MED608 Halk Sağlığı

7 AKTS - 1-0 Süre (T+U)- 11. Yarıyıl- 1 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod MED608
Ad Halk Sağlığı
Yıl 6. Yıl
Süre (Hafta) 6 Hafta
AKTS 7 AKTS
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Tıp - Staj
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Burak METE


Dersin Amacı

Son sınıf hekim adaylarına; toplumun sağlık sorunlarını bilimsel yöntem ve epidemiyolojik teknikleri kullanarak ve toplumun sosyal özelliklerini de algılayarak tanımlama, saptanan sorunlara sağlığın geliştirilmesi ve sağlık eğitimi stratejilerini kullanarak müdahale edebilme becerisini ve tutumunu kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

6 hafta süren eğitim Halk Sağlığı Anabilim Dalı ve ona bağlı “Saha” olarak tanımlanan Sağlık-Eğitim Araştırma Bölgesi´nde yer alan birinci basamak sağlık kuruluşlarında, Sağlık Bakanlığı´na bağlı hekimlerin gözetiminde direkt toplumla temas halinde gerçekleşir Temel Halk Sağlığı, Epidemiyoloji,Sağlık Eğitimi, Bulaşıcı Hastalıklarla Savaş ve Korunma, Ana Sağlığı, Türkiye´de Kadın ve Üreme Sağlığı,Aile Planlaması, İş Sağlığı ve Güvenliği, Kazalar ve İlkyardım, Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri,Toplum Beslenmesi, Birinci Basamak Hekimliğinde Laboratuar, Çocuk Sağlığı, Adolesan Sağlığı, Birinci Basamakta Bağışıklama, Okul Sağlığı, Turist Sağlığı, Zoonotik Hastalıklar, Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı, Sağlık Yönetimi, Çevre ve Halk Sağlığı konularında Dönem-4 Halk Sağlığı stajında öğrenilen teorik bilgilerin uyhulanması, Seminerler, Saha araştırmaları ve Grup çalışmaları/ödevlerden oluşur.

Dersin Ön Koşulu

MED405 Halk Sağlığı

Kaynaklar

Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı Editörler; Ferdi Tanır, Hakan DEMİRHİNDİ (2020)

Notlar

Hacettepe Halk Sağlığı Temel Kitabı


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Toplumu tanır ve iletişim kurar
ÖÇ02 Türkiye’de halkın sağlığını olumsuz etkileyen nedenleri sayar, bunlara çözüm bulur ve toplumsal öncelikleri saptar
ÖÇ03 Sağlıkla ilgili olaylarda biyolojik, ruhsal ve sosyo-kültürel kişisel ve çevresel etkenleri sayar Bireyleri çevresiyle birlikte inceler ve izler
ÖÇ04 Türkiye’deki sağlık hizmetleri modeliyle tüm çalışanların görev tanımlarını ve sorunlarını saya
ÖÇ05 Görev alacağı kurumlardaki sağlık ekibi ile iletişim kurar
ÖÇ06 Birinci basamaktaki sağlık hizmet sunumunda hekimlerin kullandığı tanı, tedavi, gözlem, eğitim ve denetim yöntemleri izler ve uygular
ÖÇ07 Sağlık hizmetlerinin sunumunda öncelikleri sayar
ÖÇ08 Toplumun sağlık eğitiminin ve sağlığı geliştirmeye yönelik çalışmaların önemini açıklar ve uygular
ÖÇ09 Sağlık hizmetinin değerlendirilmesi, planlanması, sunumu ve araştırılmasındaki kullanılan verilere ulaşır ve değerlendirir
ÖÇ10 Sağlık örgütü ile diğer kamu kurumları ve özel kuruluşlar arasındaki işbirliğini açıklar ve uygular
ÖÇ11 Toplumun öncelikli sağlık gereksinimlerini belirler, çözüm üretir ve bunları uygular


