Genel Bilgi
Kod | USOYL720 |
Ad | Bilimsel Araştırma ve Proje Yazma |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FİLİZ YURTAL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı temel olarak öğrencilerin teknik raporların, özetlerin ve tezlerin ve bilimsel projelerin yazılmasına ilişkin anlayışlarını geliştirmektir. Bu dersin amaçları aşağıdaki gibidir: Bu ders, öğrencilerin probleme yönelik araştırmaları tasarlamalarını, araştırma sonuçlarını planlamalarını, yürütmelerini ve belgelemelerini sağlayacaktır. Problem odaklı araştırma planı, yürütülmesi ve araştırma sonuçlarının belgelenmesi tartışılır. Öğrenciler literatür taraması yapabilmeli, araştırma projeleri planlayabilmeli ve yürütebilmeli ve araştırma raporları yayınlayabilmelidir.
Dersin İçeriği
Araştırmanın amacı ve türleri Sorunun genel değerlendirmesi ve tanımlanması Literatürün arka plan okuması ve gözden geçirilmesi: Amaçlar, Kaynaklar, Derleme ve alıntı Araştırma projesinin hazırlanması: Başlık, hedefler, metodoloji, çalışma planı ve bütçe. Bilimsel yazı Amaçlar, bileşenler ve materyalin düzenlenmesi Kompozisyon teknikleri: İçindekiler, tablo ve şekiller listesi, standart kısaltma Dipnot, dokümantasyon Kaynak gösterme: Alfabetik ve kronolojik sıra Ekler ve kaynakça Nihai taslağın düzenlenmesi ve değerlendirilmesi.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Şener Büyüköztürk, Bilimsel Araştırma Yöntemleri - Pegem Akademi Yayıncılık
Notlar
Blaxter, L., C. Hughes and M. Tight. 2006. How to Research. 3rd Ed. Open University Press McGraw Hill, Berkshire, UK. Ghafoor, A. 2007. Manual for Synopsis and Thesis Preparation. Univ. Agri., Faisalabad, Pakistan (ISBN 969-8237-7-0). 109 p. Kothari, C.R. 2004. Research Methodology (Methods and Techniques) 2nd Ed. New Age International Publishers, India.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bir probleme yönelik araştırma tasarlama |
ÖÇ02 | Bir araştırma planlama, yürütme ve raporlama |
ÖÇ03 | Araştırma konusu ile ilgili literatürü tarama ve raporlaştırma |
ÖÇ04 | Araştırma konusuna uygun metodolojiyi belirleme |
ÖÇ05 | Araştırma konusuna uygun veri toplama araçlarını belirleme ve etik konuları dikkate alma |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sosyal bilimlerde kullanılan bilimsel araştırma ve analiz yöntemlerini tanımlar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf programlarını ve dayandıkları temel ilkeleri ifade eder. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf kapsamında yer alan gelişim ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliklerine dayalı olarak, öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili disiplinler arasındaki etkileşimi açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlkokul 1.-4. sınıf konu alanlarının (Sosyal Bilgiler, Türkçe, Fen Bilimleri, Matematik gibi) öğretim ilkelerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf öğretmenliği alan bilgileri ile farklı alanlardaki bilgileri ilişkilendirerek kullanır. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde açıklar. | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ulusal ve uluslararası düzeydeki sınıf öğretmenliğine yönelik uygulamaları eleştirel bir bakış açısıyla yorumlar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bir bilimsel araştırmayı planlayıp yürütür. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisans yeterliklerine dayalı olarak öğretim yöntem ve teknikleri uygular. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bilimsel ve sosyal konuları eleştirel bir bakış açısıyla sorgular ve yeni bakış açılarına açıktır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Sosyal ve teknolojik gelişmeleri takip eder. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sınıf öğretmenliği alanında yürüttüğü bilimsel bir çalışmayı nitel ve nicel verilerle destekleyerek yazılı, sözlü ve görsel olarak uzman veya uzman olmayan kişilere sunar. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bilgi ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili bilimsel bir araştırma ya da proje yürütürken veya bir çalışmayı yorumlarken toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Derse giriş ve tanıtım | Ön hazırlığı yok | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Araştırmanın tanımı, amaçları ve türleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Aşamalar ve araştırma türleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Genel değerlendirme ve araştırma probleminin tanımlanması | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatürü gözden geçirme | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Araştırma projesi başlığı, hedefleri, metodolojisi, çalışma planı ve bütçesinin hazırlanması. | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Veri toplama | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
9 | Veri analizi | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Veri toplama yöntemleri | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Araştırma dizaynı | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Bilimsel yazmanın farklı yolları | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Özet ve tez hazırlama | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Nihai taslağın düzenlenmesi ve değerlendirilmesi | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Verilen konu ile ilgili farklı kaynaklardan materyal toplama alıştırması ve öğrencilerin sunumları | Okuma ve özetleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 4 | 68 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 5 | 5 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 139 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,56 | ||
AKTS | 6 AKTS |