Genel Bilgi
Kod | STA897 |
Ad | Yüzyıllık Süreçte Giysi Tasarımı Eğilimleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. ÖZLEM USLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
-Moda tarihini sosyal, kültürel ve sanatsal açıdan inceleyerek öğrenciye toplumsal olguları okuyabilmesi için temel kazandırmak, önemli tasarım anlayışlarının modadaki yansımalarını okuyabilmek, önemli tasarımcıları ve sitillerini tanımak.
Dersin İçeriği
-Sanat eserini düzenleyen elemanlar (çizgi, doku, form, şekil, mekan) ve ilkeler (ritim, hareket, denge, vurgu, kontrast, birlik, bütünlük, çeşitlilik) ,iki boyutlu uygulama çalışmaları, iki ve üç boyutlu sanat eserlerinde bu eleman ve ilkelerin ilişkisi, tasarım eleman ve ilkeleri ile biçim ve içerik ilişkisini dikkate alan özgün çalışmalar gerçekleştirilir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Morris, Bethan. 2006. Fashion Illustrator. Chine, Laurence King Punlishing.
Notlar
Pao & Paws. 2004. Clin d'oeil:A New Look at Modern Illustration . Book Industry Services. Nii, R. (2002). 20th Century-Second Half. Akiko Fukai (Ed.), The Collection of the Kyoto Costume Institute Fashion: A History from the 18th to the 20th Century içinde (s.509-709). Köln: Taschen
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Giysi tarihini ve gelişimini inceleyerek giyim konusunda temel bir görüş sahibidir. |
ÖÇ02 | Tasarımların esinlendikleri kültür ve zaman dilimlerini algılar, analiz eder. |
ÖÇ03 | Tasarımı etkileyen sosyal, kültürel sanatsal etmenleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Modanın bugününü ve geleceğini belirli bir oranda görüp anlamlandırabilir. |
ÖÇ05 | Tasarimları için geçmişe dair nasıl araştırma yapacağını bilir, esinlenmeleri için kaynak araştırmasını bilinçli bir şekilde yapar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı tasarım alanındaki geleneksel ve güncel teknik ve yöntemler hakkında bilgi sahibidir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı sanat akımlarını, tasarım yaklaşımlarını tarihsel dönemlerinde öne çıkan olanaklar ve düşünce sistemleri ile ilişkili olarak kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sanat ve tasarım olgusunu kültürel, sosyolojik, politik, felsefi ve ekonomik bağlamda değerlendirecek düzeyde kavrar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz bilgi alanlarının birbiriyle olan ilişkilerini uzmanlık alanında kullanacak biçimde kavrar, disiplinlerarası etkileşimi yaratıcı etkinliklere dönüştürecek biçimde algılar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı deneyimleri yaratıcı uygulamalarında kullanır. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat ürünü oluşturma ve ürün tasarlama süreçlerinde yaratıcı ve yenilikçi yöntemler geliştirir. Farklı malzeme, teknik ve ifade biçimlerini araştırır ve uygular, sonuçlarını değerlendirerek belgeler. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün sanat çalışmalarına içerik oluşturur, sergilenmesini organize eder, sonuçlarını değerlendirir, Farklı disiplinlerden sanatçılar, tasarımcılar ve bilim insanlarıyla ortaklaşa projeler geliştir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal, uluslararası yarışma ve organizasyonlarda sergilenmeye / sunulmaya değer nitelikte yapıt üretir, Farklı disiplinler arasındaki geçişken ilişkileri çağdaş sunum ve ifade biçimlerine dönüştürerek çoklu gurup çalışmaları planlar . | 1 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Günümüz sanatının; çok dilli ve çok araçlı (multimedial) yönelimi doğrultusunda uzmanlık alanlarıyla etkileşim sağlar ve yaratıcı ekipler oluşturur. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanıyla ilgili sorunları belirler, bilimsel araştırma yöntem ve ilkelerini uygular, yorumlar. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, yeni fikir ve yöntemler geliştirir. | 4 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlık alanının bilgisini evrensel ve ulusal ihtiyaçlar temelinde topluma ve insanlığa hizmet için kullanır | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sanata özgü düşüncelerini ve tasarım önerilerini yazılı, sözlü ve görsel verileri kullanarak paylaşır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Yapıtlarını geleneksel ve dijital medya da sergiler, açıklar ve tanıtır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanıyla ilgili akademik toplantılar düzenler, tartışmalara katılır, fikir ve projelerini savunur. | 4 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Uzmanlık alanında güncel bilgileri izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sanatsal araştırma yöntemlerini kullanır ve sanat ve / veya tasarım alanlarında özgün araştırmalar yapar. