Genel Bilgi
Kod | DM0016 |
Ad | Kök Hücrenin Epigenetik Dinamiği |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HASAN BASRİ İLA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Kök hücrelerin epigenetik mekanizmalarla düzenlenmesi, Yeniden programlama ve kromatin düzeyinde değişimler, Kendini yenileme, Farklılaşma mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği
Kök hücre potansiyeli ve epigenetik düzenlemeler
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Ders Notları
Notlar
Kök Hücre (Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımları) Alp CAN
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Embriyo fibroblastları ve sitokinler öğrenilecektir. |
ÖÇ02 | Kök hücrenin yaşam döngüsü, stres ve yaşlanma öğrenilecektir. |
ÖÇ03 | Embriyonik kök hücreler öğrenilecektir. |
ÖÇ04 | Embriyo ve fetüs kaynaklı multipotent kök hücreler öğrenilecektir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma | 4 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı Doku Mühendisliği Ana Bilim Dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme | 4 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Doku Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Embriyo fibroblastları ve sitokinler | İmmun sistem ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Kök hücrede bazı sinyal yolları: Wnt, Oct4, Sox2, Nanog | Düzenleyici moleküller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Kendini yenileme ve farklılaşmanın epigenetik kontrolü | Epigenetik temel konuları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Kök hücrenin yaşam döngüsü, stres ve yaşlanma | Hücre döngüsü dinamikleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Kök hücrenin genom bütünlüğünün korunması ve stres | Düzenleyici mekanizmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Reaktif oksijen türleri, telomer korunması | Oksidatif stres | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | DNA hasar yanıtları ve kök hücrenin yaşlanması | Epigenetik modifikasyonlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Embriyonik kök hücreler | Prenatal evreler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | İlkel cinsiyet hücresi türevleri | Embriyonik farklılaşmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Uyarılmış pluripotent kök hücreler | Pluripotenlik | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Programlama faktörleri | İnformatif moleküller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası |
13 | Kök hücrenin mutasyon yükü ve tümör oluşturma özelliği | Hücre döngüsü kontrolü | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Embriyo ve fetüs kaynaklı multipotent kök hücreler | Kök hücre kaynakları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Yetişkin kök hücreler | Tümör baskılama ve onkogenez | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konu tekrarı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Son hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 7 | 98 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,20 | ||
AKTS | 6 AKTS |