Genel Bilgi
Kod | BT0157 |
Ad | Hücre Hasarlarının Mekanizması |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. HİKMET YETER ÇOĞUN |
Dersin Amacı / Hedefi
Hücre hasarı ve mekanizmaları nelerdir, hücre hasarına yol açan kimyasallar ve hücre hasarının mekanizmalarını öğretmek ve antioksidant sistem hakkında bilgi sahibi olunmasıdır.
Dersin İçeriği
Kimyasal maddelerle uyarılan hücre hasarının genel mekanizması, Ksenobiyotiklerin hepatik ve ekstrahepatik biyotransformasyonu, Serbest radikallerin oluşumu ve antioksidant savunma sistemi, Lipid peroksidasyonu ve hücre zarı hasarı, Hücre ölümünde kalsiyumun rolü, Kimyasalla oluşan karaciğer hasarı ve mekanizmaları, Hücre iskeleti patojenitesi, organel düzeyinde ortaya çıkan hasarlar, Hücreiçi birikimler Nekroz ve apoptoz
Dersin Ön Koşulu
Biyoloji Bölümü, Veteriner Fakültesi, Gıda Mühendisliği, Su Ürünleri mezunu olmak.
Kaynaklar
Duncan, C.J., Calcium, Oxygen Radicals and Cellular Damage, 240 p, 1991. Cell Injury, Cell Death and Adaptations, Chapter 1, Cobb, J.P., Hotchkiss, R.S., Karl, I.E. and Buchman, T.G., Mechanism of Cell Injury and Death, British Journal of Anaesthesia, 77, 3-10, 1996
Notlar
Ders Slaytları
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bu derste öğrenciler hücre hasarları ve mekanizmaları hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Öğrenciler bu derste hücrede hasar oluşturan kimyasallar ve hasar oluşturma yollarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Bu derste öğrenciler, hasar oluşan bir hücrede meydana gelen yapısal değişimler ve antioksidant savunma sistemi öğrenir. |
ÖÇ04 | Konuyla ilgili bilimsel araştırmaların incelenmesini ve makale sunumunu öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 2 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | 1 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kimyasal maddelerle uyarılmış hücre hasarının genel mekanizması | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Biyotransformasyon | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Ksenobiyotiklerin hepatik ve ekstrahepatik biyotransformasyonu | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Serbest radikaller | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Serbest radikaller ve antioksidant savunma | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Ksenobiyotik metabolizmasını etkileyen faktörler | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Serbest radikallerin oluşumu | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Apoptoz | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Nekroz | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Lipid peroksidasyonu, hücre zarı hasarı | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Hücre ölümünde kalsiyumun rolü | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | DNA üzerine serbest radikal hasarı | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Kimyasalla oluşan karaciğer hasarı ve mekanizmaları | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hücre iskeleti patojenitesi, organel düzeyinde ortaya çıkan hasarlar | Ders Slaytları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders Slaytları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 4 | 60 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 4 | 60 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 3 | 9 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |