Genel Bilgi
Kod | USOYL715 |
Ad | Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimleri |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin kapsamında risk grubundaki çocukları tanıma, risk faktörleri, koruyucu faktörler ve alınabilecek önlemlerin ortaya konması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Risk faktörleri ve etkileri, risk faktörlerinin yarattığı çocuk grupları; sokakta yaşayan ve çalışan çocuklar, sektörlere bağlı çalışan çocuklar, parçalanmış aile çocukları, korunmaya muhtaç çocuklar, suça yönelmiş çocuklar, ihmal ve istismara uğrayan çocuklar, gelişimsel açıdan risk altındaki çocuklar, elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocuklar ve özellikleri, risk altındaki çocukların eğitimlerindeki kritik unsurlar, alınabilecek önlemler ve eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanan projeler dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Seçer, Z. (2018) (Editör). Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimi. Ankara: Eğiten Kitap
Notlar
Sokakta Yaşayan Çalışan Çocuklar Tespitler Ve Çözüm Örnekleri, Başbakanlık Aile Ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü 2004 Akbaş, T. , 2002. Çocuklara Yönelik Cinsel Tacizler ve Koruyucu Eğitim, Çukurova Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt:2, Sayı:19,1-8 Argun, Y. , 2003, Çocuğun Duygusal İstismarı ve Yardımlar, Yaşadıkça Eğitim Dergisi, Sayı: 78, 31-35 Asma, T. 2002, Çocuk İhmali Ve İstismarının Hukukumuzdaki Yeri, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 15, 34 Çubukçu, Z. , 2004, Eğitim Kurumlarında Yaşanan Şiddet Olaylarının Çocuk Gelişimine Etkisi, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 43, 25 Dilbaz, N. ,2004 , Cinsel İstismar, Çoluk Çocuk Dergisi, Sayı: 38, 22-25 İzmirli, M. Sur, H., Polat, N. 2000, Çocuğa Karşı Dayak Olgusu ve Çocuk İstismarı, Çocuk Forumu Dergisi, Cilt:3, Sayı: 1, 37
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Risk altındaki çocukların özelliklerini bilir ve tanımlar |
ÖÇ02 | Risk altındaki çocukların eğitim gördüğü ortamları açıklar |
ÖÇ03 | Risk altındaki çocukların yaşadıkları eğitsel, sosyal, ailesel ve kişisel problemleri açıklar |
ÖÇ04 | Risk altındaki çocuklara uygulanan ek hizmetleri bilir |
ÖÇ05 | Risk altındaki çocuklar ile ilgili ülkemizde yapılan projelerden haberdar olur |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | 4 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 2 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve tanıtım | Ön hazırlığı yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Temel kavramlar | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Risk altındaki çocuk grupları ve risk altında olmalarının nedenleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
4 | Risk altındaki çocukların ihtiyaçlarını karşılama yolları | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tek ebeveyne sahip öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Mevsimlik tarım işçisi ailelere sahip öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal Hizmetler bünyesinde kalan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | İstismar ve ihmale uğrayan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Özel gereksinimi olan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Ekran ve teknoloji bağımlılığı olan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Çalışan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Suça yönlendirilen öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Duygusal ve davranışsal bozukluğu olan öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yabancı uyruklu öğrenciler | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 4 | 68 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |