Genel Bilgi
| Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| FİZYOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | FİZ508 |
| Ad | Arteryal Basıncın Renal-Vücut Sıvı Sistemi ile Dengelenmesi |
| Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Bahar |
| Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 4 AKTS |
| Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Belirsiz |
| Tür | Normal |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BESİM ÖZAYKAN |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Arteryel basıncın renal-vücut sıvı sistemi ile düzenlenme mekanizmalarının öğrenilmesinin sağlanması
Dersin İçeriği
Basınç diürezi; renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkileri; ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncını artırmasının mekanizması; tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkileri; hipertansiyonun gelişme mekanizmaları; renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolü; hacim artışı ve vazokonstriksiyonun birlikte etkili oldukları hipertansiyon tipleri; kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonu
Dersin Ön Koşulu
Lisans programında insan anatomisi dersini almış olmak
Kaynaklar
Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı
Notlar
Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi, 26. Baskı
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkilerini bilir |
| ÖÇ02 | Kan basıncını belirleyen temel etkenleri açıklar |
| ÖÇ03 | Ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncı artırmasının mekanizmasını kavrar |
| ÖÇ04 | Tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkilerini sıralar |
| ÖÇ05 | Hipertansiyonun gelişme mekanizmalarını açıklar |
| ÖÇ06 | Sempatik etkinliğin böbrek işlevi üzerindeki etkilerini açıklar |
| ÖÇ07 | Renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolünü açıklar |
| ÖÇ08 | Düşük ve yüksek reninli hipertansiyonların gelişme mekanizmalarını açıklar |
| ÖÇ09 | Kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonunu yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili temel bilgileri kavrar | 5 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi başına bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gerçekleştirdiği bilimsel çalışmanın sonuçlarını yorumlar | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel çalışma sonuçlarını bir rapor haline getirir | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Laboratuvar ortamında çalışır ve araştırma yapar | |
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili analitik düşünce mekanizmasına sahip olur | 4 |
| PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Güvenilir bilgiye ulaşır | 4 |
| PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Araştırma projesi oluşturabilir ve yazar | 2 |
| PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Etik değerlere bağlı olarak çalışır ve araştırma yapar | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Araştırdığı teorik bilgileri sistematik bir şekilde dinleyici kitlesine aktarır | 3 |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Edindiği bilgileri halka etkili şekilde aktarır | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleği ile ilgili olarak bilimsel düşünce sistematiğine sahip olur | 3 |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Basınç diürezi | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 2 | Renal işlev intakt olduğunda, direnç artışının kan basıncı üzerine olan etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 3 | Kan basıncını belirleyen temel etkenler | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 4 | Ekstrasellüler sıvı artışının arteryel basıncı artırmasının mekanizması | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 5 | Tuz alımının arteryel basıncın düzenlenmesi üzerine olan etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 6 | Hipertansiyonun gelişme mekanizmaları | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 7 | Sempatik etkinliğin böbrek işlevi üzerindeki etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
| 9 | Tübülo-glomerüler geribildirim mekanizmasının temel özellikleri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 10 | Renin-anjiyotensin sisteminin basınç denetimi ve hipertansiyondaki rolü | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 11 | Düşük ve yüksek reninli hipertansiyonların gelişme mekanizmaları | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 12 | Böbrek atılım işlevindeki azalmanın ekstrasellüler sıvı hacmi ve kan basıncı üzerindeki etkileri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 13 | Hacim artışı ve vazokonstriksiyonun birlikte etkili oldukları hipertansiyon tipleri | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 14 | Barorefleksin kan basıncının uzun süreli düzenlenmesindeki rolü | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 15 | Kan basıncını düzenleyici mekanizmaların entegrasyonu | İlgili referansların ve kitap bölümlerinin okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
|
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 16 | 16 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
| AKTS | 4 AKTS | ||