Genel Bilgi
Kod | RSMS204 |
Ad | Yazı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. SEVGİ ARI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. SEVGİ ARI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Grafik tasarımın önemli bir alt dalı olan tipografiyi anlamak ve harfleri birer tasarım nesnesi olarak ele alma becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği
Bu derste insanlık tarihi ile paralel olarak gelişim gösteren yazı tasarımı hakkındaki teorik ve pratik bilgilere yer verilmektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yazı ve harfler üzerine daha derin bir bilgiye sahip olmayı istemek.
Kaynaklar
Yazı Nedir Roland Barthes Yazı İnsanlığın Belleği Georges Jean Grafik Tasarım Alain Well Mor İnek Seth Godin Yaratıcı Özgüven David Kelley ve Tom Kelley İletişim ve Grafik Tasarım Emre Becer Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar Namık Kemal Sarıkavak Tam Benim Tipim Simon Garfield
Notlar
Grafik Tasarım Temelleri Seti 10 Kitap Gavin Ambrose Paul Harris Grafik Tasarımda Görsel Algı Dr. Abdulgani Arıkan Görsel İletişim ve Grafik Tasarım Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü Gavin Ambrose İletişim Sözlüğü Erol Mutlu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Uygarlık tarihi ile yazı arasındaki ilişkiyi kavrar |
ÖÇ02 | Yazı tasarımının geçirdiği evrimsel süreç hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Tipografinin kendine özgü prensipleri üzerinde derinleşir |
ÖÇ04 | Harf anatomilerini çözümler |
ÖÇ05 | Yazı karakterlerini ve tasarımcılarını tanır |
ÖÇ06 | Harflerin biçimsel farklılıkların tasarım üzerinde yarattığı etkileri fark eder |
ÖÇ07 | Bir font tasarlamak için gerekli temel teknik bilgilere sahip olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | 1 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | 5 |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 4 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 4 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin ve işleyiş biçiminin tanıtılması, dönem projesinin verilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Proje Temelli Öğrenme |
2 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve proje hakkında örneklerin gösterilmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
3 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Yazının tarihçesi ile ilgili konu anlatımı ve eskizlerin görüşülmesi II | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlere devam edilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuca yöneltilmesi | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Harf anatomi çözümlemesine dair eskizlerin sonuçlandırılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım, Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Kavram- tipografi ilişkisine dair projenin tanıtılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakterleri üzerinde ilk eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karaktleri üzerinde ikinci eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Yazı karakterleri ile ilgili konu anlatımı ve seçilen yazı karakteri üzerinde üçüncü eskizler. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
13 | Seçilen yazı karakteri ve kavramlar arasındaki ilişkinin geliştirilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Kavram- tipografi ilişkisinin olgunlaştırılması. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Kavram- tipografi çalışmalarının sonuç noktasında netleştirilmesi. | Anlatım- Proje temelli pratik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje / tasarım, Ödev, Performans değerlendirmesi | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Proje teslimi | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |