Genel Bilgi
Kod | ST0016 |
Ad | Sucul Ekosistemlerde Biyojeokimyasal Döngüler |
Dönem | 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FATMA ÇEVİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Sucul ortamlardaki canlı organizmalar ve abiyotik ortamlar arasındaki element etkileşimlerini tanıtmak, atmosfer, litosfer ve sucul ortamlardaki temel biyojeokimyasal süreçleri kavratmak. Besin tuzu döngüleri, organik madde üretimi ve ekosistemlere dair anlayış geliştirmek. Su, karbon, azot, fosfor, silis ve sülfürün küresel biyojeokimyasal döngülerini ve küresel iklime etkilerini tanıtmak. Bu döngülerin küresel iklim değişikliği ile bağlantısını kavratmaktır.
Dersin İçeriği
Biyojeokimyanın temelleri, atmosfer ve sucul ekosistem gibi sistemlerin orjinleri, atmosferin kompozisyonu, sirkülasyonu ve troposfer-stratosfer ve hidrosferin biyojeokimyasal süreçleri, sucul ekosistemlerdeki fotosentez ve solunum gibi temel reaksiyonlar ve organik madde oluşumu, sucul ortamlardaki besin tuzu döngüleri ve biojeokimyada insan etkisi, biyojeokimyasal sürecin çevresel etkilerini araştırma.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
"Earth System Science: From Biogeochemical Cycles to Global Change", editors: Michael C. Jacobson, Robert J. Charlson, Henning Rodhe & Gordon H. Orians, Academic Press, 2000. Schlesinger: Biogeochemistry - An analysis of global change, Elsevier Academic Press, 1997, ISBN: 978-0-12-625155-5, 588pp. Jacobson, Charlson, Rhode and Orians: Earth System Science, Elsevier Academic Press, International Geophysics Series vol. 72, 2000, ISBN: 978-0-12-379370-6, 527pp. Archer:The global carbon cycle. Princeton University Press, 2010, ISBN: 978-0-691-14414-6, 205pp. Field & Raupach: The global carbon cycle – integrating humans, climate and the natural world. IPCC 5th Assessment report, 2013, WGI The Physical Science Basis, Chapter 6 (Carbon and other biogeochemical cycles).
Notlar
Internet
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik, jeolojik ve kimyasal süreçlerin bir kombinasyonunun sonucu olarak sucul ekosistemin bileşiminin uzun vadeli evrimini yorumlar. |
ÖÇ02 | Besin elementi döndüsünü bilir |
ÖÇ03 | Element döngülerine hem doğrudan hem de dolaylı insan etkisini bilir |
ÖÇ04 | Döngülere antropojenik etkiler ile ilgili örnekler verir. |
ÖÇ05 | Döngülerdeki değişimin sucul ekosisteme etkisini bilir. |
ÖÇ06 | Biyolojik açıdan önemli elementlerin sucul ekosistemdeki birincil üretim üzerine etkilerini yorumlar. |
ÖÇ07 | İklim değişiminin sucul ekosisteme etkisine örnekler verir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak Su Ürünleri Temel Bilimler alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek düzeye ulaşır. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanı ile ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 1 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Su Ürünleri Temel Bilimler alanındaki güncel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanına yenilik getiren, düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, uyarlar ve uygular. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanındaki yeni ve farklı düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar, araştırma yöntemlerini üst düzeyde kullanır, neden-sonuç ilişkisi kurarak sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | 2 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanına yenilik getiren, yeni düşünce, yöntem, tasarım ve /veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı uzmanlaştığı alana uygulamayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel Bilimler alanı ile ilgili en az bir bilimsel çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir, alanında ve/veya disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | 2 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgi ve becerilerini yaratıcı ve/veya eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, karar verir ve Su Ürünleri Temel Bilimler alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 1 |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Uzmanlaştığı Temel Bilimler alanında edindiği teorik ve uygulamalı bilgi ve becerilerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve toplum yararına kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel Bilimler alanındaki uzmanlaştığı konularda uzman kişiler ile tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | En az bir yabancı dilde ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel Bilimler alanında özel konularda uzmanlaşarak toplumsal, bilimsel, kültürel ilerlemelere, etik değerlere uygun hareket ederek katkıda bulunur. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Temel Bilimler alanında uzmanlaştığı konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Giriş | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Sucul ekosistemler | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Karasal ekosistemler | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Atmosfer | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Su döngüsü ve antropojenik etkiler | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Kalış süresi ve biota | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Karbon döngüsü 1 | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Karbon Döngüsü 2 | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Azot döngüsü 1 | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Azot döngüsü 2 | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Fosfor döngüsü | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Sulfur döngüsü | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Silis döngüsü | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | İklim değişimi ve sucul ekosisteme etkisi | Kitaplardaki ilgili konuyu okuma ve ödev hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |