RSMS402 Sanat Eleştirisi

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 8. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod RSMS402
Ad Sanat Eleştirisi
Yarıyıl 8. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NİMET KESER


Dersin Amacı

Öğretmen adaylarının farklı sanat eleştirisi modellerini öğrenmelerini ve bu modelleri çağdaş sanat eserlerine uygulayabilme becerilerini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Bu ders, sanat kuramları çerçevesinde sanat eserlerini inceleyerek eleştirel düşünmeyi geliştirme, sözlü ve yazılı olarak sanat eserini yorumlayabilme ve değerlendirebilme etkinliklerini ve derslerini içerir. Ayrıca öğrencilerin çağdaş sanat eserlerine ilişkin felsefi düşüncelerini geliştirmeleri teşvik edilir. Sanat eleştirisinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri ve önemi üzerinde durmayı içerir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yoktur

Kaynaklar

Nimet Keser, Sanat Metodolojileri: Sanat Tarihi ve Sanat Eleştirisi. Terry Barrett, Öğrenciler İçin Bir Eleştiri Rehberi

Notlar

Sanat eleştirisi makaleleri


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sanat eleştirisini tanımlar.
ÖÇ02 Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki farkları açıklar.
ÖÇ03 Sanat eleştirisinin bir disiplin olarak biçimlenme sürecini açıklar.
ÖÇ04 Önde gelen sanat eleştirmenlerini tanır.
ÖÇ05 Farklı sanat eleştirisi metodolojilerini açıklar.
ÖÇ06 Görsel sanatlar dersinde kullanabilecek sanat eleştirisi modellerini açıklar.
ÖÇ07 Farklı yaş gruplarına uygun sanat eleştirisi modellerini belirler.
ÖÇ08 Bir sanat eserini incelerken hangi sanat eleştirisi metodolojisinin/modelinin tercih edilmesi gerektiğini tartışır.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. 1
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar.
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular.
PÖÇ16 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur.
PÖÇ17 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. 1
PÖÇ18 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. 1
PÖÇ19 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. 5
PÖÇ20 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Sanat eleştirisinin tanımı. Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki ilişki: benzerlikler ve farklılıklar. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Sanat tarihi ve sanat eleştrisinin erken örneklerinin incelenmesi Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Antik dönemden 20. Yüzyıla sanat eleştirisinin gelişimi ve öncüleri. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: Biyografik, üslupsal, formalist metodolojiler. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: İkonografik-ikonolojik, sosyal-tarihsel, feminist metodolojiler. Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Feldman ve Taylor modelleri Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Anderson ve Barrett modelleri Literatür taraması, PPT sunum hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Feldman modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Taylor modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Anderson modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Barrett modeliyle analizi Örnek eleştiri metinleri hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrencilerin ilkokul öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
14 Eleştiri modellerinin karşılaştırılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
15 Öğrencilerin ortaöğretim öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması Eleştiri formu hazırlama Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS