TUR722 Metindilbilim

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod TUR722
Ad Metindilbilim
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi BİLAL ERDEM DAĞISTANLIOĞLU


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, bir iletişim birimi olan metnin Türkçe öğretimindeki yeri konusunda kuramsal ve pratik bilgilere sahip, iletişimi güçlü bireyler yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Dil öğretiminde metnin önemi, metin yapısı ve türleri, iyi bir metnin özellikleri, metin üretim aşamaları, metinleştirme ve çözme stratejileri , metindilbilim kuramları ve bu kuramlar çerçevesinde çeşitli türlerde metinlerin incelenmesi ve uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Akbayır S. (2007) Cümle ve Metin Bilgisi, Ankara: Pegem. Ayata Şenöz C. (2005) Metindilbilim ve Türkçe, İstanbul: Multilingual. Beaugrande , R.A.de.; W.U.Dressler 1981. Introduction to Text Linguistics (Metindilbilime Giriş) Longman:London. Dilidüzgün Ş. (2010) Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi, İstanbul: Morpa Yayınları. Günay D. (2003) Metin Bilgisi , İstanbul : Multilingual. Günay D. (2004) Dil ve İletişim, İstanbul: Multilingual. Keçik İ.; Uzun L. (2001) Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım, Eskişehir: Anadolu Ü. Yayınları. Smith, E.L. 1985. “Text Type and Discourse Framework” (Metin Türü ve Söylem Çatısı) : Text 5 (3). S.229-247. Uzun S. L. (1995) Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara:Simurg Yay.

Notlar

Akbayır S. (2007) Cümle ve Metin Bilgisi, Ankara: Pegem. Ayata Şenöz C. (2005) Metindilbilim ve Türkçe, İstanbul: Multilingual. Beaugrande , R.A.de.; W.U.Dressler 1981. Introduction to Text Linguistics (Metindilbilime Giriş) Longman:London. Dilidüzgün Ş. (2010) Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi, İstanbul: Morpa Yayınları. Günay D. (2003) Metin Bilgisi , İstanbul : Multilingual. Günay D. (2004) Dil ve İletişim, İstanbul: Multilingual. Keçik İ.; Uzun L. (2001) Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım, Eskişehir: Anadolu Ü. Yayınları. Smith, E.L. 1985. “Text Type and Discourse Framework” (Metin Türü ve Söylem Çatısı) : Text 5 (3). S.229-247. Uzun S. L. (1995) Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara:Simurg Yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 İletişimi tanımlar önemini kavrar.
ÖÇ02 İletişimin hangi öğeleri içerdiğini ayırır.
ÖÇ03 Dilin iletişim dizgesi olarak nasıl işlediğini kavrar.
ÖÇ04 İletişim beceri alanları ile metnin ilişkisini kavrar.
ÖÇ05 Metinsellik ölçütlerini tanımlar.
ÖÇ06 Metin türlerini ve iletişimdeki rolünü kavrar.
ÖÇ07 Metin çözümleme kuramları hakkında bilgi edinir ve metinlere uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. 4
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. 4
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. 2
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir.
PÖÇ17 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dilbilim ve Metindilbilim Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 İletişim Nedir? İletişim becerileri, İletişim birimi olarak metin. Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Metin yapısı, (büyük-küçük ölçekli yapı), Özet yapısı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Metinsellik ölçütleri (bağlaşıklık, tutarlılık ….) Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Metinde konu gelişimi Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 Metin ve söylem ilişkisi, Söylem çözümlemeleri Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
7 Metin üretim evreleri Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Metin türü kavramı, Metin türlerine özgü farklı okumalar Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Türkçe öğretimi ve metindilbilim, Metindilbilimin temel kavramları (metin, söylem, sözce) Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
11 Metin odaklı Türkçe öğretimi Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Sözeylem kuramı- sözceleme Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
13 Merkezleme kuramı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Retorik yapı kuramı Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
15 Kuramlarla ilgili metin çözümlemeleri Okumalar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 09.05.2023 05:39