Genel Bilgi
Kod | RSMS402 |
Ad | Sanat Eleştirisi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 8. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | AE Alan Eğitimi Dersleri S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NİMET KESER |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğretmen adaylarının farklı sanat eleştirisi modellerini öğrenmelerini ve bu modelleri çağdaş sanat eserlerine uygulayabilme becerilerini geliştirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders, sanat kuramları çerçevesinde sanat eserlerini inceleyerek eleştirel düşünmeyi geliştirme, sözlü ve yazılı olarak sanat eserini yorumlayabilme ve değerlendirebilme etkinliklerini ve derslerini içerir. Ayrıca öğrencilerin çağdaş sanat eserlerine ilişkin felsefi düşüncelerini geliştirmeleri teşvik edilir. Sanat eleştirisinin görsel sanatlar eğitimindeki yeri ve önemi üzerinde durmayı içerir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu yoktur
Kaynaklar
Nimet Keser, Sanat Metodolojileri: Sanat Tarihi ve Sanat Eleştirisi. Terry Barrett, Öğrenciler İçin Bir Eleştiri Rehberi
Notlar
Sanat eleştirisi makaleleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sanat eleştirisini tanımlar. |
ÖÇ02 | Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki farkları açıklar. |
ÖÇ03 | Sanat eleştirisinin bir disiplin olarak biçimlenme sürecini açıklar. |
ÖÇ04 | Önde gelen sanat eleştirmenlerini tanır. |
ÖÇ05 | Farklı sanat eleştirisi metodolojilerini açıklar. |
ÖÇ06 | Görsel sanatlar dersinde kullanabilecek sanat eleştirisi modellerini açıklar. |
ÖÇ07 | Farklı yaş gruplarına uygun sanat eleştirisi modellerini belirler. |
ÖÇ08 | Bir sanat eserini incelerken hangi sanat eleştirisi metodolojisinin/modelinin tercih edilmesi gerektiğini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Görsel sanatlar dersinin gerekliliğini savunur. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Görsel sanatlar eğitiminin temel teori, kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin kendilerini farklı yollarla ifade edebilmelerine olanak sağlayan özgürlükçü bir eğitim ortamı hazırlar. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Sanat öğretiminde kullanılan yöntem, teknik ve stratejileri kullanır. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin sanatsal gelişim özelliklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanına özgü öğretim materyalleri geliştirir. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Tarihi ve çağdaş kültür-sanat mekânlarını eğitim öğretim sürecinde etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrencilerin seviyelerine uygun sanat etkinlikleri tasarlar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde kültürel çeşitliliğin önemine yönelik etkinlikler yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Özel eğitime gereksinimi olan öğrencilere yönelik eğitim ortamı sağlar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşbirliği, iletişim, eleştirel düşünme, medya ve teknoloji okuryazarlığı gibi 21. yüzyıl becerilerini kullanır. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mesleki ve etik ilkelere uygun davranır. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim kurumları yönetmeliği ile ortaöğretim kurumları yönetmeliğini açıklar. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sınıf yönetimiyle ilgili bilgi ve becerileri etkin bir biçimde kullanır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlar dersinde farklı ölçme ve değerlendirme yaklaşımlarını uygular. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatların çeşitli alanlarında uygulamalarda bulunur. | |
PÖÇ17 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Görsel sanatlara yönelik üretim süreçlerini farklı disiplinlerle ilişkilendirir. | 1 |
PÖÇ18 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geçmişten günümüze önemli sanatçıları, sanat hareketlerini ve sanat eserlerini tanır. | 1 |
PÖÇ19 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat alanlarından eserleri biçimsel, sosyal-kültürel bağlamlar kapsamında analiz eder. | 5 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Programın öngördüğü düzeyde bir yabancı dil kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Sanat eleştirisinin tanımı. Sanat eleştirisi ile sanat tarihi arasındaki ilişki: benzerlikler ve farklılıklar. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Sanat tarihi ve sanat eleştrisinin erken örneklerinin incelenmesi | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Antik dönemden 20. Yüzyıla sanat eleştirisinin gelişimi ve öncüleri. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: Biyografik, üslupsal, formalist metodolojiler. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Profesyonel eleştirmenler tarafından kullanılan sanat eleştirisi metodolojileri: İkonografik-ikonolojik, sosyal-tarihsel, feminist metodolojiler. | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Feldman ve Taylor modelleri | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Okul çocukları tarafından kullanılabilecek sanat eleştirisi modelleri: Anderson ve Barrett modelleri | Literatür taraması, PPT sunum hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Feldman modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Taylor modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Anderson modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Eleştiri etkinliği: Bir sanat eserinin Barrett modeliyle analizi | Örnek eleştiri metinleri hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrencilerin ilkokul öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
14 | Eleştiri modellerinin karşılaştırılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
15 | Öğrencilerin ortaöğretim öğrencilerine yönelik hazırlamış oldukları eleştiri etkinliğinin tartışılması | Eleştiri formu hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Rol Oynama, Grup Çalışması |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |