SNFZ205 İlkokuma ve Yazma Öğretimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SNFZ205
Ad İlkokuma ve Yazma Öğretimi
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ZEKİYE ÇAĞIMLAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

İlkokuma ve yazmayı en etkili ve kalıcı yolla öğretme

Dersin İçeriği

İlkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntem ve tekniklerin anlatımı

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Prof.Dr. M. Fevzi Öz Uygulamalı İlkokuma ve Yazma Öğretimi

Notlar

İlk okuma ve yazma üzerine yazılmış makaleler


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Okuma ve önemini kavrar
ÖÇ02 okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişkiyi öğrenir
ÖÇ03 Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisinin kavratılması
ÖÇ04 ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkelerini bilir
ÖÇ05 ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özelliklerini öğrenir
ÖÇ06 ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemlerin bilir
ÖÇ07 Ses temelli cümle yöntemi uygulamasını pekiştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. 4
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. 3
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. 5
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. 4
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır.
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. 3
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. 4
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 4
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. 4
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. 3
PÖÇ21 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. 5
PÖÇ22 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. 3
PÖÇ23 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. 4
PÖÇ24 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur.
PÖÇ25 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. 4
PÖÇ26 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 dersin içeriğinin tanıtılması ön hazırlık yok Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Okuma ve öneminin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
3 dinleme, konuşmanın öğrenci için öneminin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
4 okuma, yazma öğrenme alanları ve aralarındaki ilişkinin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
5 Türkçenin özellikleri ve ilkokuma-yazma öğretimine etkisinin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
6 okuma ve yazma öğretim yaklaşımlarının anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
7 ilkokuma ve yazma öğretiminin amaç ve ilkelerinin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 ilkokuma ve yazma öğretimi açısından birinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin temel özelliklerinin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
10 ilk okuma ve yazmaya hazır oluşluk (öğrenci) ve hazırlık (öğretmen), ilkokuma ve yazma öğretiminde başarısızlık ve nedenlerinin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
11 ilkokuma ve yazma öğretiminde kullanılan araç-gereçlerin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
12 ilkokuma ve yazma öğretiminde uygulanan yöntemlerin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
13 ses temelli cümle yönteminin anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
14 ses temelli cümle yönteminin aşamaları doğrultusunda okuma ve yazma öğretimi uygulamalarının anlatılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
15 örnek uygulama yapılması önceden okunması istenen makale ve kitapların okunmuş olması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları konuların tekrar edilmesi Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 11.05.2023 10:25