Genel Bilgi
Kod | ST0038 |
Ad | İhtiyoplankton Ekolojisine Giriş |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 2.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SİNAN MAVRUK |
Dersin Amacı / Hedefi
Kohort gücü ilgili yıl sınıfının erken gelişim evrelerindeki büyüme, beslenme ve ölüm oranlarıyla yakından ilişkilidir. Çevresel koşullar yumurta ve larvaların dağılım, büyüme ve beslenme ile yaşam oranlarını önemli ölçüde değiştirerek stoka katılım miktarını belirleyebilir. Ders kapsamında kemikli balıklara ait yumurta ve larvaların bolluk, dağılım, beslenme ve kondisyon, büyüme ve yaşam oranları ele alınacak; çevresel koşulların bu parametreler üzerindeki etkileri anlatılacaktır. Ayrıca Akdeniz’in kıyısal ve açık deniz ihtiyoplankton topluluklarının yapısal özellikleri, formasyonu, sürdürülmesi ve dağılması üzerinde etkili çevresel koşullara değinilecektir. Son olarak stoka katılım hipotezleri açıklanacak planktonik evrelerin kohort gücündeki rolleri anlatılacaktır.
Dersin İçeriği
Canlılarda seçilim stratejileri ve kohort dinamiği, Balıkların ontogenetiği ve dağılım özellikleri, Balık larvalarının doğal ortamdaki beslenmesi, Yumurta ve larvalarda büyüme ve kondisyon, Sıcaklık ve oksijen miktarının etkisi, Veritkal akıntılar, tabakalaşma ve besin miktarının etkisi, Adveksiyon ve horizontal akıntıların etkisi, Erken gelişim evrelerinde salinitenin etkisi ve ozmoregülasyon, Işık, Derinlik, Bulanıklık ve Viskozite etkisi, pH ve kirleticilerin etkisi, ve gelişim bozuklukları, Yumurta ve larvalarda mortalite ve nedenleri, Stoka katılım hipotezleri, Stoka katılım hipotezleri, İhtiyoplankton topluluklarının yapısı ve formasyonu, İhtiyoplankton toplulukları üzerinde etkili çevresel koşullar
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Blaxter, J. (1988). Pattern and variety in development. In W. S. Hoar & D. J. Randall (Eds.), Fish Physiology , The Physiology of Developing Fish (pp. 1–48). San Diego, California: Academic Press, INC. Harcourt Brace Jovanovich, Publishers. Fuiman, L. A., & Werner, R. G. (2002). The Unique Contributions of Early Life Stages. Blackwell Science.
Notlar
Peck, M., Huebert, K., & Llopiz, J. (2012). Intrinsic and extrinsic factors driving match-mismatch dynamics during the early life history of marine fishes. Advances in Ecological Research, 47, 177–302. DOI:10.1016/B978-0-12-398315-2.00003-X
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Balık yumurta ve larvalarının temel ekolojik özellikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ02 | Doğal ortamda çevresel koşulların balık yumurta ve larvaları üzerine etkilerini yorumlar |
ÖÇ03 | İhtiyoplankton topluluklarının yapısal özellikleri ve dinamikleri hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ04 | Stoka katılım hipotezleri ve planktonik evrelerin stoka katılım başarısındaki rolü hakkında bilgi sahibi olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili disiplinler arası etkileşimleri kavrar. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı alan ile ilgili stratejileri belirler; yöntem ve teknikleri ölçme ve değerlendirme bilgisine sahip olur. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimlerinde uzmanlaştığı kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak, farklı disiplinler arası bilgileri sentezler, yorumlar, yeni bilgi ve teoriler üretir. | 4 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında veri toplar, sonuçları değerlendirir; araştırma yöntemlerini kullanarak, neden-sonuç ilişkisi kurup, sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak planlar, projelendirir ve yürütür. | 5 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı alan ile ilgili uygulamalarda ortaya çıkabilecek sorunların çözümü için bireysel veya ekip üyesi olarak yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir, sorumluluk alarak çözüm üretir. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler, kaynaklara ulaşır, bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirecek deneyim kazanır. | 4 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili gelişmeleri takip eder, çalışma ve araştırmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak aktarır; alanında toplumsal bilinç oluşumuna katkı sağlar. | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanı ile ilgili yazılı ve sözlü etkin iletişim kurar, seminer ve toplantıları izler, eleştirir. | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yabancı dil bilgilerini kullanarak yurt dışı kaynaklı yayınları izler, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çalışma alanında gereksinim duyduğu bilgisayar yazılımı ile bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uygulama alanı ile ilgili verilerin bilimsel yönden değerlendirilmesi ve yayınlanması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder, denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Uzmanlaştığı Deniz Biyolojisi, İç Sular Biyolojisi veya Balıkçılıkta Temel Bilimler alanında bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip ederek strateji, politika ve uygulama planları geliştirir; elde ettiği sonuçları toplam kalite yönetimi süreçleri çerçevesinde toplum yararına değerlendirir ve yaygınlaştırır. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yüksek lisans eğitimi sürecinde edindiği bilgi ve deneyimlerle, uygulama ve problem çözme becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanır. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Canlılarda seçilim stratejileri ve kohort dinamiği | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Balıkların gelişimi ve dağılım özellikleri | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
3 | Balık larvalarının doğal ortamdaki beslenmesi | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
4 | Yumurta ve larvalarda büyüme ve kondisyon | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Sıcaklık ve oksijen miktarının etkisi | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Veritkal akıntılar, tabakalaşma ve besin miktarının etkisi | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Horizontal adveksiyon ve tutulma dinamikleri | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Erken gelişim evrelerinde salinitenin etkisi ve ozmoregülasyon | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Işık, derinlik, bulanıklık ve viskozite etkisi | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | pH ve kirleticilerin etkisi, ve gelişim bozuklukları | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Yumurta ve larvalarda mortalite ve nedenleri | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Stoka katılım hipotezleri | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | İhtiyoplankton topluluklarının yapısı ve formasyonu | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İhtiyoplankton toplulukları üzerinde etkili çevresel koşullar | Ders kitabında ilgili bölümler okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |