Genel Bilgi
Kod | ILEM840 |
Ad | Yaratıcı ve Kültürel Endüstriler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Zeynep ÖZARSLAN |
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair DCSM (Birleşik Krallık Hükümeti Kültür, Medya ve Spor Departmanı), UNESCO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü), UNCTAD (Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma Konferansı), WIPO (Dünya Fikri Mülkiyet Örgütü), SGK (Sosyal Güvenlik Kurumu) ve TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu) gibi farklı kurum ve kuruluşların yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair tanımları ve sektör sınıflandırmalarından yola çıkarak mevcut kavram, kuram ve yaklaşımları tartışmayı hedefler.
Dersin İçeriği
Kültür endüstrisi kavramından yaratıcı ve kültürel endüstrilere geçişte yaşanan paradigma değişimi de eleştirel bir bakışla tartışılır. Yaratıcı emek, dijital emek, prekaryalaşma, yaratıcı şehir gibi kavramlar da yine eleştirel bakışla incelenir. Derste yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin içerik ve politika üreten ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların rapor, belge, istatistik ve verilerinden yararlanılarak, farklı ülkelerdeki ve Türkiye’deki yaratıcı ve kültürel endüstrilerin tarihi, politikaları ve uygulamaları incelenir.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yoktur.
Kaynaklar
Binark, M. (2019). Kültürel diplomasi ve Kore dalgası Hallyu – Güney Kore’de sinema endüstrisi, K-Dramalar ve K-Pop. Ankara: Siyasal Kitabevi
Notlar
Demir, E. M. (2018). Türkiye’de Yaratıcı Emek. Moment Dergi, 5(2), 174-194.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramlarını tanır. |
ÖÇ02 | Yaratıcı ve kültürel endüstriler alanındaki kuramları ve yaklaşımları tanır. |
ÖÇ03 | Yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin raporları analiz eder. |
ÖÇ04 | Yaratıcı ve kültürel endüstrilere ilişkin raporları ve istatistikleri karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Dünyada yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumunu tartışır. |
ÖÇ06 | Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumunu tartışır. |
ÖÇ07 | Türkiye ve dünyadaki önemli kuluçka merkezleri ve girişimcilik modellerini tanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Belirsiz | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. | 5 |
PÖÇ02 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları disiplinleri içerisindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. | 3 |
PÖÇ03 | Belirsiz | İletişim ve medya çalışmalarına ilişkin temel metodolojik yaklaşımlara, yöntemlere, araştırma tekniklerine ve bunları uygulama ve değerlendirme bilgisine hâkimdir. | 2 |
PÖÇ04 | Belirsiz | İletişim Çalışmaları alanında yerel, ulusal ve uluslararası sorunları saptar. | 3 |
PÖÇ05 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanındaki olguları disiplinlerarası bağlamda analiz ve sentez yapma becerisi kazanır. | 4 |
PÖÇ06 | Belirsiz | İletişim çalışmaları alanında tasarladığı bir toplumsal araştırmayı raporlaştırır ve akademik kurallara uygun özgün eserler haline getirir. | 4 |
PÖÇ07 | Belirsiz | Alana ilişkin bilgisini yazılı ve sözlü olarak etkin ve sistemli şekilde aktarır. Ders, konferans ve seminer verme becerisi edinir. | |
PÖÇ08 | Belirsiz | Sosyal bilimler alanında kullanılan temel kavramsal yaklaşımlar konusunda yeterli bilgiye sahip olur. | |
PÖÇ09 | Belirsiz | Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır | |
PÖÇ10 | Belirsiz | Bu sorunları çözümleyebilmek amacıyla uygun metodolojilerin içerisinde veri toplama, analiz tekniklerini seçer ve ampirik çalışmaları uygular. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Dersin amacı ve önemi, ders izlencesinin sunumu, ödev yönergesi ve ölçme değerlendirme hakkında bilgi verilmesi. | Ön hazırlık gerekmiyor | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kültür endüstrisi kuramı ve yaratıcı ve kültürel endüstriler kavramına geçiş, paradigma değişimi | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
3 | Yaratıcı ve Kültürel Endüstrilerin tanımı; farklı kurumların tanımlama ve sınıflandırmaları; yaratıcı ve kültürel endüstrilerin kısa tarihi. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Yaratıcı ekonomi, yaratıcı emek, dijital emek, yaratıcı şehir, vb. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
5 | Uluslararası kuruluşların yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporları ve istatistikleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
6 | Türkiye’deki yaratıcı ekonomi ve yaratıcı ve kültürel endüstrilere dair raporlar ve istatistikler | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
7 | Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstriler tarihi; uygulamaları. | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Türkiye ve dünyadaki önemli kuluçka merkezleri ve girişimcilik modelleri | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
10 | Pandemi döneminde dünyada yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler I | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
11 | Pandemi döneminde Türkiye’de yaratıcı ve kültürel endüstrilerin durumu ve verilen destekler II | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
12 | Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Sinema alanındaki diğer ajanslar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
13 | Güney Kore Örneği. Kültür diplomasisi ve KOCCA. Müzik ve TV dizileri alanındaki diğer ajanslar | Okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
14 | Ödev olarak hazırlanan araştırmaların sunumu I | Sunum | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
15 | Ödev olarak hazırlanan araştırmaların sunumu II | Sunum | Ölçme Yöntemleri: Proje / Tasarım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |