SOSZ105 Genel Fiziki Coğrafya

5 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 1. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SOSZ105
Ad Genel Fiziki Coğrafya
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 1. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 5 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI
Dersin Öğretim Elemanı Dr. Öğr. Üyesi ABDULLAH BALCIOĞULLARI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Genel fiziki coğrafya ile ilgili temel kavramları ve olguları coğrafyanın ilkelerine göre kavrar.

Dersin İçeriği

Jeomorfoloji (temel jeoloji bilgileri, yeryüzü şekilleri bilgisi), hidrografya (akarsular, yeraltı suları, göller, denizler), iklim bilimi, toprak coğrafyası (oluşum, çeşitleri, dağılışı, toprak sorunları), bitki coğrafyası (yetişme

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu yok

Kaynaklar

Gönençgil, B. (2018). Genel Fiziki Coğrafya. Nobel Yay. Ankara Birand, H. (2014). Alıç Ağacı İle Sohbetler, İş Bankası Yayınları, İstanbul.

Notlar

Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Akengin,H.,Dölek.İ. (2013) Genel ve Fiziki Coğrafya Pegem Akademi, Ankara Şahin, C. 2006; Genel Coğrafya, Ankara Editör: YAZICI, H. KOCA M.K.2008;Genel Coğrafya, Pegem Akademi Yayınları , Ankara.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Coğrafyanın tanımını, konusunu, ilkelerini açıklar.
ÖÇ02 Coğrafyanın bölümlerini sınıflandırır.
ÖÇ03 Harita bilgisi ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ04 Matematik coğrafya ile ilgili soruları çözer.
ÖÇ05 Yerkürenin yapısını açıklar.
ÖÇ06 Klimatoloji ile ilgili temel kavramları, olguları ve dünyadaki iklimlerin genel özelliklerini karşılaştırır.
ÖÇ07 Karst jeomorfolojisini tanımlar
ÖÇ08 Glasyal jemorfolojinin başlıca yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ09 Fluviyal jeomorfolojinin başlıca yeryüzü şekillerinin genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ10 Akarsu oluşumunu çizer.
ÖÇ11 Hidrografya ile ilgili temel kavramları açıklar.
ÖÇ12 Yüzey sularının, göllerin, denizlerin, okyanusların ve yer altı sularının genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ13 Volkanoloji genel özelliklerini açıklar.
ÖÇ14 Volkanların dağılışını anlar.
ÖÇ15 Vejetasyon kuşaklarının genel özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitimin bilimsel temellerini tanır 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal bilimlerin bilgi üretme yöntemini açıklar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sosyal Bilgiler Öğretmenliği mezunu; Sosyal bilimlerin temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gereksinim duyduğu bilgi kaynaklarına ulaşma becerisi kazanarak, öğrendiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Demokratik öğrenme ortamları yaratacak ve sınıfını gerçek yaşamın bir parçası haline getirecek uygulamaları tanımlayabilir 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğretme-öğrenme sürecini, öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve konu alanının özelliklerini dikkate alarak planlar. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrencilerin empati, eleştirel ve yaratıcı düşünme, insani değerlerle uyumlu etkili karar verme ve sorun çözme becerilerini geliştirecek yöntemleri kullanır.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci merkezli öğretimi etkili kılabilecek biçimde özgün materyaller geliştirir ve bilgi teknolojilerini kullanır. 3
PÖÇ09 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Ölçme ve değerlendirme konusunda mekanik olmaktan kaçınarak, öğrencilerin çok yönlü gelişimini sağlayacak, yaratıcı ve özenli biçimler kullanabilir
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Sosyal Bilgiler dersinin içeriğinde katkısı olan disiplinleri, programın gerektirdiği özel öğretim yöntemlerini uygulayarak, birbiriyle anlamlı biçimde ilişkilendirebilir
PÖÇ11 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İçinde yaşadığı toplumun ve başka toplumların kültürel yapılarını tanıyarak, tarih boyunca yaşanan değişimlerin neden ve sonuçlarını değerlendirir
PÖÇ12 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşadığı yerin dünya üzerindeki konumunu tanımlar. Matematiksel konumun sosyal, siyasal ve ekonomik etkilerini ve bu durumun tarih boyunca ne tür sonuçlar yarattığını değerlendirebilir 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Dünyayı çok boyutlu algılayabilmek için sosyal bilimlerin yanı sıra doğa bilimlerinden ve güzel sanatlardan yararlanmanın önemini ayırt eder. Mesleki gelişiminin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sahip olduğu mesleki yeterlilikler ile ilgili olarak öz değerlendirme yapabilir 2
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Yaşam boyu öğrenmeye değer verir 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Farklı kültürlerde (kır-kent), sosyal çevre ve öğrencileriyle etkili iletişim kurabilir, sorunların barışçıl yöntemlerle çözülebileceğini savunur 3
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Ayrımcılıktan kaçınarak, insan haklarına ve insan onuruna uygun bir yaşam sürmenin tüm insanlar için geçerli ve gerekli olduğunu savunur 2
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Yurttaş-öğretmen modeli oluşturur. Sivil toplumun katılımcı bir üyesi olarak; görev yaptığı okulun, çalıştığı çevrenin, içinde yaşadığı toplumun ve günümüz dünyasının sorunları karşısında çözüm için uğraş verir 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Özgüven sahibi olmaya, sorgulayabilme cesaretine ve değiştirebilme gücüne değer verir. Bunun için de çok çalışmaya ve sorumluluk üstlenmeye istekli olur 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Coğrafyanın tanımı ve coğrafya biliminin gelişimi Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Uzay, Güneş Sistemi, Dünya ve iç yapısı Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Kartografya, projeksiyonlar bilgisi, enlem- boylam, Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Klimatoloji tanımı Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
5 Klimatolojik etmenler Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Fluvial Jeomorfoloji Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
7 Kurak ve Yarı Kurak Bölgeler Jeomorfolojisi Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
8 Ara Sınavlar Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Glasyal Jeomorfoloji Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
10 Karst Jeomorfolojisi Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım
11 Oseanografya Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
12 Volkanoloji Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma
13 Toprak Coğrafyası Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Bitki Coğrafyası Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Kıyı Bölgeler Jeomorfolojisi Kitaptan ilgili bölümün okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kitaptan ilgili bölümün okunması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 118
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,72
AKTS 5 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.05.2023 11:05