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaşamın tüm evrelerinde insan beden ve aklının normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sık görülen fiziksel ve ruhsal bozuklukların-hastalıkların; epidemiyolojisi, patolojisi, semptom, bulgu, prognoz ve tedavisini sıralayabilir ve açıklayabilir. 3
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlıklı yaşam koşullarının oluşturulması ve hastalıkların önlenmesinde koruyucu hekimlik yöntemler ve etik ilkeler bilgisine sahiptir. 4
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ülkemizde sık görülen hastalıklarda güncel, güvenilir tanı yöntemlerini ve uygun farmakolojik, fiziksel, nutrisyonel, psikososyal tedavi yöntemlerini seçerek tanımlayabilmeli.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sağlık ve hastalık bileşenlerini, sürecini, sonucunu kavrar, analiz edebilir ve değerlendirebilir, bilgilerin güncelleştirilmesinde ve hasta tedavisinde kanıta dayalı tıp yöntemlerini kullanır, hastanın tercihini, kendi deneyimini ve en geçerli kanıtı değerlendirerek, etik ilkeler doğrultusunda karar vermeyi ilke edinir. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Doğru, kapsamlı ve soruna odaklı anamnez alır, fizik muayene ve mental değerlendirme yaparak bireye sistematik yaklaşabilir, hastanın mahremiyetine, sırlarına, onuruna, inançlarına, kültürel farklılıklarına, cinsel tercihine saygı duyarak karar verir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Önemli işlev ve organ kaybının söz konusu olabileceği, acil müdahale gerektiren durumlarda, ilk yardım ve temel yaşam desteği sağlar ve sonraki süreci planlar.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hastaya bütüncül yaklaşarak ayırıcı tanı yapar, akılcı tanı ve tedavi planlama, hasta ve hastalığı yönetme konusunda bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir, beklenmeyen durumlarda bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır, hastasını izler ve sahiplenir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar, alanıyla ilgili çalışmaları bireysel veya ekip üyesi olarak yürütür, danışmanlık, denetim, bilirkişilik, liderlik yapar. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yürüteceği proje çerçevesinde ekibinde çalışanların gelişimlerini, eğitimlerini planlar, yönetir ve süreci izleyip değerlendirir, diğer disiplinler ile ortak çalışır.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kültürlerarası iletişim kurma becerisine sahiptir, hastaları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurabilir, düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler, Türkçeyi doğru kullanarak sözel ve yazılı olarak aktarabilir.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 3
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim felsefesi, bilginin sınırları, doğruluğu, geçerliliği ve güvenilirliği bilgisine sahiptir, bilgiye ulaşmanın yollarını bilir ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak bilgiyi değerlendirir, hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini,kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. 3
PÖÇ14 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Meslekli gelişiminin yanı sıra kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda kendini sürekli geliştirir, diğer meslek grupları ile birlikte sosyal sorumluluk projelerinde yer alır.
PÖÇ15 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. 5
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Sağlığın, sosyal çevre ve davranışsal ilişkisini ve etkileşimini anlar, sosyal ve davranışsal yönleri ile sosyoekonomik etkilerini kavrar, toplumun ve dünyanın gündemindeki sağlıkla ilgili olayları-gelişmeleri izler ve değerlendirir. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Doğru ve güvenilir kayıt tutar, veri toplar, epidemik, klinik ve laboratuvar verileri analiz eder, yorumlar ve sonuçlarının paylaşılmasında etik ilkelere uygun davranır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Kendi ruh ve beden sağlığı, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği, birey ve halk sağlığı konularında duyarlılık taşır, sorumluluk alır, profesyonel tutum geliştirerek davranışları ile topluma rol model olur. 5
PÖÇ19 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Temel sağlık mevzuatını bilir, birey olarak hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa yönetmelik, mevzuat ve etik kurallara uygun davranır. 4
PÖÇ20 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki otonomisini kullanır, ulusal standartlarda klinik uygulamalar yapabilecek ve koruyucu hekimlik hizmeti yürütebilecek yeterli deneyime sahiptir ve Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yaygın hastalıkların tedavisi Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama
2 Yaygın hastalıkların tanısı Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
3 Hastalara sağlık bilgisi verilmesi Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
4 Sağlıklı çocuk ve gebe takibi Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
5 Sağlık Eğitimi Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
6 Temel yönetici birimlerde çalışma Öğrenci Ulusal çekirdek eğitim programı kapsamında sık görülen hastalıklar ile ilgili Türkçe ve İngilizce kaynaklardan okuma yapar. Hasta muayenesi sonrasında eksiklerini tamamlamak için temel kaynaklardan okumalarını tamamlar. Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 171 1 171
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 13 1 13
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 1 1
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (Saat) 187
Toplam İş Yükü / 25 (s) 7,48
AKTS 7 AKTS