
ÖÇ05 | Farklı tekniklerle oluşturulan ipliklerin kalite kriterlerini belirler. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 4 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İplik Oluşumu Yapı ve Özellikleri: I-GİRİŞ | Anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | II-EĞİRME SİSTEMLERİ VE İPLİK YAPILARI: Ring Eğirme Sistemi ve İplik Oluşumu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Konvansiyonel Ring Sistemi ve Kompakt Ring Eğirme Sisteminde İplik Oluşumu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Açık-Uç Rotor Eğirme Sistemi ile İplik Oluşumu ve Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ring ve Rotor Eğirme Sistemlerinde İplik Oluşum ve Özellik Karşılaştırması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Açık-Uç Friksiyon Eğirme Sistemlerinde İplik Oluşumu | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ring, Rotor ve Friksiyon Sistemlerinde İplik Yapı ve Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Yalancı-Büküm Etkisiyle İplik Oluşumu ve Eğirme Sistemleri | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Diğer İplik Üretim Sistemleri ve İplik Yapıları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Katlı İplik Üretim Sistemleri, Yapı ve Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | İplik Yapıları ve Özellikleri Arasındaki İlişki; Gerilme-Uzama Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | İplik Yapıları ve Özellikleri Arasındaki İlişki; Düzgünsüzlük, İplik Hataları ve Tüylülük Özellikleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | İpliklerin Kalite Kriterleri ve Kullanım Özellikleri | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Eğirme Sonrası Performans Kriterleri; Örme, Dokuma, Kumaş Özellikleri | Anlatım, Tartışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav ve Ödev Değerlendirme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yazılı Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |