Genel Bilgi
Kod | FEL1717 |
Ad | Bilim Felsefesi ve Hermeneutik I |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MUSTAFA GÜNAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bilim felsefesinin temel kavramlarını, sorunlarını ve felsefi temellerini inceler. Sosyal bilimlerin epistemolojik, ontolojik ve metodolojik problemlerine yönelik pozitivist, tarihselci(hermeneutik) vb. yaklaşımları karşılaştırır.
Dersin İçeriği
Bilim ve hermeneutikle ilgili temel kavram ve problemler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Hermeneutik üzerine yazılar, Doğan Özlem Sosyal Bilimleri Açın, Gulbenkian Komisyonu, Çev. Şirin Tekeli, Metis Yayınları, 1996. Sosyal Bilimleri Yeniden Düşünmek-Sempozyum bildirileri, Metis yy, 1998. İki Kültür, C.P. Snow, Çev. Tuncay Birkan, Tübitak Yayınları, 2005. İki Kültürü Aşmak, Haz. Richard E. Lee-Immanuel Wallerstein, Çev. Aysun Babacan, Metis yy, 2005. Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Hekman, Susan , Çev. H. Arslan-B. Balkız, Paradigma Yayınları, 1999. Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, Özlem, Doğan , İnkılap Kitabevi, 2000.
Notlar
Hermeneutik ve Tin Bilimleri, Dilthey Anlama ve İnsan Bilimleri, H.P. Rickman, Çev. Mehmet Dağ, Etüt yy, 2000. Tarihselcilik Sorunu, Rothacher, Eric , Çev.: D. Özlem, Ara yy., 1990. Yeni Bilim-Giambatista Vico, Çev. Sema Önal, Doğu Batı yy, 2007 Düşün ve Toplum, Sunar, İlkay, Birey ve Toplum yy., 1986.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bilim felsefesinin ve sosyal bilimlerin temel kavramlarını tartışır |
ÖÇ02 | Bilim felsefesinin sorunlarını tartışır |
ÖÇ03 | Sosyal bilimler felsefesinin temel kavramlarını tartışır |
ÖÇ04 | Sosyal bilimlerin sorunlarını tartışır |
ÖÇ05 | Bilim felsefesinin ve sosyal bilimlerdeki sorunlara karşı yeni fikirler üretir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimindeki teorik bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Felsefe grubu eğitimi içinde ilişkili disiplinler arasındaki etkileşimi tartışır. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitiminde edinmiş olduğu bilgileri toplumsal sorunların çözümünde kullanır | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimi ile kazandığı teorik bilgileri yeni ortaya konulan sorunların çözümünde kullanır | 4 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Felsefe grubu eğitimindeki sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler. | 1 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı ulusal veya uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi sırasında ele aldığı konuyu eleştirel bir yaklaşımla tartışır | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminde yabancı kaynakları okuyup anlayabilir | 3 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Felsefe grubu eğitiminin gerektirdiği bilimsel araştırma için kullanılabilecek düzeyde bilgisayar becerilerine sahiptir | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde farklı görüşlere açıktır | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitimi çerçevesinde ele aldığı konuya ilişkin gerçekleştirdiği çalışmayı etik değerleri gözeterek gerçekleştirir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Felsefe grubu eğitiminde ele alınan konuyu dünya problemleri açısından değerlendirir | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel giriş | Dersin tüm konuları incelenecek | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sosyal bilimlerin tarihsel kuruluşu ve gelişimi | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Sosyal bilimlerde yapılan tartışmalar ve felsefi boyutları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Doğa bilimleri ve sosyal bilimler ayrımı, tarihi ve sonuçları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sosyal bilimler ve insan | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkiye´de sosyal bilimlerin kuruluşu ve pozitivizm | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Sosyal bilimlerde evrenselcilik mitosu | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ara sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | İki kültür | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Sosyal bilimlerin epistemolojik sorunları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Modern dünyada bilimin yükselişi ve otoritesi | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Sosyal bilimlerde postmodern anlayışlar | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sosyal bilimlerde çokkültürlü yaklaşımlar | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dilthey ve Tin Bilimlerine Giriş | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Tin Bilimlerinin sorunları | Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Yıl sonu sınavına hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 11 | 11 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 5,52 | ||
AKTS | 6 AKTS |