Genel Bilgi
Kod | SNFZ207 |
Ad | Türk Eğitim Tarihi |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi ALPER YONTAR (B Grubu) (Sor. Öğr. Ele.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğretmen adaylarına Türk Eğitim Tarihi hakkında gerekli bilgi ve tutumun kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Dersin içeriğini, Türk Eğitim Sisteminin dönemlere göre genel özellikleri, Türklerde öğretmen yetiştirmenin tarihsel gelişimi, Türk Eğitim Tarihinde önemli kişi ve kurumlar oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Gündüz, M. (2018). Türk eğitim tarihi. İdeal Kültür Yayıncılık, İstanbul.
Notlar
Doğan, İ. (2012). Türk eğitim tarihinin ana evreleri. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | İslam öncesi dönemde Türklerde eğitimin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ02 | İslami dönemde Türklerde eğitimin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ03 | Selçuklular ve Anadolu Beylikleri döneminde eğitimi değerlendirir. |
ÖÇ04 | Osmanlı klasik döneminde eğitimin genel özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Eğitimde ilk yenileşme hareketleri dönemini değerlendirir. |
ÖÇ06 | Tanzimat Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir. |
ÖÇ07 | II. Meşrutiyet Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir. |
ÖÇ08 | Türk Eğitim Tarihinde kadın, çocuk ve aile eğitimine örnekler verir. |
ÖÇ09 | Cumhuriyet Dönemini Türk Eğitim Tarihi açısından değerlendirir. |
ÖÇ10 | Cumhuriyetin ilanından günümüze Türkiye'de öğretmen yetiştirmenin gelişimini açıklar. |
ÖÇ11 | Türk Eğitim Tarihinde eğitime önemli katkıları bulunan kişi ve kurumlara örnekler verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği kapsamında yer alan derslerle (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) ilgili kavram ve ilkeleri açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul döneminde (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğrenim gören öğrencilerin gelişim özelliklerine göre özgün öğrenme ortamları oluşturur. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tarihsel süreç içinde yer alan önemli kişi (bilim insanları, gazeteci, ressam, yazar vb.), olay ve olguları, eğitim uygulamaları ile ilişkilendirir. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul dönemi (1., 2., 3., 4. Sınıf) öğretim programında yer alan derslerin (Matematik, Türkçe, Fen Bilimleri, Hayat Bilgisi, Sosyal Bilgiler, Görsel Sanatlar, Müzik, Oyun ve Fiziki Etkinlikler, vb.) öğretiminde uygun öğretim strateji, yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanatsal eser ve çalışmaların, öğrenci gelişimine katkısının farkında olur ve öğretim uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alanında yaşanan problemlerin çözümünde, bilimsel süreç becerilerini kullanır. | 2 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine uygun yöntem ve teknikleri kullanır. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar, uygular ve değerlendirir. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerinin ve öğrenme ürünlerinin değerlendirilmesinde, farklı ölçme ve değerlendirme yöntem ve tekniklerini kullanır. | 2 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etkili öğretme-öğrenme süreçlerini oluşturmak için uygun materyalleri geliştirir ve bu süreçte bilişim teknolojilerini etkin biçimde kullanır. | 2 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğretim süreçlerini yürütürken karşılaşılan sorunların çözümünde, hem bireysel hem de ilgili diğer kişilerle (aile, öğretmen, yönetici vb.) birlikte sorumluluk alır. | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öz değerlendirme yaparak mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel öğrenme becerisi ile edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 2 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal, sosyal ve teknolojik alanlarda eğitim gereksinimlerini karşılar. | 2 |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve önerilerini yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Eğitsel süreçteki paydaşları (öğrencileri, öğretmen arkadaşları, okul yönetimi ve veli) ile etkili iletişim kurar ve aile katılımını sağlamak için stratejiler geliştirir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Eğitim-öğretim sürecinde, eğitimin genel amaçlarına ve temel ilkelerine uygun davranır. | 4 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenme kapsamında öğrencilerini, içinde bulunduğu sosyal çevresini ve toplumu geliştirmek için proje ve etkinlikler tasarlar. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yakın çevresinde, ülkesinde ve dünyada ortaya çıkan bilimsel, sanatsal, sosyal, ekonomik ve teknolojik olgu ve olayları takip ederek eğitsel uygulamalarına yansıtır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirmede, sınıf öğretmenliği alanının çok disiplinli ve disiplinler arası olma özelliğini dikkate alır. | 2 |
PÖÇ21 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Birleştirilmiş sınıflarda, öğretimi planlama, uygulama ve değerlendirme bilgi ve becerisine sahip olur. | |
PÖÇ22 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili gelişmeleri yabancı/uluslar arası kaynaklardan takip eder. | |
PÖÇ23 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Evrensel ve kök değerleri benimseyerek öğrencilerine ve çevresine rol model olur. | 2 |
PÖÇ24 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Günlük ve mesleki yaşamında, Türkçeyi doğru ve etkili biçimde kullanarak model olur. | |
PÖÇ25 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İlkokul öğretmeni olarak insan ve çocuk haklarının evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, çevre, sağlık ve iş güvenliği konularında bilgili ve duyarlıdır. | |
PÖÇ26 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Eğitim felsefeleri ile eğitim programları arasındaki ilişkiyi analiz ederek öğretim uygulamalarına yansıtır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Tanışma-Temel Kavramlar | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | İslam Öncesi Türklerde Eğitim | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | İslami Dönem - Karahanlılarda Eğitim | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Selçuklular ve Anadolu Beylikleri Döneminde Eğitim | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Osmanlılarda Eğitim: Klasik Dönem | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Osmanlılarda Eğitim: Klasik Dönem (Devam) | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Eğitimde İlk Yenileşme Hareketleri | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | İşlenen konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Tanzimat Dönemi | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Tanzimat Döneminde Öğretmen Yetiştirme | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | II. Meşrutiyet Dönemi | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Türk Eğitim Tarihinde Kadın, Çocuk ve Aile Eğitimi | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Cumhuriyet Dönemi İlk Yıllar | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Cumhuriyetin İlanından Günümüze Öğretmen Yetiştirme | Araştırma yapılarak konu ile ilgili ön bilgilerin artırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Tekrar | Konuların tekrar edilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 13 | 13 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,00 | ||
AKTS | 3 AKTS |