PDR816 Uygulamalı Nitel Araştırma Yöntemleri

7 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDR816
Ad Uygulamalı Nitel Araştırma Yöntemleri
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 7 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. MERAL ATICI
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, nitel araştırma yöntemlerinden gözlem, görüşme ve dokuman inceleme yöntemlerini kullanarak veri toplama ve bu verileri analiz ederek bir araştırma raporu halinde yazma konusunda bilgi ve beceri kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Gözlem, görüşme ve dökuman inceleme yöntemleri, nitel verilerin analizi, nitel araştırma raporu yazma, nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (7.baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.

Notlar

Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. London: Allyn and Bacon. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (1994). Introduction: Entering the field of qualitative research. In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks, CA: Sage Publication. Denzin, N. K. (1994). Triangulation. In T. Husen. & T. N. Postlethwaite. The international encyclopaedia of education. (2nd ed.), Vol 2, Oxford: Pergamon. Foster, P. (1996). Observing schools: A methodological guide. London: Paul Chapman Publishing Ltd. Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. New York: Adline Publishing Company. Glesne, C. & Peshkin, A. (1992). Becoming a qualitative researchers: An introduction. London: Longman. Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. London: Sage Publications. Kuş. E. (2003). Nicel-nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hill. Mayring, P. (2000). Nitel sosyal araştırmaya giriş. Çeviren: A. Gümüş & S. Durgun. Adana: Baki Kitabevi. Merriam, S. B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. London: Jossey-Bass Publishers. Miles, B. M. & Huberman, A. M. (1994).Qualitative data analysis (2nded.). London: Sage Publications. Patton, M. Q. (1990). Qualitative evaluation and research methods. (2nded.). Newbury Park: Sage Publications. Powney, J. & Watts, M. (1987).Interviewing in educational research. London: Routledge & Kegan Paul. Robson, C. (1993). Real world research. Oxford: Blackwell Publications. Seidman, I. E. (1991). Interviewing as qualitative research. New York: Teachers College Press. Strauss, A. L. (1996). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge University Press. Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and technique. London: Sage Publications.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Gözlem yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ02 Gözlem yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ03 Görüşme yöntemini nasıl kullanacağını açıklar.
ÖÇ04 Görüşme yöntemini bir araştırmada veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ05 Çeşitli doküman türlerini veri toplamak amacıyla kullanır.
ÖÇ06 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemleri söyler.
ÖÇ07 İçerik analizi yöntemini kullanarak nitel verileri analizi eder.
ÖÇ08 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde yazar.
ÖÇ09 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini söyler.
ÖÇ10 Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik yöntemlerini uygular.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanındaki kuramsal yaklaşımları ve uygulama çalışmalarını kavrar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle kullanılabilecek psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini bilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Aile, okul ve kariyer psikolojik danışmanlığı alanında değişik konu ve problem alanlarına yönelik psikolojik danışma uygulamaları yapar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı yaş grubundaki kişilerle danışma yaparken belirli psikolojik danışma yöntem ve tekniklerini kullanır.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında betimsel ve deneysel desenleri kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında nitel araştırma yöntemlerini kullanmaya yönelik bir araştırma planı yapar. 5
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma alanında yaptığı bir araştırma planını uygular. 5
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili bilimsel bir çalışmanın yürütülmesine rehberlik yapar. 4
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ile ilgili aile, okul ve kariyer alanındaki uygulamalı çalışmalarda meslektaşlarına rehberlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nicel bir araştırmada kullanılabilecek istatistiksel teknikleri kullanır
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Nitel bir araştırmada kullanılabilecek nitel analiz tekniklerini bilir. 5
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği PDR alanında bir araştırma ve uygulamayı yürütmek üzere değişik kurum ve kuruluşlardaki kişilerle işbirliği yapar. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Araştırdığı bir konu alanındaki bilgilerini öğrenciler, meslektaşlar ve yöneticilerle paylaşır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında Türkiye'deki güncel sorun ve gereksinimleri dikkate alarak yeni çalışma ve uygulamalar yapar. 3
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği PDR alanında dünyadaki güncel gelişmeleri takip ederek, buna yönelik çalışmalar planlar. 3
PÖÇ16 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Çalışma yaptığı PDR alanında meslektaş ve topluma yararlı olabilecek konferans ve seminer çalışmaları yapar.
PÖÇ17 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yaptığı bir araştırmayı makale, kitap vb. şeklinde yayın haline getirme sürecini uygular. 5
PÖÇ18 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Yaptığı çalışmaların sonuçlarını meslektaşlar ve diğer araştırmacılarla kongre, sempozyum vb. ortamlarda paylaşır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Dersin içeriği, yapılacak çalışmalar, kullanılacak yöntem ve teknikler ve değerlendirme Dersle ilgili kaynak ve materyallerin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Veri toplamak amacıyla gözlem yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Gözlem yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Veri toplamak amacıyla görüşme yöntemini kullanma biçimleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Görüşme yöntemini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Nitel araştırmalarda kullanılan çeşitli doküman türleri Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Beyin Fırtınası, Örnek Olay
7 Çeşitli doküman türlerini kullanarak araştırma yapma sürecinin değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 Nitel verilerin analizinde kullanılan yöntemler Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 İçerik analizi ve verileri kodlama süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 İçerik analizi ve temaları oluşturma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 İçerik analizi sonucunda ortaya çıkan bulguları bir araştırma raporu şeklinde hazırlama ve yazma süreci Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
13 İçerik analizinin ve araştırma raporunun incelenmesi ve değerlendirilmesi Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
14 Nitel araştırmalarda geçerlik ve güvenirlik Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Ders kapsamında yapılan araştırmaların sunumu Konuyla ilgili kaynak ve materyallerin gözden geçirilmesi, konu için hazırlık yapılması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 5 10
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 18 18
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 170
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,80
AKTS 7 AKTS

Güncelleme Zamanı: 12.09.2023 04:48