Genel Bilgi
Kod | IEM1800 |
Ad | Uzmanlık Alan Dersi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 5-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 0 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Uzmanlik Alan |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN ALTAN ÇABUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Ekonometri Nedir, Temel İstatistik Kavramların Gözden Geçirilmesi, Basit Doğrusal Regresyon Modeli, Çok Değişkenli Regresyon Analizi, Klasik Varsayımlardan Sapmalar, Genel Doğrusal Model ve Regresyon Belirleme Testleri
Dersin İçeriği
Araştırma planlama, araştırma yapma, veri toplama ve analiz, çıktıların yazılması, yazım teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Domar N. Gujarati (Çevirenler Ümit Şenesen ve Gülay Günlük Şenesen), Temel Ekonometri, Literatür Yayıncılık, 1. Baskı, İstanbul, 1999
Notlar
Ekonometriye Giriş: Modern Yaklaşım Çeviren Ebru Çağlayan Akay Nobel Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekonometri alanıyla ilgili Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış kaynaklara hangi yollarla ulaşacağını bilir. |
ÖÇ02 | Tez hazırlama sürecinde ihtiyaç duyduğu alanlarda akademik danışmanından yardım alır. |
ÖÇ03 | Ekonometri alanıyla ilgili kaynaklara ulaşıp inceler. |
ÖÇ04 | Ekonometri alanıyla ilgili Türkiyede hangi konuların henüz çalışılmadığını bilir ve araştırmaya gereksinim duyulan konuları belirler. |
ÖÇ05 | Çalışacağı konu alanını belirler. |
ÖÇ06 | Belirlediği alanla ilgili kaynakları inceler. |
ÖÇ07 | Kaynakları inceleme sonucunda konuyu hangi değişkenler açısından ele alacağını belirler. |
ÖÇ08 | Araştırma problemini belirler. |
ÖÇ09 | Araştırma problemiyle ilgili dergi, kitap vb kaynaklardan yararlanarak giriş kısmını yazar. |
ÖÇ10 | Problemi incelemek için hangi yöntemi kullanacağını belirler. |
ÖÇ11 | Tez konusuyla ilgili ön çalışma yapar. |
ÖÇ12 | Tez hazırlama sürecinde ihtiyaç duyduğu alanlarda akademik danışmanı ile beraber çalışma yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik bir problemi tespit edip bu probleme yeni bir çözüm önerir | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanında güncel kavramları kullanarak yeni bilgiler geliştirir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ekonometrik yöntemlerin diğer alan ve disiplinlere hangi amaçla ve nasıl uygulandığını açıklar | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sahip olduğu bilgileri kullanarak İktisat, İşletme ve diğer sosyal bilimlerde yer alan problemlere özgün çözümler getirir | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaşılan problemi çözmek üzere matematik, istatistik ve ekonometri bilgisi kullanarak yeni bir model oluşturur | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Modeli tahmin etmek için en uygun yöntemden elde ettiği sonuçları yorumlar | 5 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Problemlere çözüm önerileri geliştirmek üzere kavramsal düzeyde analiz yapar | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Amaca uygun bir şekilde veri toplar | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanarak elde ettiği bilgileri sentezler | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Analiz sonuçlarını uygun bir şekilde sunar | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bulgularını Türkçe veya yabancı bir dilde yüksek lisans tezine ya da mesleki bir rapora dönüştürür | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Karşılaştığı problemleri çözmek üzere güncel yaklaşım ve yöntemleri araştırıp yeni çözümler önerir | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ekonometrik ve istatistiki yöntemleri kullanarak uzun vadeli plan ve stratejiler geliştirir | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir problemi çözmek üzere Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bilgileri kullanarak bireysel çalışma yapar | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Ekip içinde sorumluluk alarak liderlik yapar | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yeniler | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir örgüt/kurum için vizyon, amaç ve hedef belirlemek amacıyla alanında öğrendiği bilgileri kullanır | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem ile ilgili bir paket program kullanır veya yeni bir bilgisayar kodu yazar | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde yorumlar/kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri uygular | |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Güncel konuları takip ederek iktisadi ve sosyal olaylara ilişkin verileri yorumlar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ile teknikler ve değerlendirme hakkında bilgi verme. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
2 | Türkçe ve yabancı dilde yayınlanmış kaynaklara ulaşma yolları. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
3 | Ekonometri alanıyla ilgili ulaşılan, konu ve yöntem açısından incelenen kaynakların sunulması. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
4 | Ekonometri alanında çalışmaya ihtiyaç duyulan alanların belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Bu alanlardan hangisinin çalışılacağına karar verilmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Karar verilen alanla ilgili kaynakları inceleme. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Konunun hangi değişkenler açısından ele alınacağının belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
|
9 | Araştırma probleminin belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
10 | Araştırma problemine uygun yöntemin belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
11 | Örneklemin belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Veri toplama tekniklerinin belirlenmesi. | Alanla ilgili makale, kitap ve kitap bölümleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Ana çalışmaya geçmeden önce ön çalışma yapılması. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Ön çalışmanın değerlendirilmesi. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Ana çalışmaya ilişkin planlama yapılması. | SEYİDOĞLU, H., Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı, Güzem Yayınları, 9. Baskı, İstanbul Articles, books, book chapters on selected topics DAY, R.A., 1996. Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,40 | ||
AKTS | 6 AKTS |