Genel Bilgi
| Birim | DEVLET KONSERVATUVARI |
| OPERA PR. | |
| Kod | YMOP129 |
| Ad | Temel Müzik Teorisi |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
| AKTS | 3 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Lisans Dersi |
| Tür | Konservatuar - Yardımcı Meslek |
| Etiket | Z Zorunlu |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | OYA ŞEN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
OYA ŞEN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Müzik teorisi iyi bir icracı ve müzik yaratıcısı olma yolunda gerekli temel teorik bilgileri öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği
Müzik biliminin temelini oluşturan konuların; aralıklar, diziler, akorlar, ritmik öğeler, tempo ve nüans terimleri konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Music theory aims to teach the basic theoretical knowledge necessary to become a good performer and music creator.
Notlar
Müzik sözlükleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Farklı anahtarlarda seçilen solfej parçalarını okurken müziksel özelliklerini uygulayabilme; |
| ÖÇ02 | Farklı ölçü türlerinde kullanılan, vuruş biriminin karmaşık yapılarını çözümleyebilme; |
| ÖÇ03 | Akor-ezgi ilişkisini kurarak armonik ve form analizi yapabilme; |
| ÖÇ04 | Çeşitli modülasyon uygulamalarını, okuduğu, yazdığı/dikte ettiği, deşifre ettiği parçalar üzerinde (içinde) fark edebilme; |
| ÖÇ05 | Yaygın olarak kullanılan yapay ve yerel modlara ait dizilerin kuruluşunu açıklayabilme; |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. | |
| PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. | |
| PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği teknik bilgi sonucu gelişen söyleme becerisiyle oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve sahne üzerinde uygulama becerisi geliştirir. | |
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. | 4 |
| PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. | |
| PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurabilme yetisi kazanır. | 3 |
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Toplumun değişik kitlelerine opera şan sanatıyla ilgili bilgiler sunma becerisi kazanır | |
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. | |
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ve meslek ahlakına, disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. | 3 |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. | |
| PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Sahne üzerinde müziğin farklı türlerinde karakteri var etme, esere hakimiyet, birlikte söyleme, partneri hissetme becerisi kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Temel kavramlar, porte, anahtarlar, ek çizgisi. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 2 | Sol anahtarı, çizimi, notaların porte üzerindeki yerleri. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 3 | Nota ve sus işartleri değerleri. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 4 | Çoğaltma noktası,uzatma bağı,triole, puandorg | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 5 | Fa anahtarı ve fa anahtarındaki notaların yerleri | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 6 | Nota yazımı ile ilgili bazı kural ve kural dışı durumlar. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 7 | Majör ve minör aralıklar.Değiştirici işaretleri ve anarmonik sesler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınavlar | Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 9 | Ölçü,ölçü rakamı , 2 -3 ve 4 vuruşlu ölçüler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 10 | Majör ve minör aralık çeşitleri, diyatonik ve kromatik aralık. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 11 | Tetrakordlar ve majör diziler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 12 | Minör diziler ve çeşitleri. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 13 | Donanım - ton ilişkisi. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 14 | Diyez - bemol sırası ve porte üzerindeki yerleri. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 15 | Majör ve minör modların simgeler ile ifade edilmesi. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 16 | Majör ve minör ton adından donanımın bulunması. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 18 | Aralıklar | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 19 | Anarmonik ve bileşik ( katlı ) aralıklar. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 20 | Aralıkların çevrimi. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 21 | Akorlar | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 22 | Majör ve minör akorların şifrelendirilmesi. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 23 | Eksik ve Artık 5 li akoru | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 24 | Eksilmiş ve artmış 5 li akorlarını kurmada pratik yol. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 25 | Akorların majör ve minör modlar içinde bulundukları dereceler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 26 | Bir esrin tonalitesinin belirlenmesi | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
| 27 | Ara Sınavlar | Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
| 28 | Aksak ölçüler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 29 | Senkop , süslemeler. | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 30 | Vuruşların eşit olmayan bölünmeleri | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 31 | Genel olarak kullanılan terim ve şekiller | Çalışma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
| 32 | Yıl sonu Sınavları | Çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 |
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
| Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 2 | 60 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 30 | 0 | 0 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 63 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,52 | ||
| AKTS | 3 AKTS | ||