SD0436 TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA

3 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 0. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod SD0436
Ad TOPLUMSAL CİNSİYET VE MEDYA
Dönem 2023-2024 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz ve Bahar
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 3 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Etiket ADS Alan Dışı Seçmeli Dersler (Üniversite) ÜOD Üniversite Ortak Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NÜKET ELPEZE ERGEÇ (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders, eşitlik ilkesi ve ayrımcılık yasağı ekseninde cinsiyet ve toplumsal cinsiyete ilişkin temel konuları ve güncel sorunları kuramsal açıdan inceleme, Türkiye ve dünyadaki toplumsal cinsiyet eşitliği çalışmalarını takip etmelerini sağlama ve toplumsal hayatı eşitlikçi perspektiften değerlendirme ve davranış geliştirme yeteneklerini geliştirmeye odaklanmaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders kapsamında, feminist teori kapsamında toplumda kadın sosyal kültürel ve ekonomik boyutları ile ele alınacaktır. Bu yaklaşımla medyada kadın temsil stratejileri oluşma biçiminin neden ve sonuçları ortaya konulacaktır.

Dersin Ön Koşulu

Kaynaklar

Elpeze Ergeç, N., Zateri, İ. (2020), “Toplumsal Cinsiyet Ve Sosyal Ağlarin Şiddeti Çoğaltan Etkisi” Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 29, sayı 1, s.102-117

Notlar

Bourdieu, P. (2015). Eril Tahakküm. 2.bsk Çev. B. Yıldız, Ankara, Turkey: Bağlam yay.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bu ders sonunda öğrenciler, toplumda kültürel, sosyal ve ekonomik olarak kadının konumlandırıldığı yeri fark eder
ÖÇ02 Kadına ilişkin rollerin toplumsal yapı içinde öğrenilme biçimleri konusunda bilinçlenir
ÖÇ03 Kadının toplumdaki yeri ile ideolojik düşünce arasında ilişki kurar
ÖÇ04 Kadınların medyada sunum stratejileri konusunda bilinç düzeyi artar
ÖÇ05 Çeşitli medya kanallarındaki ve medya içeriklerindeki kadın temsillerinin değerlendirebilir


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Giriş, dersin tanıtımı, dersin amaç ve beklentileri okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Tarihsel süreçte toplumda kadın Ahmed, S. (2009). Bu Öteki ve Başka Ötekiler. Cogito, 58, 173-192. Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
3 2000li yıllarda kültürel yapı içinde kadının yeri Acar Feride (1990) Türkiyede İslamcı Hareket ve Kadın-Kadın dergileri ve Bir Grup Üniversite Öğrencisi Üzerinde Bir İnceleme. Şirin Tekeli (Der.) Kadın Bakış Açısından 1980'ler Türkiye'sinde Kadınlar, (s. 69-87) içinde. İstanbul: İletişim yayınları. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Reklamlarda cinsiyetçilik Bal, S . (2014) Reklamların Eskimeyen Yüzü Muhteşem Annelik Anneler Günü Reklamları Örneği . Ankara Üniversitesi İlef Dergisi , 1 (2) , 59-85 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
5 Cinsiyetçi roller üzerine Günay, G.,Bener, Ö. (2011). Kadınların toplumsal cinsiyet rolleri çerçevesinde aile içi yaşamı algılama biçimleri. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 153(153). Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
6 Cinsiyetçi işbölümü ARABACI, B. Toplumsal Cinsiyet Rolleri Bağlamında Cinsiyete Dayalı İşbölümü ve Çalışan Kadın Türkiyede ve Dünyada KadınAraştırmaları 50 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
7 Erkeklik ve toplumsal cinsiyet Kimmel, M Homofobi Olarak Erkeklik Toplumsal Cinsiyet Kimliğinin İnşasında Korku, Utanç ve Sessizlik Fe Dergi 5 2013 Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Filmler ve toplumsal cinsiyet Kırel S (2010) Ertem Eğilmezin Namuslu Filminden Hareketle Seksenlerin Toplumsal Alanında ve Popüler Sinemasında Egemen Değerlerini ve Sinemadaki Temsillerini Sorgulamak Kurgu Online International Journal of Communication Studies 2 Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Siyasette kadın Sancar, S. (2009) Türkiyede Feminist Çalışmaların Siyaset Bilimine Etkisi. Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, 40, Mart, 119-132. Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Popüler kültürde ve toplumsal iletişimde cinsiyetçilik Ünlü, D . (2019). Kişilerarası İletişim Sürecinde Toplumsal Cinsiyet Kimliği Kalıpyargılarının Belirlenmesi: İletişim Kaynağının Beden Dili Üzerinden Bir İnceleme . Erciyes İletişim Dergisi , 6 (1) , 243-262 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
12 Toplumsal cinsiyet ve şiddet N. ELPEZE ERGEÇ. TEORİ VE DÜŞÜNCEDEŞİDDETKADINA ŞİDDET VEMEDYA. : literaturkacademia2020 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 Haber medyasında cinsiyetçilik Liebet von Zoonen, Medyaya Feminist Yaklaşımlar Medya Kültür Siyaset der S. İrvan, Ark, Ankara, 1997 Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Öğrenci çalışmaları1 anlatım Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
15 Öğrenci çalışmaları2 anlatım Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 2 30
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 7 7
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 8 8
Toplam İş Yükü (Saat) 82
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,28
AKTS 3 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.08.2023 01:45