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sanatın ve uzmanlık alanının temel başvuru kaynaklarını tanır, literatür bilgisini, alanının pedagojik yöntem ve tekniklerini, öğretme, denetleme ve değerlendirme becerilerini etkin biçimde kullanır. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültürel mirasın önemini ve bu mirasa özgü üretimlerin ve tekniklerin korunması gerektiğini bilir, güncel koşullarda üretilmesi ve yorumlanması için yol gösterir, | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tasarım ve uygulamalarının evrensel, toplumsal ve çevresel boyutlardaki etkilerinin bilincinde olur, sürdürülebilir gelişme, yenilikçilik ve girişimcilik konularında katkı sağlar. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı ve içeriği, kostüm tarihi ve moda tarihi | Giysi tasarımlarının sosyolojik etkileri hakkında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tasarım eğilimlerini belirleyen faktörler, Giysi- kültür, giysi-moda ilişkisi. Moda Döngüsü ve Moda Eğilimleri | Tasarım eğilimlerini belirleyen faktörlerle ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Tekstilde Endüstri Devrimi | endüstri devrimi hakkında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
4 | Moda ticaretinde öngörme ve geleceği yönlendirmeye yönelik dinamikler ve uygulamalar. | Farklı kültürlerde renk, desen, tarz ve gereksinimleri üzerine ön araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim |
5 | Haute Couture, Hazır Giyim Ve Giyilebilir Sanat | Haute Couture, Hazır Giyim Ve Giyilebilir Sanat konularında literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay, Tartışma |
6 | Tekstil ve giyim stillerinin etnik yansımaları, toplumsal olaylara yön veren politik, ekonomik, psikolojik etmenler ve sanatsal olayların tasarım eğilimleri üzerindeki etkilerinin irdelenmesi. | Sanatsal etkinliklerin tasarım trendlerine etkisi araştırılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Beyin Fırtınası |
7 | Endüstri Devrimi Sonrası Tasarım Hareketleri (1880-1914) Arts and Crafts, Art Nouveau, Wienner Werkstätte, Paul Poiret (1879-1944), Modernizm, Bauhaus, Art Deco,… | Endüstri Devrimi Sonrası Tasarım Hareketleri ile ilgili ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
8 | Yarıyıl Sınavı | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | 20. Yy.da dönemleri etkileyen tasarım ekolleri ve tasarımcıların renk, desen ve stillerinin incelenmesi. | 20.yyda dönemleri etkileyen tasarım ekolleri ve tasarımcılar araştırılmalıdır. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Örnek Olay, Beyin Fırtınası |
10 | Yeni bir yüzyıla girerken klasik ve modern tasarım eğilimlerinin araştırılması ve sorgulanması | Klasik ve modern tasarımlarla ilgili görsel toplama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Beyin Fırtınası |
11 | 21.y.y da dönemleri etkileyen tasarım ekolleri ve tasarımcıların renk, desen ve stillerinin incelenmesi | 21.y.y da dönemleri etkileyen tasarım ekolleri ile ilgili ön araştırma yapılmalı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası |
12 | Yavaş Hareketi, Yavaş Moda Tasarımı ve Sürdürülebilirlik | Konuyla ilgili literatür araştırmalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Başarılı Çağdaş modacıların giysi tasarımları eğilimlerinin incelenmesi. | Çağdaş modacılar hakkında ön araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası, Örnek Olay |
14 | Günümüzde tekstil ve giysi tasarımcılarının stil yaratma, marka oluşturma ve popüler moda eğilimleri içerisinde var olabilme çabalarını tartışma, çağdaş çözüm önerileri sunma. | Günümüzde tekstil ve giysi tasarımcılarının stil yaratma, marka oluşturma üzerine çağdaş çözüm önerileri hazırlanmalı. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası, Tartışma |
15 | Moda eğilimleri ile ilgili araştırma sunumu | Moda eğilimleri ile ilgili araştırma sunumun dosyalarının hazırlanması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Beyin Fırtınası |
16 | FİNAL Sınavı | FİNAL Sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | FİNAL Sınavı | FİNAL sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |