Genel Bilgi
Kod | MED608 |
Ad | Halk Sağlığı |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yıl | 6. Yıl |
Süre (Hafta) | 6 Hafta |
AKTS | 7 AKTS |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Tıp - Staj |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Burak METE |
Dersin Amacı / Hedefi
Son sınıf hekim adaylarına; toplumun sağlık sorunlarını bilimsel yöntem ve epidemiyolojik teknikleri kullanarak ve toplumun sosyal özelliklerini de algılayarak tanımlama, saptanan sorunlara sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi stratejilerini kullanarak müdahale edebilme becerisini ve tutumunu kazandırmayı amaçlar.
Dersin İçeriği
6 hafta süren eğitim Halk Sağlığı Anabilim Dalı ve ona bağlı “Saha” olarak tanımlanan Sağlık-Eğitim Araştırma Bölgesi´nde yer alan birinci basamak sağlık kuruluşlarında, Sağlık Bakanlığı´na bağlı hekimlerin gözetiminde direkt toplumla temas halinde gerçekleşir Temel Halk Sağlığı, Epidemiyoloji,Sağlık Eğitimi, Bulaşıcı Hastalıklarla Savaş ve Korunma, Ana Sağlığı, Türkiye´de Kadın ve Üreme Sağlığı,Aile Planlaması, İş Sağlığı ve Güvenliği, Kazalar ve İlkyardım, Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri,Toplum Beslenmesi, Birinci Basamak Hekimliğinde Laboratuar, Çocuk Sağlığı, Adolesan Sağlığı, Birinci Basamakta Bağışıklama, Okul Sağlığı, Turist Sağlığı, Zoonotik Hastalıklar, Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı, Sağlık Yönetimi, Çevre ve Halk Sağlığı konularında Dönem-4 Halk Sağlığı stajında öğrenilen teorik bilgilerin uyhulanması, Seminerler, Saha araştırmaları ve Grup çalışmaları/ödevlerden oluşur.
Dersin Ön Koşulu
MED405 Halk Sağlığı
Kaynaklar
Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı Editörler; Ferdi Tanır, Hakan DEMİRHİNDİ (2020)
Notlar
Hacettepe Halk Sağlığı Temel Kitabı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toplumu tanır ve iletişim kurar |
ÖÇ02 | Türkiye’de halkın sağlığını olumsuz etkileyen nedenleri sayar, bunlara çözüm bulur ve toplumsal öncelikleri saptar |
ÖÇ03 | Sağlıkla ilgili olaylarda biyolojik, ruhsal ve sosyo-kültürel kişisel ve çevresel etkenleri sayar Bireyleri çevresiyle birlikte inceler ve izler |
ÖÇ04 | Türkiye’deki sağlık hizmetleri modeliyle tüm çalışanların görev tanımlarını ve sorunlarını saya |
ÖÇ05 | Görev alacağı kurumlardaki sağlık ekibi ile iletişim kurar |
ÖÇ06 | Birinci basamaktaki sağlık hizmet sunumunda hekimlerin kullandığı tanı, tedavi, gözlem, eğitim ve denetim yöntemleri izler ve uygular |
ÖÇ07 | Sağlık hizmetlerinin sunumunda öncelikleri sayar |
ÖÇ08 | Toplumun sağlık eğitiminin ve sağlığı geliştirmeye yönelik çalışmaların önemini açıklar ve uygular |
ÖÇ09 | Sağlık hizmetinin değerlendirilmesi, planlanması, sunumu ve araştırılmasındaki kullanılan verilere ulaşır ve değerlendirir |
ÖÇ10 | Sağlık örgütü ile diğer kamu kurumları ve özel kuruluşlar arasındaki işbirliğini açıklar ve uygular |
ÖÇ11 | Toplumun öncelikli sağlık gereksinimlerini belirler, çözüm üretir ve bunları uygular |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 3 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | 3 |
PÖÇ14 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. | 5 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. | 4 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yaygın hastalıkların tedavisi | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Yaygın hastalıkların tanısı | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
3 | Hastalara sağlık bilgisi verilmesi | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
4 | Sağlıklı çocuk ve gebe takibi | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
5 | Sağlık Eğitimi | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
6 | Temel yönetici birimlerde çalışma | Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 171 | 1 | 171 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 187 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,48 | ||
AKTS | 7 AKTS |